eurodiagnosta.pl

2. UKŁAD KIEROWNICZY

2.2. Kierownica i kolumna kierownicy

2.2.2. Kolumna kierownicy/jarzma i widelce oraz amortyzatory kierownicy

Metoda Usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający
Ustawić pojazd na kanale przeglądowym lub na podnośniku, pełnym ciężarem pojazdu opierającym się na podłożu, naprzemiennie ciągnąć i pchać koło kierownicy w kierunku poosiowym; pchać koło kierownicy w różnych kierunkach pod kątem prostym do kolumny/widelca. Kontrola organoleptyczna luzu i stanu przegubów elastycznych lub uniwersalnych.
UD UP UN
a) Nadmierny ruch piasty koła kierowniczego w górę lub w dół. X
b) Nadmierny luz promieniowy kolumny kierowniczej. X
c) Zużyty przegub elastyczny. X
d) Uszkodzone mocowanie kolumny.

Bardzo poważne ryzyko rozłączenia.
X

X
e) Niebezpieczna przeróbka**). X
f) Kierownica umieszczona z prawej strony w pojazdach o liczbie kół większej niż trzy, których prędkość jest większa niż 40 km/h, innych niż pojazdy zabytkowe i pojazdy, o których mowa w § 9 ust. 2a i 3 rozporządzenia o warunkach technicznych. X
g) Koło kierownicy bez certyfikatu (znaku bezpieczeństwa) lub homologacji. X

*Skróty UD, UP oraz UN oznaczają: UD– usterka drobna, UP – usterka poważna, UN – usterka niebezpieczna.

**) „Niebezpieczna przeróbka” oznacza przeróbkę mającą niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo pojazdu na drodze lub mającą nieproporcjonalnie niekorzystny wpływ na środowisko.

Komentarz

Jarzma i widelce oraz amortyzatory kierownicy

Kontrola kierownicy i kolumny kierownicy odnosi się również do badania motocykli i innych pojazdów kategorii L, ponieważ w Dyrektywie PE mowa jest o kierownicy motocykla (ang. handle bar).

Amortyzator kierownicy może być rozumiany jako amortyzator skrętu stosowany w motocyklach, quadach oraz niektórych samochodach (terenowych), jak również amortyzator/amortyzatory przedniego zawieszenia motocykla.

Intencją autora pozycji 2.2.2. była ocena stanu i mocowania koła kierownicy samochodu, jak również ocena kierownicy i układu kierowniczego motocykli i innych pojazdów w zakresie obejmującym widelce wraz z amortyzatorami, ich mocowanie, luzy /pchać koło kierownicy (w rozumieniu kierownicę motocykla) w różnych kierunkach pod kątem prostym do kolumny/widelca/.

Przeprowadzając badanie techniczne należy zwrócić szczególną uwagę na różnorodność i stopień skomplikowania układów kierowniczych motocykli oraz innych pojazdów, które obejmuje kategoria L.

Fot: Amortyzator skrętu samochodu terenowego. Żródło: xtreme4x4.pl
Fot: BMW zawieszenie duolever. Żródło: bikereview.com.au
Fot: KYMCO MXU 300R Quad (T3b). Żródło: kymco.pl
Fot: Yamaha Niken GT. Żródło: yama-sklep.pl