Aktualizacja: 25 marca 2020

Oświetlenie

Stan techniczny układu projektorowego.

Ocena usterek

Rozmowa z Profesjonalistą Detailingu.

fotos
Reflektor samochodu BMW - klosz wykonano z poliwęglanu.

Reflektory z matowymi kloszami.

W rozporządzeniu w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów (Poz. 776) określono między innymi kryteria oceny stanu technicznego świateł.
Istotny w ocenie oświetlenia jest stan układu projektorowego (odbłyśnik i klosz).

W przypadku świateł mijania zły stan tego układu może mieć negatywny wpływ na ustalenie wyraźnej granicy światła i cienia. Światłość poszczególnych świateł drogowych może się znacznie różnić.

O ile drobne rysy lub nieznaczne zmatowienie klosza można zakwalifikować do kategorii usterek drobnych (kod usterki 4.1.1.b), to już brak wyraźnej granicy światła i cienia świateł mijania skutkuje uznaniem stanu technicznego za niezadowalający (kod usterki 4.1.1.k), to znaczy diagnosta ustala wynik badania technicznego jako negatywny.

Właściciel niesprawnego pojazdu ma czternaście dni na usunięcie usterek.
fotos
Matowy reflektor z tworzywa sztucznego (poliwęglanu, PC) Ford (2005).

Dlaczego poliwęglan nie szkło.

Dzięki zastosowaniu tworzyw sztucznych jako rozwiązania alternatywnego dla tradycyjnych szklanych szyb uzyskano:
  • Wysoką odporność reflektorów na uszkodzenia mechaniczne.
  • Redukcję masy urządzeń oświetleniowych.
  • Większą precyzję wykonania i lepsze możliwości wzornicze.
  • Większe bezpieczeństwo pieszych podczas wypadku — poliwęglan nie rani tak bardzo, jak szkło.
Tworzywa sztuczne mają jednak wady:
  • Nie wolno czyścić ich na sucho.
  • Nieodpowiednie płyny stosowane do spryskiwaczy reflektorów powodują matowienie powierzchni.
  • Środki chemiczne stosowane w myjniach mogą być zbyt agresywne.
  • Stosowane żarówki muszą mieć zalecaną moc, aby nie doszło do przegrzania i uszkodzenia elementów projektorowych.
  • Promieniowanie UV może powodować uszkodzenie dlatego również żarówki, nie powinny emitować promieniowania ultrafioletowego (na rynku dostępne są żarówki z filtrem UV).
fotos
Szklane klosze reflektorów samochodu Mini.
fotos
Żarówki z filtrem UV znajdziemy w ofertach większości producentów (cena około 12 zł).

Wymiana reflektorów to nie jest jedyne rozwiązanie.

Nawet w kilkuletnich pojazdach klosze reflektorów mogą być matowe o niewielkiej przepuszczalności światła.

W przypadku samochodów wyposażonych w tradycyjne reflektory z żarówkami halogenowymi koszt montażu nowych zamienników to wydatek na poziomie kilkuset złotych.

Reflektory nowej generacji ksenonowe, ledowe, laserowe również wyposażono w klosze z poliwęglanu, jednak cena tego typu reflektorów jest znacznie wyższa. Oczywiście możemy rozwiązać problem inaczej.

fotos
Oryginalny (OE) reflektor BMW X6
(cena 3500 zł za sztukę).
fotos
Zamiennik do samochodu Ford Focus
(cena 400 zł za komplet).

Renowacja zrób to sam w garażu.

Na stronach internetowych znajdziemy poradniki oraz filmy instruktażowe, jak i czym w warunkach garażowych przywrócić właściwy stan kloszy reflektorów samochodowych.

Po pierwsze należy zaopatrzyć się w odpowiednie preparaty do polerowania. Dostępne są również zestawy do kompleksowej renowacji.

Aby uzyskać oczekiwany efekt konieczny będzie zakup elektrycznej polerki do polerowania mechanicznego. Albo zlecenie wszystkich czynności profesjonalistom posiadającym odpowiedni sprzęt i doświadczenie.

fotos
Zestawy do regeneracji reflektorów
(ceny od 15 do 60 zł).
fotos
Fot. www.autochemia.pl
Elektryczna polerka (cena 251 zł).

Profesjonalna wieloetapowa regeneracja.

Zupełnie innym rozwiązaniem problemu matowych kloszy będzie powierzenie profesjonalistom, wykonania renowacji reflektorów naszego pojazdu.

O wyjaśnienie szczegółów tego procesu zapytaliśmy Pana Michała Mazurka z KURO DETAILING. Firma specjalizuje się między innymi w kompleksowej regeneracji oraz zabezpieczaniu powłok lakierniczych pojazdów.

ED. Jako profesjonaliści od ponad dziesięciu lat zajmujecie się detailingiem. Czym jest detailing?

MM. Detailing to kompleksowy proces pielęgnacji oraz szeroko pojęta renowacja samochodu, naszą specjalnością jest aplikacja powłok ochronnych oraz zabezpieczanie pojazdów folią ochronną PPF.

ED. Czy posiadacie w swojej ofercie usługi polegające na regeneracji kloszy reflektorów?

MM. Tak wykonujemy zabieg wieloetapowej regeneracji kloszy reflektorów.

ED. Czy reflektory będą demontowane?

MM. W większości przypadków gdzie dostęp do reflektorów nie jest utrudniony, wystarczy nam unieść maskę.

ED. Jak przebiega proces regeneracji?

MM. Zakres usługi jest uzależniony od stopnia uszkodzeń oraz rodzaju zabezpieczenia, na jakie zdecyduje się właściciel pojazdu.

ED. Wspomniał Pan o zabezpieczeniu. Jak zabezpieczyć reflektory, aby efekt waszej pracy pozostał na dłużej?

MM. Jest to wskazane, ponieważ każde kolejne polerowanie osłabia materiał, z którego wykonano klosz. Najtrwalsze jest zabezpieczenie z wykorzystaniem bezbarwnej folii ochronnej. Tańszą, najpopularniejszą metodą zabezpieczenia reflektorów jest pokrycie ich kloszy specjalną powłoką ceramiczną dedykowaną do tworzyw sztucznych.
Istotną cechą zabezpieczenia jest grubość powłoki, która w przypadku folii wynosi około 200 mikrometrów natomiast warstwa powłoki wykonanej w technologii ceramicznej to kilka mikrometrów.

ED. Ile czasu pojazd musi pozostać w KURO?

MM. Sama aplikacja powłoki ceramicznej zajmuje niewiele czasu jednak z uwagi na konieczność przeprowadzenia renowacji w kilku etapach, zalecamy pozostawić samochód do następnego dnia.

ED. Czy można określić w przybliżeniu koszt takiej usługi?

MM. Każdy pojazd traktujemy indywidualnie, dlatego koszt naszej usługi ustalimy podczas bezpłatnej kontroli, na którą serdecznie zapraszam do naszej firmy.


O profesjonalnej renowacji i zabezpieczeniu kloszy reflektorów opowiadał
Pan Michał Mazurek właściciel firmy KURO DETAILING.
Dziękujemy za rozmowę. Zespół redakcyjny ED
fotos
Fot. www.kuro.pl
Profesjonalne zabezpieczenie reflektorów
(cena ustalana indywidualnie).
fotos
Fot. www.kuro.pl
Profesjonalne zabezpieczenie reflektorów
(cena ustalana indywidualnie).

Najważniejsze jest bezpieczeństwo!

Wśród wielu czynników wpływających na bezpieczeństwo w ruchu drogowym istotne jet prawidłowe, sprawnie działające oświetlenie.
Ustawa Prawo o ruchu drogowym nakłada na kierowcę obowiązek dbania o właściwy stan techniczny pojazdu uczestniczącego w ruchu.
W artykule przedstawiono, na przykładzie wybranych rozwiązań różne możliwości usunięcia problemu matowych ograniczających strumień światła kloszy reflektorów. Jednak o wyborze właściwego rozwiązania zdecyduje właściciel pojazdu.