Metoda | Usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ustawić pojazd na kanale przeglądowym lub na podnośniku, pełnym ciężarem pojazdu opierającym się na podłożu, naprzemiennie ciągnąć i pchać koło kierownicy w kierunku poosiowym; pchać koło kierownicy w różnych kierunkach pod kątem prostym do kolumny/widelca. Kontrola organoleptyczna luzu i stanu przegubów elastycznych lub uniwersalnych. |
|
*Skróty UD, UP oraz UN oznaczają: UD– usterka drobna, UP – usterka poważna, UN – usterka niebezpieczna.
**) „Niebezpieczna przeróbka” oznacza przeróbkę mającą niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo pojazdu na drodze lub mającą nieproporcjonalnie niekorzystny wpływ na środowisko.Kontrola kierownicy i kolumny kierownicy odnosi się również do badania motocykli i innych pojazdów kategorii L, ponieważ w Dyrektywie PE mowa jest o kierownicy motocykla (ang. handle bar).
Amortyzator kierownicy może być rozumiany jako amortyzator skrętu stosowany w motocyklach, quadach oraz niektórych samochodach (terenowych), jak również amortyzator/amortyzatory przedniego zawieszenia motocykla.
Intencją autora pozycji 2.2.2. była ocena stanu i mocowania koła kierownicy samochodu, jak również ocena kierownicy i układu kierowniczego motocykli i innych pojazdów w zakresie obejmującym widelce wraz z amortyzatorami, ich mocowanie, luzy /pchać koło kierownicy (w rozumieniu kierownicę motocykla) w różnych kierunkach pod kątem prostym do kolumny/widelca/.
Przeprowadzając badanie techniczne należy zwrócić szczególną uwagę na różnorodność i stopień skomplikowania układów kierowniczych motocykli oraz innych pojazdów, które obejmuje kategoria L.