ed.pl 17 Marzec 2018 - uzupełniono 19 Maj 2018

PREZENTACJA FUNKCJI OŚWIETLENIOWYCH.

W reflektorze LED w Audi A8 poszczególne funkcje oświetleniowe są generowane przez różne moduły diod LED. W zależności od sytuacji drogowej moduły zostają włączone lub wyłączone.

1 / 6
Światła mijania
2 / 6
Światła drogowe
3 / 6
Światła do jazdy po autostradzie
4 / 6
Światła do jazdy w złych warunkach pogodowych
5 / 6
Światła do jazdy dziennej i sygnały świetlne
6 / 6
Kierunkowskazy

HELLA TECH WORLD.

Firma HELLA udostępnia informacje i porady, profesjonalnie wspierające specjalistów branży motoryzacyjnej.

Oświetlenie pojazdów staje się coraz bardziej skomplikowane. Już od dawna mówi się o systemach oświetleniowych, które stawiają przed warsztatami najwyższe wymagania w zakresie konserwacji i montażu. Przedstawiamy gruntowny przegląd różnych systemów oświetleniowych oraz ich elementów wraz z ich własnościami i cechami charakterystycznymi.

OŚWIETLENIE - BAZA WIEDZY TECHNICZNEJ I PRAKTYCZNYCH PORAD

Na skrórty:

REFLEKTORY SAMOCHODOWE – ELEMENTY: PODSTAWY

USTAWIANIE ŚWIATEŁ

CZYSZCZENIE REFLEKTORÓW

REFLEKTORY DIODOWE

REFLEKTORY AFS - ADVANCED FRONTLIGHTING SYSTEM

Systemy oświetleniowe stosowane przez producentów w nowych modelach samochodów.

Mercedes-Benz System MULTIBEAM LED

Klasa E

multibeam 84 wysoko wydajne diody LED, tworzą precyzyjny moduł rastrowy; światło swobodnie konfigurowalne w obu reflektorach. System umożliwia jazdę na włączonych światłach drogowych cały czas, nie oślepiając przy tym innych uczestników ruchu.

Łącznie cztery sterowniki 100 razy na sekundę określają idealny rozdział światła, wykorzystując przy tym informacje z kamery umieszczonej za szybą przednią.
System MULTIBEAM LED umożliwia ekstremalnie szybkie i precyzyjne dostosowanie oświetlenia samochodu do aktualnej sytuacji komunikacyjnej. Dzięki sterowanym pojedynczo diodom LED światło może włączyć się dokładnie tam, gdzie jest potrzebne.

W czasie deszczu uaktywnia się funkcja "światła na niepogodę" umożliwiając redukcję odbić na mokrej drodze, ściemniając pojedyncze diody LED i przyczyniając się w ten sposób aktywnie do eliminacji pośredniego oślepiania kierowców w pojazdach jadących z przeciwka.

Światła miejskie zapewniają kierowcy przy niskich prędkościach i podczas jazdy w oświetlonych miejscowościach szczególnie szeroki rozdział światła, doskonale oświetlając również trudno widoczne chodniki i strefy niebezpieczne.

Poza funkcją oświetlenia w ruchu okrężnym, znaną już z modelu CLS, dane systemu nawigacyjnego wykorzystywane są teraz do rozpoznawania skrzyżowań i autostrad oraz automatycznego dopasowywania do nich rozkładu światła. Dalszej optymalizacji poddano również asystenta świateł drogowych Plus: Dzięki większej liczbie pikseli udało się uzyskać niepowtarzalną dynamikę i precyzję oświetlenia ciemnych stref w trybie częściowych świateł drogowych i zwiększyć ich żywotność. Konieczne informacje na temat ciągle zmieniającej się sytuacji na drodze system otrzymuje z kamery umieszczonej na przedniej szybie. Korzystają z niej również inne systemy asystenckie.

Zakres wyposażenia systemu MULTIBEAM LED obejmuje ponadto oświetlenie szosowe, oświetlenie autostradowe, doświetlanie skrętu, aktywne doświetlanie zakrętów, poszerzone oświetlenie przeciwmgielne i światło powitalne. Witamy w Klasie E. Źródło: mercedes-benz.pl

Opel IntelliLux LED.

Opel Astra K (Wyposażenie dodatkowe)

Pineapple System złożony z 16 segmentów diodowych — po 8 z każdej strony pojazdu — automatycznie i nieustannie będzie dostosowywał długość i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. Jest to możliwe dzięki współpracy systemu z przednią kamerą Opel Eye, której zadaniem jest między innymi wykrywanie obecności innych pojazdów w ruchu. Na podstawie obrazu rejestrowanego przez kamerę poszczególne segmenty diodowe są wyłączane i włączane w odpowiednich momentach, więc nie dochodzi do oślepiania nadjeżdżających z naprzeciwka.

Gdy tylko pojazd opuści obszar zabudowany, światła drogowe włączają się automatycznie i pozostają włączone przez cały czas. Takie rozwiązanie prowadzi do istotnej poprawy bezpieczeństwa, potwierdzonej w badaniu przeprowadzonym przez Politechnikę w Darmstadt w ramach europejskiej inicjatywy LightSightSafety. Badanie wykazało, że przy prędkości 80 km/h obiekty na poboczu drogi stają się widoczne dla kierowcy z odległości o 30–40 metrów większej niż w przypadku samochodu z tradycyjnymi reflektorami halogenowymi lub ksenonowymi. Daje to kierowcy około 1,5 sekundy więcej czasu na reakcję, na przykład gdy na jezdnię nagle wybiegnie zwierzę. Źródło: opelpost.com

Opel AFL (Adaptive Forvard Lighting).

Opel Grandland X (Wyposażenie opcjonalne)

opel System zapewnia oświetlenie o 30% jaśniejsze niż światła halogenowe.
Dostosowuje się do sytuacji na drodze, aktywując odpowiedni tryb pracy:

Tryb automatycznego sterowania światłami drogowymi (HBA) bazujący na danych z kamery przedniej, automatycznie zmienia światła drogowe na mijania, gdy wykryje inny pojazd jadący z przodu. Zapewnia doskonałą widoczność bez oślepiania innych kierowców. Źródło: opel.pl

BMW Night Vision.

M760Li xDrive (Opcja)

BMW Night Vision z rozpoznawaniem osób zapewnia widoczność sięgającą poza strumień światła reflektorów i umożliwia dostrzeżenie ludzi lub większych zwierząt w ciemności.

Kamera termowizyjna umieszczona w atrapie chłodnicy rejestruje ciepło emitowane przez różne obiekty. Dzięki temu system już z odległości 300 metrów rozpoznaje pieszych i rowerzystów, którzy w nocy są często praktycznie niewidoczni na drodze. Następnie układ analizuje dane wideo i na ich podstawie ustala, czy na kursie samochodu (zależnym od prędkości jazdy i kąta skrętu), rozpoznane obiekty mogą stanowić zagrożenie. Przy poważnym zagrożeniu na wielofunkcyjnym wyświetlaczu wskaźników i na wyświetlaczu BMW Head-Up pojawia się migający czerwony symbol (zwierzęcia lub człowieka). Dodatkowo pojawia się ostrzegawczy sygnał dźwiękowy, a hamulce ustawiają się w gotowości. Ta funkcja ostrzegawcza aktywuje się automatycznie po uruchomieniu pojazdu. Dlatego ostrzeganie przed zagrożeniem następuje również przy wyłączonym obrazie. BMW Night Vision z rozpoznawaniem osób to innowacja BMW ConnectedDrive. System ostrzega tylko wtedy, gdy istnieje faktyczne zagrożenie. W ten sposób zapobiega niepotrzebnemu odwracaniu uwagi.
Pracująca w podczerwieni kamera termowizyjna jest w stanie rozróżnić obraz ludzi i zwierząt na podstawie ilości emitowanego ciepła. Jeśli BMW Night Vision wykryje potencjalne zderzenie ze zwierzęciem, dynamiczne oświetlenie punktowe (BMW Dynamic Light Spot) zacznie je pulsacyjnie oświetlać. Na wyświetlaczu w desce rozdzielczej zostanie jednocześnie zapalona ikona z symbolem przedstawiającym jelenia. W przypadku poważnego zagrożenia kolizją system dodatkowo ostrzega kierowcę sygnałem akustycznym. Źródło: bmw-dobrzanski.pl

BMW Night Vision jest dostęne do modeli:

BMW 5 (G30/G31), BMW M5 (F90), BMW 6 (F12, F06), BMW 6 Gran Turismo (G32), BMW 7 (G11/G12), BMW X5 (F15), BMW X6 (F16), BMW X5M (F85), BMW X6M (F86)

BMW Laser Light.

BMW Serii 7 (Pakiet innowacji), BMW i8 (Opcja)

bmw Światło reflektora laserowego jest niezwykle jasne, podobnie jak światło dzienne, które jest postrzegane przez ludzkie oko jako przyjemne. Reflektory laserowe są około 30% bardziej wydajne pod względem zużycia energii, a jednocześnie oświetlają nawet 600 metrów przed samochodem, tj. dwa razy dalej niż tradycyjne reflektory LED. System zbudowano z kilku wysokowydajnych diod, emitujących skupioną wiązkę przez specjalne soczewki do fluorescencyjnej substancji fosforu wewnątrz reflektora, która przekształca wiązkę w wyjątkowo jasne białe światło, które jest dziesięć razy intensywniejsze niż konwencjonalne źródła światła.

bmwAby odróżnić je od innych reflektorów, światła laserowe BMW mają niebieskie akcenty w tubach oraz napis „BMW Laserlight“. Światła laserowe BMW obejmują ponadto diodowe światła pozycyjne, diodowe światła dzienne, diodowe kierunkowskazy, diodowe światła zakrętowe, reflektory adaptacyjne i funkcję BMW Selective Beam (nieoślepiający asystent świateł drogowych). Źródło: bmw-dobrzanski.pl