.

Dodano: 10 sierpnia 2020


Elektryczna Corsa-e.

Corsa-e to szósta generacja popularnego modelu.

Pierwszy samochód elektryczny po przejęciu marki Opel przez francuski Koncern PSA.

Wczesne projekty małego samochodu opla sięgają lat sześćdziesiątych dwudziestego wieku jednak pierwszą generację Opla Corsa, zaprezentowano dopiero w 1983 roku.
Pod koniec 1982 roku rozpoczęła się produkcja w nowo wybudowanej fabryce w hiszpańskiej Saragossie, później corsę wytwarzano również w Niemczech.

fotos

Fot. Wszystkie generacje Opla Corsa. Źródło: pl-media.opel.com.

Przez blisko trzydzieści osiem lat produkcji sprzedano prawie czternaście milionów egzemplarzy Opla Corsa.

Kolejne generacje małego samochodu, budowane na podstawie projektów Opla, General Motors (poprzedni właściciel marki Opel) sprzedawał na całym świecie pod różnymi markami (Vauxhall, Chevrolet, Buick, Holden).

Corsa A to mały samochód o zwartej sylwetce i sportowych liniach nadwozia zaprojektowany przez studio Opel Design. Przez jedenaście lat produkcji, fabryki opuściło ponad trzy miliony egzemplarzy.

Video: Hideo Kodama opowiada o swoich projektach.

Za projekt nadwozia drugiej i trzeciej generacji corsy odpowiadał japoński projektant Hideo Kodama.

foto

Fot: Corsa E

Corsa D i E (czwarta i piąta generacja) powstała na płycie podłogowej opracowanej wspólnie przez GM i Fiata (platforma SCCS).

foto

Fot: Buick Excelle II.

Premiera nowej corsy F planowana na 2017 rok została anulowana w związku z przejęciem marki Opel przez francuski koncern PSA.

Projekt General Motors wdrożono do produkcji jako Buick Excelle GT II na rynek chiński. Gdyby nie zmiany własnościowe tak wyglądałaby najnowsza Corsa oczywiście w europie hatchback.

fotos

Corsa-e.

Nowy właściciel marki Opel, francuski koncern motoryzacyjny PSA, który produkuje obecnie między innymi Peugeota, Citroëna zdecydował się na całkowicie własne rozwiązania konstrukcyjne.

W przyszłości nowa platforma e-CMP (ang. Electric Vehicle Modular Platform)* ma zapewnić pojazdom elektrycznym zasięg do 650 km. (żródło).


Układ napędowy

Nowa Corsa została zbudowana na platformie CMP (ang. Common Modular Platform)* wspólnej z peugeotem e-208.

Układ napędowy Opla Corsa-e pozwala na jazdę bezemisyjną.

  • Akumulator o mocy 50 kWh
  • Moc silnika elektrycznego 100 kW (136 KM)
  • Moment obrotowy 260 Nm
  • Przyspieszenie od 0 do 50 km/h 2.8 s
  • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h 8.1 s

Zespół akumulatorów to 216 ogniw (125Ah): 18 modułów po 12 ogniw.

fotos

Układ napędowy CMP (ang. Common Modular Platform).

Corsa-e jest standardowo wyposażona w ładowarkę pokładową o mocy 11 kW.

Szybkie ładowanie do 80% w stacji 100 kW trwa ok. 30 min. Ze standardowego gniazda 240 V 1,8 kW odpowiednio dłużej.

Dzięki umieszczeniu baterii akumulatorów pod podłogą samochód charakteryzuje się wnętrzem o takiej samej funkcjonalności jak jego spalinowe odpowiedniki.

Producent gwarantuje sprawność akumulatorów na poziomie nie mniej niż 70% pojemności przez 8 lat/160 000 km.

* e-CMP przeznaczona wyłącznie do budowy samochodów z napędem elektrycznym. CMP pozwala na napęd spalinowy i bateryjny.


Historia samochodów elektrycznych PSA (w skrócie).

Obecnie PSA (nowa nazwa STELLANTIS) projektuje swoje samochody w wersjach z napędem spalinowym oraz ich zelektryfikowane odpowiedniki.

Jest to przede wszystkim związane z koniecznością ograniczenia emisji spalin.

Francuski producent oferował swoim klientom wersje zelektryfikowane miejskich samochodów od początku lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku, zanim jeszcze Elon Musk wywołał rewolucję w motoryzacji elektryczną Teslą.

Pierwszy seryjnie produkowany od 1993 roku elektryczny Citroën AX Electrique zastąpiono modelem Saxo Electrique produkowanym do 2003 roku. W 1995 roku wprowadzono do oferty Peugeota model 106 Electric.

Wraz z rozwojem technologii akumulatorów litowo-jonowych oraz elektronicznych systemów sterowania silnikami elektrycznymi, opracowano i wdrożono do produkcji nowe modele samochodów elektrycznych Citroen C-ZERO oraz Peugeot iOn. Sprzedawane od 2010 roku. Od 2020 roku grupa PSA wprowadza na rynek całkowicie elektryczne vany Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro i Vauxhall Vivaro.

Celem jest zelektryfikowanie całej gamy samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych Grupy PSA do 2025 roku.

fotos

Citroën AX Electrique. Źródło: wapcar.my

fotos

Peugeot iOn. Źródło: samochodyelektryczne.org


Test drogowy — jeździmy elektryczną Corsą-e

Samochód oraz stanowisko kontrolne stacji kontroli pojazdów udostępnił do testu krakowski Dealer samochodów marki Opel Firma Marimex ul. Góra Libertowska 12 Kraków-Libertów.

Nadwozie

Nowa Corsa-e dzieli płytę podłogową z Peugeotem e-208 drugiej generacji jednak linie nadwozia i styl wnętrza opracowano przez centrum stylistyczne w Rüsselsheim w Niemczech. Corsa szóstej generacji wpisuje się w nowoczesny design marki, ale również zachowuje tradycyjną ergonomię wnętrza Opla Corsy znaną z poprzednich generacji. To powoduje, że obsługa najnowszego modelu jest intuicyjna, nawet dla osób, które mają pierwszy raz prowadzić ten samochód. Zewnętrznie elektryczna odmiana nowego Opla nie różni się od swoich spalinowych odpowiedników. Dla spostrzegawczych jedynie brak końcówki układu wydechowego i charakterystyczny znaczek e na środkowym słupku oraz pokrywie bagażnika to informacje, że mamy do czynienia z samochodem w pełni elektrycznym. Dodatkową informacją zwłaszcza dla służb parkingowych są zielone tablice rejestracyjne.

W Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych przewidziano przywileje dla samochodów elektrycznych między innymi darmowe parkowanie w strefie płatnego parkowania oraz możliwość korzystania z „bus pasów”.

Wnętrze

We wnętrzu nowego opla na uwagę zasługuje w pełni zdigitalizowany kokpit wyposażony w multimedia (Opel Connect, Navi Pro, Apple CarPlay, Android Auto). Dźwignia kierunku jazdy jest wyposażona w przełącznik poziomu odzyskiwania energii przez układ rekuperacyjny podczas hamowania. W konsoli centralnej umieszczono bezprzewodową ładowarkę telefonu. Prawy przedni fotel jest wyposażony w zaczepy Isofix umożliwiające zamontowanie fotelika dziecięcego.

Start

Po zajęciu miejsca za kierownicą precyzyjnie dostosowujemy fotel do własnych przyzwyczajeń, umożliwia to regulacja w 6 kierunkach. Również pasażer ma taką możliwość. Fotele mają wyprofilowane boki, przez co odnosi się wrażenie integracji z pojazdem. Uruchamiamy napęd elektryczny Corsy przyciskiem START. System automatycznego odblokowania zamków drzwi i sterowania „zapłonem” umożliwia wsiadanie do auta i uruchomienie napędu bez wyjmowania kluczyka z kieszeni. Po wybraniu kierunku jazdy dźwignią „D” (ang. drive) do przodu tak jak w przypadku przekładni automatycznej, pozostaje jedynie wcisnąć pedał przyspieszenia.
W samochodach elektrycznych jest on nazywany pedałem jazdy, ponieważ służy również do hamowania silnikiem elektrycznym i w ten sposób odzyskiwania energii (rekuperacja). Corsa-e oferuje dwa tryby rekuperacji.
Pierwszy jest ustawiony domyślnie jednak po zdjęciu nogi z pedału jazdy, efekt hamowania jest ledwo zauważalny natomiast tryb „B” aktywowany dźwignią kierunku jazdy przez pociągnięcie jej do tyłu, działa zdecydowanie i powoduje wrażenie hamowania. Włączenie trybu „B” sygnalizowane jest kontrolką zapaloną na cyfrowym wyświetlaczu obok prędkościomierza. W pierwszej fazie hamowania rekuperacja wykorzystywana jest maksymalnie, przez co klocki i tarcze hamulcowe mniej się zużywają w porównaniu z samochodem wyposażonym w napęd spalinowy.

Wcześniej jeździliśmy samochodami elektrycznymi różnych marek. Również w nowym elektrycznym Oplu znajomo zaskakuje brak dźwięku silnika podczas ruszania z miejsca. Nawet podróżowanie z większą prędkością pozbawione jest hałasu typowego dla napędów spalinowych.

Corsa e prowadzi się pewnie i jest stabilna w szybko pokonywanych zakrętach. W zawieszeniu nowej Corsy zastosowano sprawdzone rozwiązania, czyli belkę skrętną z tyłu oraz przednie kolumny Macphersona. Konstruktorzy tak zestroili zawieszenie, że skutecznie niweluje nierówności nawierzchni.
Kluczowym elementem dzięki, któremu samochód tak dobrze trzyma się drogi, jest nisko umieszczony środek ciężkości. Pod podłogą znajdują się akumulatory o masie 345 kg.

Tryby jazdy

Elektryczna Corsa-e posiada trzy tryby jazdy aktywowane przełącznikiem znajdującym się obok włącznika hamulca postojowego — Normalny, Eco i Sport. Sport zwiększa szybkość reakcji i dynamikę jazdy, przy umiarkowanie mniejszym zasięgu. W trybie Eco Corsa-e uzyskuje największy zasięg, przy niewielkim wpływie na komfort a wszystkie systemy samochodu i napęd elektryczny są dostosowane do maksymalnej wydajności energetycznej.

Powyższy opis znajduje się w katalogu producenta i ogólnie prezentuje możliwości poszczególnych ustawień. Podczas jazdy w trybie sport zdecydowanie ujawnia się charakter 136-ścio konnego silnika elektrycznego. Moment obrotowy 260 Nm dostępny od „startu” powoduje, że samochód o masie własnej nieznacznie przekraczającej 1500 kg reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia natychmiast, ale nie nerwowo. Przyspiesza dynamicznie, płynnie jak przystało na napęd pozbawiony sprzęgła i skrzyni biegów. W codziennych przejazdach zdecydowanie sprawdza się tryb normalny.

Katalogowe 330 kilometrów będzie można pokonać na jednym ładowaniu, ale z pewnością częściej korzystając z trybu Eco. Na wyświetlaczu naszej testowanej Corsy z akumulatorem w pełni naładowanym system wskazał realny zasięg 240 km. Obliczony na podstawie danych statystycznych z ostatnich przejazdów samochodu demonstracyjnego.

Wkrótce przeprowadzimy test zasięgu nowej elektrycznej Corsy. Na relację z testu zapraszamy na nasz funpage na facebooku.

Corsa-e na stanowisku SKP Marimex.

Znaczek e na pokrywie bagażnika, tylne światła LED.

fotos

Wielofunkcyjna kierownica i cyfrowy wyświetlacz.

fotos

Tapicerka fotela z elementami ekologicznej skóry.

fotos

Dźwignia wyboru kierunku jazdy.

Przełącznik trybu jazdy.

Cyfrowe wskaźniki.

Gniazdo ładowania Combo 2 (oficjalny standard Unii Europejskiej).

Podwozie i elementy identyfikacyjne

Podwozie w całości zabudowano panelami z tworzywa sztucznego odpornego na uszkodzenia. W ten sposób są chronione nie tylko akumulator, ale również elementy zawieszenia i układu napędowego.

Elektryczny silnik oraz urządzenia sterowania zespołem napędowym znajdują się pod przednią pokrywą. Użytkownik ma do nich pełny dostęp co w przypadku pojazdów elektrycznych innych marek, nie jest już takie oczywiste.

Należy pamiętać, że mamy do czynienia z samochodem zelektryfikowanym co oznacza pojazd budowany równolegle z jego spalinowym odpowiednikiem, a nie samochód zaprojektowany od podstaw jako elektryczny, oferowany wyłącznie w wersji elektrycznej.

W komorze silnika umieszczono cechy identyfikacyjne pojazdu (numer VIN). Ta lokalizacja jest stosowana często przez francuskiego producenta. Wcześniej Opel umieszczał numer VIN na podłodze przy prawym przednim fotelu.

Tabliczka znamionowa oraz inne oznaczenia zostały przyklejone do lewego słupka B. Na naklejce obok informacji o wymaganym ciśnieniu w ogumieniu producent umieszcza tak zwany kod ORGA, który zawiera informacje o dacie i miejscu produkcji pojazdu. Do rozszyfrowania tego kodu stosuje się specjalny kalkulator dostępny na naszej stronie.

Podwozie zabudowane panelami ochronnymi.

Numer VIN w komorze silnika.


Podsumowanie

Opel oferuje po raz pierwszy w segmencie małych samochodów, samochód elektryczny.

Elektryczna odmiana małego Opla zewnętrznie nawiązuje do tradycji stylistycznej studia Opel Design w Rüsselsheim. Płyta podłogowa oraz zespół napędowy są zaprojektowane przez inżynierów PSA na podstawie wcześniej sprawdzonych rozwiązań.

Czy przyjęta przez francuzów strategia elektryfikacji znajdzie nabywców? To będzie zależało od wielu czynników niezwiązanych bezpośrednio z producentem samochodu.

W pełni elektryczna Corsa-e.

Po pierwsze zasięg elektrycznego Opla jest kwestią drugorzędną, ponieważ tak mały samochód przeważnie używany jest do codziennych przejazdów na niewielkich odległościach. Średnio około czterdziestu kilometrów dziennie z prędkością nieprzekraczającą 100 km/h.
Przede wszystkim ważnym jest dostęp do źródła ładowania w miejscach postojowych. Istotnym elementem mającym wpływ na decyzję o zakupie elektrycznej wersji Corsy ma jej cena, która staje się bardziej atrakcyjna, jeśli skorzystamy z programu dopłat do samochodów zeroemisyjnych. Programy te powinny być szeroko dostępne, na wzór innych krajów.

Obecnie na dachach prywatnych domów powszechnie instaluje się systemy fotowoltaiczne, które produkują znaczną część zużywanej w gospodarstwie domowym energii, a nawet powstaje jej nadwyżka. Można tą energią ładować akumulator swojego samochodu elektrycznego. W tym przypadku zakup samochodu na prąd jest kwestią oczywistą.

Obecnie cena Opla Corsa-e wersji Color Edition wynosi 122 990 zł (bez dopłaty).

Czy kupiłbyś?

Czy jesteś zainteresowana/zainteresowany zakupem elektrycznej Corsy?

Jakie jest twoje zdanie na temat samochodów elektrycznych i elektromobilności?
Te pytania kierujemy do naszych czytelników.

W tym miejscu można podzielić się opinią.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem www.facebook.com/policies

Nasze artykuły.

Samochody elektryczne

Elektryczna Corsa-e.

Zdjęcia, cennik, katalog producenta, informacje techniczne.

więcej