Hybryda

Woods Dual-Power Hybrid Coupe 1916

fot

fot: hagerty.com

Ponadczasowa konstrukcja

Opis pojazdu

W czasach, gdy po ulicach większych miast Stanów Zjednoczonych jeździło więcej samochodów elektrycznych niż benzynowych powstaje samochód dwupaliwowy dzisiaj nazywany pojazdem hybrydowym.

Reklamowany jako "samozasilający się, nie zwalniający, dwupaliwowy samochód o nielimitowanym zasięgu, odpowiedniej prędkości i największej oszczędności". Producent twierdził, że podwójna moc ma zalety zarówno benzyny, jak i energii elektrycznej, bez ich wad. Samochód hybrydowy, był szybszy niż większość innych samochodów elektrycznych, był łatwiejszy w obsłudze niż samochody na benzynę, nie miał sprzęgła ani skrzyni biegów i nie potrzebował stacji ładującej. Dual Power miał też wyjątkowe logo. Na początku dwudziestego wieku, niektórzy wciąż nazywali samochody bezkonnym wózkiem, logo przedstawiało zaprzęg dwóch koni reprezentujących dwa różne źródła zasilania.

fot

fot: logo Woods Dual Power źródło: hemmings.com


Informacje techniczne

Gdy silnik benzynowy pracował, układ elektryczny mógł być ładowany lub rozładowywany. Przy dowolnej prędkości od około 15km/h do około 50km/h, a przynajmniej tak twierdziła firma. Utrzymywanie baterii w umiarkowanym stopniu naładowane przez silnik benzynowy wydłużyło również żywotność baterii, zapobiegając gazowaniu i zasiarczaniu spowodowanemu przez przeładowanie lub całkowite rozładowanie. Można powiedzieć, że była to wczesna wersja kondycjonowania akumulatorów, ważna cecha większości nowoczesnych pojazdów elektrycznych.

Podsumowanie

Samochód hybrydowy Woods Dual Power wyprzedzał swój czas, ale nawet przy dzisiejszej popularności hybryd, pojazdów hybrydowych z możliwością ładowania z sieci (pojazdów o zwiększonym zasięgu), wciąż nie wiadomo, czy energia elektryczna będzie praktycznym źródłem zasilania w transporcie. Wady samochodów elektrycznych sprzed stulecia, związane głównie z gęstością energii i czasem ładowania, stanowią wyzwanie, przed którym stoją dziś producenci samochodów elektrycznych. Gdyby ten samochów powstał dzisiaj, prawdopodobnie nazwalibyśmy Woods Dual Power pojazdem z napędem elektrycznym o rozszerzonym zasięgu. Firma Woods Motor Vehicle Co. była w stanie rozwiązać wiele problemów konstrukcyjnych, które mają konstruktorzy współczesnych samochodów hybrydowych. Zdołali to zrobić 100 lat temu, używając elektromagnesów i układów mechanicznych zamiast falowników i cyfrowego sterowania komputerowego.

Współczesne samochody hybrydowe.


fot: gm.com

Samochody hybrydowe General Motors

Cadillac ELR

Model bazuje na rozwiązaniach GM zastosowanych w samochodzie hybrydowym Chevrolet Volt (Opel Ampera). Zespół akumulatorów w kształcie litery T napędza pojazd, przekazując energię do silnika elektrycznego. Zasięg wynosi 80 km. Pod maską jest jeszcze generator w postaci silnika spalinowego o pojemności 1,4 litra.


Czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 84 KM, który podczas pracy spala ok. 7 litrów na 100 km.
Silnik elektryczny w połączeniu z benzynowym daje 209 KM

Więcej przykładów samochodów hybrydowych.


Dla doprecyzowania, jaki konkretny rodzaj hybrydy jest wykorzystywany w danym samochodzie, wprowadzono szereg oznaczeń, które najczęściej funkcjonują w formie skrótów: HEV, PHEV, mHEV, MicroHybrid.
Napędy hybrydowe różnią się między sobą również pod względem sposobu połączenia silników, spalinowego oraz elektrycznego. Mowa o hybrydach szeregowych, równoległych oraz mieszanych.
Istnieją również rozwiązania dwupaliwowe Hybryda na LPG

Przykłady:


HEV

Podstawowy typ hybrydy, często nazywany także „pełną hybrydą”. Jest pojazdem, który może pracować tylko na silniku spalinowym, tylko na silniku elektrycznym lub w kombinacji obu. By cały zestaw działał, potrzebny jest bak z paliwem i akumulator, który przechowa energię pobraną z silnika spalinowego, bądź odzyskaną z toczenia i hamowania samochodu.

Jednostka sterująca układem napędowym decyduje, z którego elementu tego układu w danej chwili skorzystać i w jakim stopniu. Dla chwilowego obniżenia emisji spalin, w hybrydzie tego typu, może być oferowany tryb jazdy elektrycznej.

fotos
fotos

Na fotografii: Toyota Prius – samochód osobowy klasy kompaktowej o napędzie hybrydowym Hybrid Synergy Drive - model generacji IV produkowany od 2015r.
Toyota Prius to pełna hybryda mieszana (szeregowo-równoległa).


PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle (Hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in)

Kolejnym rozwinięciem układu hybrydowego jest bardziej zaawansowane rozwiązanie zbliżające go już do napędu elektrycznego. Jak sama nazwa wskazuje, hybrydy (plug-in) można podłączyć do zewnętrznych źródeł energii, na przykład domowego gniazdka bądź stacji szybkiego ładowania. Pojazdy hybrydowe tego typu posiadają większe akumulatory, które pozwalają już na przejechanie odległości rzędu 30-50 km bez uruchamiania silnika spalinowego. W założeniu konstruktorów wystarczy to do codziennej podróży do pracy lub szkoły bez zużycia paliwa bądź emitowania spalin. Silnik benzynowy jest w tym założeniu uruchamiany tylko poza miastem, na dłuższych trasach.

fotos
fotos

Na fotografii: BMW 530E HYBRID SEDAN Z TECHNOLOGIĄ EDRIVE – Główne elementy napędu to czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 135 kW (184KM) z technologią BMW TwinPower Turbo, silnik elektryczny o mocy 83 kW (112KM) i wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy o mocy 9,2 kWh. W przypadku zasilania wyłącznie energią elektryczną pojazd ma zasięg do 43 km (zgodnie z testami NEDC) i maksymalną prędkość maksymalną 140 km / h.

fotos
fotos

Na fotografii: BMW i8 – samochód sportowy o napędzie hybrydowym Silnik elektryczny pojazdu wraz z przekładnią i układami przekształcania mocy został umieszczony blisko elektrycznie napędzanej osi przedniej. Z tyłu umieszczono doładowany silnik benzynowy z przekładnią i skierowano jego moc na tył. Akumulator litowo-jonowy jest położony centralnie i umieszczony w aluminiowej obudowie. Silnik spalinowy o pojemności 1,5 litra wyposażono w technologię TwinPower Turbo, dzięki czemu dysponuje mocą 231 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik elektryczny o mocy 131 KM i także 320 Nm momentu obrotowego. Łączna moc pojazdu wynosi 362 KM oraz 570 Nm.


mHEV: Mild Hybrid Electric Vehicle (Łagodny układ hybrydowy)

Korzyści wynikające z zastosowania prostszego i tańszego układu hybrydowego, są nie do przecenienia: przy stosunkowo niedrogim i łatwym do wyprodukowania rozwiązaniu można uzyskać obniżenie zużycie paliwa i emisji spalin na poziomie 10-15%.

Napęd tego typu złożony jest z silnika spalinowego oraz połączonej bezpośrednio z nim, mniejszej niż w przypadku pełnej hybrydy, jednostki elektrycznej. Najczęściej jej rola jest ograniczona wyłącznie do pełnienia obowiązków rozrusznika i alternatora. Generowana w ten sposób energia elektryczna może być wykorzystywana przez pokładowe urządzenia lub co najwyżej częściowego wspierania silnika spalinowego. Sam silnik elektryczny jest w tym układzie zbyt słaby, by całkowicie przejąć zadanie rozpędzania samochodu.

Mimo ograniczonej funkcjonalności, miękkie hybrydy mają swoje zalety. To stosunkowo prosty, a skuteczny sposób na zwiększenie wydajności samochodu i poprawę ochrony środowiska. Dlatego też na rynku pojawiają się rozwiązania rozwijające dalej tę ideę; można spotkać je, pod nazwą mHEV+, która wskazuje na większą rolę silnika elektrycznego, wynikającą z obecności większego akumulatora.

Silnik elektryczny występujący w roli rozrusznika i alternatora może być stosowany także w pełnej hybrydzie jako kolejne wsparcie dla wydajności całego zespołu.

fotos
fotos

Na fotografii: Dodge RAM – eTorque to łagodna hybryda opracowana przez Chryslera, producent zastępuje alternator generatorem, który może pełnić funkcje silnika elektrycznego. Układ napędowy RAM opiera się teraz na systemie 48-woltowym i zapewnia szybszy start, jak również hamowanie regeneracyjne. Oprócz lepszej ekonomiki, system zapewnia dodatkowy moment obrotowy, kiedy jest najbardziej potrzebny - podczas uruchamiania oraz przy większym obciążeniu układu napędowego.

MicroHybrid: Pojazd z systemem obniżającym emisję (System Start - Stop)

W przypadku mikrohybryd silnik elektryczny nie jest wykorzystywany do napędzania samochodu.

System Start-Stop

W samochodach system start-stop lub system stop-start automatycznie wyłącza i uruchamia ponownie silnik spalinowy, aby zmniejszyć czas pracy silnika na biegu jałowym, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa i emisję spalin. Jest to najkorzystniejsze dla pojazdów, które spędzają znaczną ilość czasu, czekając na światłach lub często zatrzymują się w korkach. Technologia Start-Stop może stać się bardziej powszechna, ponieważ obniża emisję CO2 od 8 do 10%.

Na uwagę zasługuje zaawansowany system Start-Stop+, którego funkcjonalność została wzbogacona o akumulację energii hamowania (proces rekuperacji) oraz alternator ograniczający ładowanie akumulatora w momencie przyspieszania, jak również inne układy ograniczające zużycie paliwa.

Systemy Start Stop wymagają specjalnie skonstruowanych akumulatorów:

  • EFB oznacza „Enhanced Flooded Battery“, akumulator kwasowo ołowiowy o wydłużonej żywotności.
  • AGM „Absorbent Glass Mat“, wyposażony w separatory z włókna szklanego
fotos
fotos

fotos

Na fotografii: Elementy systemu Start-Stop Firmy Valeo oraz Opla