eurodiagnosta.pl

Powrót do gównej listy układów

5. OSIE, KOŁA, OPONY I ZAWIESZENIE

5.1. Osie
5.1.2. Zwrotnice

Metoda Usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający
Kontrola organoleptyczna i sprawdzenie działania. Pojazd ustawiony na kanale przeglądowym lub dźwigniku. Stosowanie urządzeń do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi jest zalecane, a obowiązkowe w przypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Do każdego koła przyłożyć siłę w kierunku wzdłużnym i poprzecznym i obserwować ruch między belką osi a zwrotnicą.
UD UP UN
a) Pęknięcie zwrotnicy. X
b) Nadmierne zużycie sworznia zwrotnicy lub łożysk sworznia.

Prawdopodobieństwo obluzowania; pogorszenie stabilności toru jazdy.
X


X
c) Zbyt duży ruch zwrotnicy względem belki osi.

Prawdopodobieństwo obluzowania, pogorszenie stabilności toru jazdy.
X

X
d) Luz sworznia zwrotnicy w osi.

Prawdopodobieństwo obluzowania, pogorszenie stabilności toru jazdy.
X

X

*Skróty UD, UP oraz UN oznaczają: UD– usterka drobna, UP – usterka poważna, UN – usterka niebezpieczna.

Komentarz