Fot. Wolant Tesla Model S (Źródło: motortrend.com)
Wolant
Wolant opracowano dla układów kierowniczych ze zmiennym przełożeniem (ster by wire).
Kierownica jest homologowana dla danego typu i modelu pojazdu i nie może być zamieniona na inną.
Regulamin nr 12
Regulamin nr 12 Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie zabezpieczenia kierowcy przed uderzeniem w układ kierowniczy w przypadku zderzenia
DEFINICJE (Wybrane)
2.5. „kierownica” oznacza urządzenie służące do kierowania wprawiane w ruch przez kierowcę, na ogół jest nim koło kierownicy;
2.8. „obręcz kierownicy” oznacza pseudotoroidalny zewnętrzny pierścień koła kierownicy zwykle trzymany przez kierowcę rękami podczas jazdy;
Fot. Kierownica (Źródło: zf.com)
Przykłady.
Lexus RZ 450e
Zbudowany na platformie e-TNGA, tej samej, na której powstała Toyota BZ4X oraz Subaru Solterra
Lexus One Motion Grip — elektryczny układ ze zmiennym przełożeniem. W tym układzie nie ma mechanicznego połączenia kół z kierownicą, nie ma również kolumny kierownicy.
System One Motion Grip (dostępny od roku 2025).
Fot. (Źródło: media.lexus.co.uk)
Toyota bZ4X
Pierwsze auto z nowej linii bZ (beyond Zero) bezemisyjnych samochodów zaprojektowanych w architekturze eTNGA
By uzyskać pełny skręt przednich kół, wystarczy przekręcić wolant o 150 stopni bez konieczności przekładania rąk.
W 2023 roku bZ4X będzie dostępny z opcjonalnym systemem One Motion Grip i układem kierowniczym steer-by-wire.
Fot. (Źródło: toyotanews.eu)
Tesla Model S, Model X
Producent opatentował własny układ kierowniczy steer by wire, jednak nie podał terminu wprowadzenia do sprzedaży.
Przewodowy układ kierowniczy Tesli ma zdublowane takie elementy jak dwa oddzielne moduły zasilania, dwa sterowniki i po dwa zestawy czujników i siłowników na wypadek wystąpienia awarii jednego z zespołów.
Fot. (Źródło: tesla.com)
Mercedes-AMG Project ONE
Mercedes-AMG Project One to wyceniony na ponad dwa miliony euro wyczynowy pojazd w wersji produkcyjnej. Pokazuje możliwości producenta i kierunki rozwoju podobnie jak zaprezentowany w 2020 r. Mercedes-Benz VISION AVTR.
Fot. (Źródło: mercedes-benz.pl)
Komentarz.
Postęp techniczny w motoryzacji powoduje, że producenci pojazdów wdrażają do produkcji seryjnej nowe rozwiązania. Przykładem takiego postępowania jest zastąpienie tradycyjnego koła kierownicy urządzeniem wielofunkcyjnym, wyposażonymi w wyświetlacze i programowalne manipulatory. W celu zapewnienia bezpieczeństwa, autorzy przepisów homologacyjnych opracowują odpowiednie normy i definicje. Wraz z tym postępem będą produkowane pojazdy wyposażone w wolant i przewodowe układy kierownicze steer-by-wire.