a) |
Rozmiar opony, znak homologacji, indeks nośności lub indeks prędkości lub znak homologacji niezgodne z wymaganiami rozporządzenia o warunkach technicznych w sposób mający wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Niewystarczający indeks nośności lub prędkości w odniesieniu do faktycznego zastosowania, opona dotyka innych nieruchomych części pojazdu, co ma wpływ na bezpieczną jazdę.
|
|
X |
X |
b) |
Różne rozmiary opon na tej samej osi lub na kołach bliźniaczych.
|
|
X |
|
c) |
Opony o różnej budowie (radialna/diagonalna) na tej samej osi.
|
|
X |
|
d) |
Na pojeździe samochodowym o dwóch osiach są zamontowane opony:
– diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony radialne,
– diagonalne na kołach tylnej osi, jeżeli na kołach przedniej osi znajdują się opony diagonalne z opasaniem.
|
|
X |
|
e) |
Znaczące uszkodzenie lub przecięcie opony.
Widoczny lub uszkodzony kord opony.
|
|
X |
X |
f) |
Wskaźnik pokazuje graniczne zużycie bieżnika opony.
Głębokość rzeźby bieżnika opony niezgodna z przepisami rozporządzenia o warunkach technicznych.
|
|
X |
X |
g) |
Opona obciera o inne elementy nadwozia pojazdu (elastyczne fartuchy przeciwbłotne).
Opona obciera o inne elementy nadwozia pojazdu (bez wpływu na bezpieczną jazdę).
|
X |
X |
|
h) |
System monitorowania ciśnienia w oponie źle działa lub opona wyraźnie niedopompowana (o ile pojazd jest w niego wyposażony).
Nie działa (o ile pojazd jest wyposażony).
|
X |
X |
|
i) |
Opony bieżnikowane niezgodne z wymaganiami rozporządzenia o warunkach technicznych.
Pogłębienie bieżnika opony przez nacięcie poniżej dopuszczalnej granicy lub odsłonięta osnowa opony.
Bieżnikowanie wpływa na warstwę ochronną kordu.
|
|
X
X |
X |
j) |
Opony z umieszczonymi trwale, wystającymi na zewnątrz przeciwślizgowymi elementami metalowymi.
|
|
X |
|
k) |
Na osi zamontowane są opony nieprzeznaczone dla danego rodzaju osi (napędowa, nienapędowa itd.).
|
|
X |
|
l) |
Opona uszkodzona (przebita, nieszczelna).
|
|
X |
|
m) |
Opony różnej konstrukcji na osiach wchodzących w skład osi wielokrotnej, z zastrzeżeniem że na kołach jednej osi pojazd nie może być wyposażony w opony różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika.
|
|
X |
|
n) |
Opony niezaopatrzone we wskaźniki pokazujące graniczne zużycie bieżnika – o rzeźbie bieżnika mniejszej niż 1,6 mm na 3/4 szerokości środkowej części opony.
|
|
|
X |
o) |
Opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę albo odkształcone.
|
|
X |
|