eurodiagnosta.pl

Powrót do gównej listy układów

4. ŚWIATŁA, ŚWIATŁA ODBLASKOWE I WYPOSAŻENIE ELEKTRYCZNE

4.14. Światła do jazdy dziennej, stan techniczny, działanie i rozmieszczenie

Metoda Usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający
Kontrola organoleptyczna i spraw- dzenie działania.
UD UP UN
a) Liczba świateł niezgodna z wymaganą przepisami rozporządzenia o warunkach technicznych. X
b) Barwa inna niż biała. X
c) Rozmieszczenie na pojeździe niezgodne z przepisami rozporządzenia o warunkach technicznych. X
d) Podłączenie elektryczne niezgodne z przepisami rozporządzenia o warunkach technicznych. X
e) Nieodpowiednia powierzchnia świetlna. X
f) Obudowa świateł jazdy dziennej nieprawidłowo zamocowana do pojazdu. X
g) Uszkodzone źródło światła lub obudowa lampy. X

*Skróty UD, UP oraz UN oznaczają: UD– usterka drobna, UP – usterka poważna, UN – usterka niebezpieczna.

Komentarz


Światła do jazdy dziennej

Od 7 lutego 2011 roku zgodnie z Dyrektywą 2008/89/WE wszystkie nowe modele pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony sprzedawane na terenie Unii Europejskiej są obowiązkowo wyposażone w światła do jazdy dziennej.

Światła do jazdy dziennej
Informacja techniczna.

W pojazdach zarejestrowanych do dnia 31 grudnia 2009r, połączenie elektryczne może być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne.

W pojazdach zarejestrowanych po dniu 31 grudnia 2009 r. połączenie elektryczne powinno być takie - światła do jazdy dziennej powinny automatycznie się włączać, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik znajduje się w położeniu umożliwiającym pracę silnika.
Przednie i tylne światła pozycyjne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie włączają się, jeżeli włączone są światła do jazdy dziennej.

Fot: Rozmieszczenie Źródło grafiki HELLA