Czy samochód elektryczny o rozszerzonym zasięgu ReX (ang. Range Extender) jest samochodem elektrycznym w rozumieniu
Ustawy o elektromobilności?
Czy właściciel takiego pojazdu może korzystać z przywilejów, jakie przysługują „elektrykom”?
Tego typu układ napędowy do działania wymaga dwóch jednostek elektrycznych, z których jedna pełni rolę generatora prądu, druga zaś źródła napędu.
Ze względu na fakt, że silnik spalinowy nie jest połączony mechanicznie z kołami, może pracować w optymalnych warunkach. Sprawia to, że
zapotrzebowanie na paliwo oraz zużycie jednostki spalinowej jest niewielkie.
Podczas jazdy, gdy akumulatory zasilające silnik elektryczny są naładowane, silnik
spalinowy jest wyłączony. Gdy zgromadzone zasoby prądu wyczerpują się, jednostka spalinowa uruchamia się i napędza
generator prądotwórczy, zasilający jednostkę elektryczną. Takie rozwiązanie sprawia, że możemy kontynuować jazdę bez
konieczności ładowania akumulatorów z gniazdka, choć z drugiej strony, nic nie stoi na przeszkodzie, aby po dojechaniu
do celu skorzystać z kabla zasilającego i naładować akumulatory korzystając z sieci elektrycznej.
BMW i3 REx
(Range Extender, „przedłużacz zasięgu”)
Bmw i3
Tabliczki kontrolne emisji Bmw i3 wersji elektrycznej oraz REX.
BMW i3 oraz BMW i3s (REx)
Produkowane od 2013 roku w fabryce w Lipsku BMW i3 jest typowym samochodem elektrycznym, jednak producent zaoferował
rozwiązanie, które zapewnia zasilanie elektrycznego układu napędowego na wypadek braku dostępu do ładowarki zewnętrznej.
Rozwiązanie to nazwano REX (Range Extender, „przedłużacz zasięgu”). Do napędu generatora elektrycznego zastosowano motocyklowy silnik benzynowy o pojemności (647 cm3).
Modele na rok 2018 i3 oraz i3S (94Ah/33kWh) w
porównaniu z poprzednim produkowanym od 2013 roku i3 (60Ah/22kW) przeszły lifting.
Wersja z range extenderem (BMW i3 REx), czyli dodatkowym silnikiem spalinowym, ma przejechać na jednym ładowaniu i tankowaniu
nawet około 370 kilometrów.
Na tabliczce kontrolnej emisji i3 REX (tabliczka obowiązuje w USA) umieszczono między innymi informację, że jest to pojazd dwupaliwowy.
Na tabliczce znajduje się również informacja o spełnieniu przez ten pojazd,
standardu OBD II.
Naklejka na okno (ang. window sticker) źródło: insideevs.com.
Jeszcze więcej informacji znajdziemy na tak zwanej naklejce na okno (ang. window sticker).
W przemyśle samochodowym jest to tak zwana naklejka „Monroney”. Nazwa pochodzi od nazwiska senatora Almera Stillwella „Mike” Monroneya,
który był głównym pomysłodawcą ustawy o ujawnianiu informacji o samochodach z 1958 r., Która nakazywała stosowanie dokumentu „Monroney”.
Znajduje się tu określenie rodzaju pojazdu hybrydowego typu plug-in (ang. Plug-In Hybrid Vehicle).
Rodzaj napędu określono jako elektryczno-benzynowy (ang. Electricity-Gasoline).
Od roku modelowego 2019 BMW i3 Range Extender został wycofany z oferty na rynek europejski
(w USA nadal jest dostępny).
Chevrolet Volt
Extended-Range (ang: zwiększony zasięg).
Chevrolet Volt II gen.
Tabliczki emisji Volt.
Naklejka na okno (ang. window sticker).
Volt
Pojazd może pracować w dwóch trybach: elektrycznym i o wydłużonym zasięgu. W obu trybach poruszany jest przez elektryczną jednostkę napędową.
Chevrolet Volt jest samochodem, produkowanym przez Koncern General Motors. Sprzedawany jest również jako
Buick Velite 5 w Chinach, Holden Volt w Australii i Nowej Zelandii, a także jako Vauxhall Ampera w Wielkiej Brytanii i
Opel Ampera w pozostałej części Europy.
Na tabliczce emisyjnej Chevroleta Volt, umieszczono między innymi informację, że jest to pojazd benzynowy.
Na tabliczce znajduje się również informacja o spełnieniu przez ten pojazd,
standardu OBD II.
Naklejka na okno (ang. window sticker) Chevrolet Volt.
Podobnie jak w BMW i3, znajduje się na niej określenie rodzaju pojazdu hybrydowego typu plug-in (ang. Plug-In Hybrid Vehicle).
Rodzaj napędu określono jako elektryczno-benzynowy (ang. Electricity-Gasoline).
Definicje
Samochód hybrydowy
Hybrid electric vehicle (Hybrydowy pojazd elektryczny)
Pojazd hybrydowy – pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym, o napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna jest akumulowana przez
podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania;
Samochód elektryczny
EV: Electric Vehicle (Pojazd elektryczny)
BEV: Battery Electric Vehicle (Akumulatorowy pojazd elektryczny)
Pojazdy EV / BEV – nie posiadają silnika spalinowego. Ich źródłem napędu jest silnik elektryczny, który
pobiera energię z akumulatorów. Akumulatory ładujemy z dostępnej infrastruktury sieci energetycznej. Energia skumulowana w
bateriach pozwala na zasilanie silnika elektrycznego lub kilku silników elektrycznych zamontowanych w pojeździe.
Pojazd elektryczny – pojazd samochodowy w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo
o ruchu drogowym, wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do
zewnętrznego źródła zasilania;
W rozporządzeniu parlamentu europejskiego znajduje się określenie „elektryczny pojazd hybrydowy”, które najlepiej definiuje pojazdy typu REX,
jednocześnie zalicza takie pojazdy do kategorii pojazdów elektrycznych. W Polsce obowiązują w tym przypadku przepisy krajowe.
Przywileje
Właściciele samochodów hybrydowych nie mogą korzystać z przywilejów, jakie przysługują posiadaczom samochodów
elektrycznych i samochodów elektrycznych napędzanych wodorem.
Darmowe parkowanie w strefach
Art. 49. 2) Samochody elektryczne są zwolnione z opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania.
Możliwość korzystania z "bus pasów" (obowiązuje do dnia 1 stycznia 2026 r. Art. 148a. PORD)
Art. 55. „Art. 148a. 1. Do dnia 1 stycznia 2026 r. dopuszcza się poruszanie pojazdów elektrycznych ..., po wyznaczonych przez zarządcę drogi pasach ruchu dla autobusów.
Art. 148b. 1. Od dnia 1 lipca 2018 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. pojazdy elektryczne i pojazdy napędzane wodorem oznacza się
nalepką wskazującą na rodzaj paliwa wykorzystywanego do ich napędu umieszczaną na przedniej szybie pojazdu według wzoru
określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 76 ust. 1 pkt 1. 2. Nalepkę, o której mowa w ust. 1, wydaje wójt,
burmistrz albo prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania, albo siedziby właściciela pojazdu.”.
Tablice wskazujące na rodzaj paliwa (przepis obowiązuje od 01 stycznia 2020).
2) w art. 71 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Pojazd elektryczny i pojazd napędzany wodorem posiadają tablice rejestracyjne wskazujące na rodzaj paliwa wykorzystywanego do ich napędu”;
Zielone tablice rejestracyjne dostało jednak ok. 20 hybryd.
Z danych przekazanych portalowi WysokieNapiecie.pl przez Ministerstwo Infrastruktury, wynika, że na zielonych tablicach jeździ w
Polsce ponad dwadzieścia samochodów, które opuściły fabrykę jako auta ze spalinowymi silnikami bądź generatorami prądu
(stan na Wrzesień 2020 r.).
Kierowcy aut hybrydowych na zielonych blachach mogą mieć problemy przede wszystkim w dwóch miejscach.
Po pierwsze, podczas przeglądu. − Zgodnie z rozporządzeniem Ministra... zakres badania technicznego obejmuje sprawdzenie prawidłowości oznaczeń i stanu tablic rejestracyjnych pojazdu.
Drugą sytuacją, w której prawidłowość wydania tablic może zostać zakwestionowana, jest kontrola Policji. − W razie uzasadnionego przypuszczenia, że dane dotyczące dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) zawarte w centralnej ewidencji pojazdów nie odpowiadają stanowi faktycznemu, policjant zatrzymuje dowód rejestracyjny i kieruje pojazd na dodatkowe badanie techniczne ...
Samochody elektryczne o zwiększonym zasięgu, przez zastosowanie w układzie napędowym pośrednio silnika spalinowego spełniają definicję samochodów
hybrydowych.
Energia potrzebna do zasilania jest w większym stopniu akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania a częściowo
wytwarzana przez generator napędzany silnikiem spalinowym. W przypadku BMW i3 ReX jest to rozwiązanie ogólnie proste. General Motors w
swoich pojazdach zastosował system bardziej skomplikowany. W obu przypadkach silnik spalinowy nie napędza bezpośrednio kół pojazdu.
Odpowiedzi na postawione w podtytule pytania znajdują się w definicjach pojazdu elektrycznego i pojazdu hybrydowego.
Samochody elektryczne o zwiększonym zasięgu to samochody hybrydowe typu PHEV (PHEV: Plug-in Hybrid Electric Vehicle Hybrydowy
pojazd elektryczny typu plug-in).
W Ustawie o elektromobilności nie przewidziano szczególnych przywilejów dla właścicieli pojazdów hybrydowych.
Zielone tablice wydaje się dla samochodów, które nie posiadają silnika spalinowego, a posiadają wyłącznie silnik elektryczny.
PS
tZero.
Właściciel tego pojazdu elektrycznego o rozszerzonym zasięgu (REX), z pewnością otrzyma przywileje.
Jednak w tym przypadku generator jest doczepiany do samochodu elektrycznego.
Tym samochodem jest tZero amerykańskiej firmy AC Propulsion, nazywany ojcem chrzestnym współczesnych pojazdów elektrycznych.
Dlaczego nazywa się tZero?
Jaki był udział konstruktorów z polskim rodowodem w projekcie tZero?
Co łączy tZero z pierwszym samochodem Elona Muska Teslą Roadster i Oplem Speedster?
Odpowiedzi na powyższe pytania znajdziesz w kolejnym artykule (Electric Fun).
Komentarze
W tym miejscu można się podzielić opinią.
Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane
komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij link „Zgłoś Facebookowi”
przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem www.facebook.com/policies
Hybryda szeregowa EREV lub REEV lub BEVx
Hybrydy szeregowe są również określane jako pojazdy elektryczne o rozszerzonym zasięgu.
Tego typu układ napędowy do działania wymaga dwóch jednostek elektrycznych, z których jedna pełni rolę generatora prądu, druga zaś
źródła napędu. Ze względu na fakt, że silnik spalinowy nie jest połączony mechanicznie z kołami, może pracować w optymalnych warunkach.
Sprawia to, że zapotrzebowanie na paliwo oraz zużycie jednostki spalinowej jest niewielkie.
Podczas jazdy, gdy akumulatory zasilające silnik elektryczny są naładowane, silnik spalinowy jest wyłączony. Gdy zgromadzone zasoby prądu
wyczerpują się, jednostka spalinowa uruchamia się i napędza generator prądotwórczy, zasilający jednostkę elektryczną. Takie rozwiązanie
sprawia, że możemy kontynuować jazdę bez konieczności ładowania akumulatorów z gniazdka, choć z drugiej strony, nic nie stoi na przeszkodzie,
aby po dojechaniu do celu skorzystać z kabla zasilającego i naładować akumulatory korzystając z sieci elektrycznej.
Przykłady:
Bmw i3 REx.
Bmw i3 REx.
Bmw i3.
Film przedstawia proces produkcji BMW i3 - fabryka znajduje się w Lipsku.
BMW i3 REX
Produkowany przez koncern BMW od 2013 roku samochód elektryczny.
Producent oferuje dwa rozwiązania napędu, wersja elektryczna oraz i3 wyposażony w ReX (Range Extender) - dwucylindrowy silnik benzynowy o pojemności 647 cm³ i mocy 28 kW/38 KM, który zwiększa zasięg pojazdu do około 370 km.
Nadwozie zaprojektowane w BMW Designworks przez Richarda Kima jednego z najlepszych projektantów samochodów
(obecnie w Faraday Future).
Elektryczny zespół napędowy zaprojektowany przez BMW.
Fabryka BMW w Lipsku
W powstałym w Lipsku centrum produkcji samochodów elektrycznych i hybrydowych we wrześniu 2013 roku rozpoczęto wytwarzanie
modelu i3, a w maju 2014 roku dołączyło sportowe coupe i8. Codziennie zakład opuszcza ok. 100 szt. i-trójek oraz ok. 20-25
egzemplarzy BMW i8.
Wczesne próby z pojazdami elektrycznymi producenta sięgają lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku.
Więcej w materiale "BMWi Historia samochodów elektrycznych BMW"
Więcej
Chevrolert Volt - budowa pojazduChevrolert Volt - rozmieszczenie elementów
Silniki:
Chevrolet Volt - elektryczny 120 kW oraz spalinowy 71 KM.
Chevrolet Volt drugiej generacji - silnik elektryczny 149 KM, spalinowy 1.5 101 KM (75 kW).
Opla Ampera - silnik elektryczny o mocy 150 KM/370 Nm, spalinowy o pojemności 1.4, mocy 86 KM/4800 obr, 130 Nm/4250 obr.
Chevrolet Volt
Chevrolet Volt jest samochodem, produkowanym przez Koncern General Motors. Sprzedawany jest również
jako Buick Velite 5 w Chinach, Holden Volt w Australii i Nowej Zelandii, a także jako Vauxhall Ampera w Wielkiej Brytanii i
Opel Ampera w pozostałej części Europy.
Pojazd może pracować w dwóch trybach: elektrycznym i o wydłużonym zasięgu. W obu trybach pojazd poruszany jest przez elektryczną jednostkę napędową.
Płytę podłogową "GM Delta II" wykorzystano również do budowy samochodu
Cadillac ELR
Podstawą do opracowania platformy "GM Delta II" był projekt EV1 (pierwszy seryjnie produkowany samochód elektryczny GM) rozwijany od 1990 roku.
32) „pojazd hybrydowy” oznacza pojazd z napędem wyposażony w co najmniej dwa różne przetworniki energii i dwa
różne zbiorniki energii (w pojeździe) służące do napędzania pojazdu;
33) „hybrydowy pojazd elektryczny” oznacza pojazd, który do
celów mechanicznego napędzania pobiera energię z obu
następujących źródeł zmagazynowanej energii elektrycznej/mocy znajdujących się w pojeździe:
a) zużywalne paliwo;
b) akumulator, kondensator, koło zamachowe/prądnica lub
inne urządzenia do magazynowania energii elektrycznej
lub mocy.
Niniejsza definicja obejmuje również pojazdy pobierające
energię ze zużywalnego paliwa jedynie dla celów ładowania
urządzenia służącego do magazynowania energii elektrycznej/mocy;
OBD
OBD II, czyli On-Board Diagnostic level 2 - w dosłownym tłumaczeniu: diagnostyka pokładowa poziomu drugiego. Interfejs OBDI powstał na początku lat 90 jako wymóg władz Kalifornii. Celem wprowadzenia jednego standardu, była możliwość szybkiego diagnozowania usterki, która może wpłynąć na wzmożone wydzielanie przez samochód substancji szkodliwych dla środowiska. Rozwinięciem standaryzacji złącz diagnostycznych jest właśnie OBDII, który w USA pojawił się jako obowiązkowy już w 1996 roku. W Unii Europejskiej najpierw wprowadzono go jako standard dla silników benzynowych w 2001 roku (w Polsce w 2002 roku), a później dla silników diesla w 2003 roku.
Z reguły złącza należy szukać pod kolumną kierowniczą po lewej stronie, ale zdarza się wiele wyjątków od tej reguły. W Passatach serii B5 złącze ukryte jest pod zaślepką konsoli środkowej, na prawo od hamulca ręcznego. W Fordach S-Max złącze znajduje się w lewym schowku kierowcy. Standard OBD2 wprowadzany był stopniowo, dlatego zdarza się, że niektóre starsze samochody mogą obsługiwać ten standard, mimo, że prawnie producent nie był jeszcze zobligowany do jego wprowadzenia.