Dodano: 7 listopada 2022
Transportowy dozór techniczny (TDT) opracował i udostępnił na swojej stronie internetowej komunikat w sprawie świadectw homologacji typu WE pojazdu, w którym z wyłączeniem indywidualnych przypadków powinien być zainstalowany system eCall.
Strona internetowa TDT. Ważne komunikat został uaktualniony.
Wykaz uaktualniony z dnia 19 stycznia 2023 r.
eCall to system używany w pojazdach w całej UE, który w razie poważnego wypadku automatycznie wybiera bezpłatny numer alarmowy 112.
eCall działa na terenie całej unii europejskiej Islandii, Norwegii oraz Szwajcarii.
Centrum obsługi systemu może zdalnie identyfikować różne parametry pojazdu i odpowiednio kierować akcję ratunkową.
System informuje między innymi:
Przycisk systemu e-Call może być zabezpieczony przed niezamierzonym użyciem.
Informacje wyświetlane za pomocą elektronicznego interfejsu pojazdu – instrukcja obsługi systemu eCall (Przykład eCall BMW).
Wezwanie alarmowe można anulować w ciągu pięciu sekund (Przykład eCall BMW).
Jeśli wezwanie nie zostanie anulowane, odezwie się operator systemu.
Dzięki eCall, centrum alarmowe otrzyma naszą pozycję za pomocą europejskiego systemu Galileo, który docelowo - bo wciąż jest udoskonalany - ma mieć dokładność w zakresie 10 cm - 1 m, a nie jak GPS obecnie - nawet 5 m.
Mając na uwadze uzasadnienie komisji europejskiej, która uznała system eCall za mający wpływ na ograniczenie ofiar śmiertelnych oraz złagodzenie powagi obrażeń spowodowanych wypadkami drogowymi, opracowano odpowiednie przepisy.
Decyzja PE sprawie wdrożenia usługi eCall na terenie całej UE
eCall Homologacja
eCall Zmiana Dyrektywy PE
(PE Parlament Europejski)
Kolejnym krokiem UE będzie wprowadzenie eCall w motocyklach oraz ciągnikach rolniczych.
BMW MotorradDZIAŁ III Pojazdy Rozdział 1 Warunki techniczne pojazdów.
Art. 66.
2. Urządzenia i wyposażenie pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeństwo ruchu i ochronę środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu, powinny być utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie.
Metoda | Usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający | ||||||||||||||||||||
Kontrola organoleptyczna. W przypadku gdy umożliwia to charakterystyka techniczna pojazdu i są dostępne niezbędne dane, kontrola uzupełniona przy użyciu elektronicznego interfejsu pojazdu – o ile jest to możliwe. |
|
Metoda | Usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kontrola organoleptyczna. W przypadku gdy umożliwia to charakterystyka techniczna pojazdu i są dostępne niezbędne dane, kontrola uzupełniona przy użyciu elektronicznego interfejsu pojazdu – o ile jest to możliwe. |
|
Metoda | Usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający | |||||||||||||||
Kontrola organoleptyczna. W przypadku gdy umożliwia to charakterystyka techniczna pojazdu i są dostępne niezbędne dane, kontrola uzupełniona przy użyciu elektronicznego interfejsu pojazdu – o ile jest to możliwe. |
|
OnStar – należąca do grupy General Motors korporacja prowadząca działalność komunikacyjną, monitorującą, oraz śledzącą na terenie Stanów Zjednoczonych i Kanady. System OnStar aktualnie dostępny jest wyłącznie w pojazdach produkowanych przez General Motors, lecz przez krótki czas dostępny był również w pojazdach produkowanych przez Audi, Acura, Subaru i Volkswagen. OnStar ma na celu namierzanie pojazdów znajdujących się na terenie danego kraju. Więcej.
System OnStar był montowany w samochodach marki Opel, kiedy ta była częścią General Motors. Obecnie Ople homologowane
po 31 marca 2018 r. wyposaża się w obowiązkowy system eCall.
Usługa OnStar umożliwiała kontakt z centrum telefonicznym w nagłych wypadkach, obsługiwała również funkcje zdalnego sterowania.
Obecnie Opel oferuje rozszerzenie systemu eCall za opłatą jako dodatkowy system o nazwie OpelConnect.
W sierpniu 2017 roku Grupa PSA zakupiła od Grupy General Motors marki Opel oraz Vauxhall. Firma OnStar Europe Limited nie była objęta tą transakcją i wciąż pozostaje spółką zależną grupy General Motors. W wyniku zmiany właściciela marki Opel/Vauxhall, usługi OnStar oraz Wi-Fi oferowane w ramach subskrypcji OnStar (jeśli były dostępne w danym kraju) nie będą dostępne w tych pojazdach po dniu 31 grudnia 2020 r. Więcej.
Ford wprowadził w 1996 roku usługę RESCU (ang: Remote Emergency Satellite Cellular Unit ), która korzystała z systemu GPS. Po zakończeniu prac nad systemem RESCU inżynierowie Forda opracowali w 2007 roku nowy system Ford SYNC.
Ford SYNC wyposażono w funkcję Emergency Assistance. Dzięki niej niezwłocznie po kolizji następuje automatyczne łączenie ze służbami ratunkowymi. System przesyła również informację GPS o położeniu auta.
Najnowsza generacja systemu SYNC wykorzystuje system Android. SYNC zarządza multimediami oraz obsługuje funkcje zdalnego sterowania. Powiadomienia ratunkowe w europie realizuje system eCall. Więcej.
Jest to rosyjski odpowiednik eCall.
System reagowania na sytuacje kryzysowe ERA-GLONASS został uruchomiony w styczniu 2015 r. i wszedł w życie 1 stycznia 2017 r. Wszystkie pojazdy sprzedawane na terytorium Federacji Rosyjskiej od 1 stycznia 2017 r. muszą być wyposażone w system ERA-GLONASS.
System działa w całej Rosji i krajach członkowskich UE. Więcej.