fotos

Foto: eurodiagnosta.pl.

TOYOTA NOWY RAV4


NAJCZĘŚCIEJ KUPOWANY SUV NA ŚWIECIE.

RAV4 jest najczęściej kupowanym SUV-em i trzecim najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie. Ten kompaktowy crossover SUV jest obecny na rynku ponad 25 lat, w tym okresie sprzedano ponad 10 milionów egzemplarzy. Obecnie w sprzedaży jest już piąta generacja Toyoty RAV4. Według Instytutu Samar w październiku 2020 r. w Polsce zarejestrowano 643 egz. tego modelu Toyoty.

Krakowski diler samochodów marki Toyota Firma Romanowski udostępnił do testu dwa hybrydowe modele RAV4.

  • RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force 218 KM FWD e-CVT z napędem na przednią oś.

  • RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e-CVT wyposażony w napęd na cztery koła.

W najnowszym modelu zastosowano technologię hybrydową czwartej generacji Toyoty wraz z nowym 2,5-litrowym silnikiem hybrydowym Dynamic Force.
fot

RAV4 sportowy styl nadwozia

fot

Widok z tyłu

fot

Widok z tyłu

SPORTOWY STYL.

Od debiutu w roku 1994 ten model znacznie zmienił się pod względem technologicznym, a jego wymiary powiększono. Samochód zbudowano w oparciu o nową platformę TNGA-K (ang. Toyota New Global Architecture) stanowi również podstawę nowego Camry. Nowa platforma pozwala na 57-procentowy wzrost sztywności nadwozia RAV4. Aby sprostać oczekiwaniom klientów, zaprojektowano nowy sportowy styl nadwozia.

Sportowy charakter pojazdu wynika z jego koncepcji SUV-a (skrót od ang. Sport Utility Vehicle), to znaczy sportowy pojazd użytkowy.

Uwagę zwraca wyrażnie zarysowana linia nadwozia z dyskretnym relingiem dachowym, którą z przodu podkreśla duża osłona chłodnicy, szeroka osłona zderzaka w jego dolnej części i wysoko umieszczone pochylone przednie światła główne.

Nową Toyotę wyposażono w oświetlenie wykonane w technologii LED z funkcjami automatycznymi (Automatyczne światła drogowe, Follow me home).

Osłona tylnego zderzaka chroni lakier wokół bagażnika. Tylne światła łączy stylowa chromowana listwa. Pokrywa jest elektrycznie unoszona do góry, w pierwszych RAV czwórkach tylne drzwi były otwierane na bok z tego rozwiązania zrezygnowane w 2013 roku w modelu czwartej generacji.

Owiewka tylnej szyby poprawia aerodynamikę, ale również optycznie podkreśla znaczne pochylenie tylnego słupka D, przez co tył pojazdu staje się bardziej dynamiczny.

Boczne osłony przeciw błotne zabezpieczają lakier samochodu przed uszkodzeniami od kamieni. Osłony nadkoli dodatkowo optycznie powiększają rozmiar kół.

Koła wyposażono w felgi aluminiowe 17 i 18 cali (rozmiar dotyczy modeli hybrydowych i zależy od wybranej wersji wyposażenia). Fabrycznie zamontowano opony Dunlop Grandtrek PT30, które cieszą się bardzo dobrą opinią wśród kierowców SUV-ów.

fot

Lusterko zewnętrzne

fot

Wnętrze

fot

Bagażnik

LUSTERKA.

Pierwszą rzczą, która zwraca uwagę kierowcy, jest doskonała widoczność do tyłu dzięki zastosowaniu dużych lusterek zewnętrznych. Nowatorskim rozwiązaniem jest zintegrowanie kolorowego cyfrowego wyświetlacza z wewnętrznym lusterkiem wstecznym (opcja). Lusterko wykorzystuje obraz z kamery zainstalowanej w górnej części tylnej szyby. To rozwiązanie gwarantuje widoczność do tyłu nawet przy bagażniku wypełnionym po sufit również nocą.

Producent przyznaje, że zapewnienie lepszej widoczności we wszystkich kierunkach było kluczowym czynnikiem w procesie projektowania RAV4.

WNĘTRZE.

Przestronne wnętrze wykonano z materiałów przyjemnych w dotyku. Deska rozdzielcza jest częściowo wyłożona syntetyczną skórą i przeszyta tak samo, jak panele drzwi.

Szeroki środkowy podłokietnik daje oparcie dla kierowcy i pasażera, jest jednocześnie schowkiem, który pomieści przedmioty znacznych rozmiarów.

Siedzenia przednie są tak wyprofilowane, że zapewniają bardzo dobre trzymanie boczne i poczucie integracji z pojazdem.

Na szczególną uwagę zasługuje możliwość znalezienia idealnej pozycji podczas jazdy.

Fotel kierowcy wyposażono w elektryczną regulację, podgrzewanie i wentylację oraz system zapamiętujący indywidualne ustawienia dla trzech kierowców (opcja). Producent proponuje do wyboru dziesięć wersji wykończenia między innymi tkaniny, skóry naturalne i ekologiczne w trzech kolorach.

Pasażerowie drugiego rzędu siedzeń mają pod dostatkiem miejsca na nogi oraz możliwość regulacji pochylenia oparcia. Oparcie można podzielić w proporcji 60:40. Rozkładany podłokietnik wyposażono w uchwyty na kubki. Podróżujący na tylnym siedzeniu mają również niezależną regulację nawiewu i dwa gniazda do ładowania telefonu. Siedzenia wyposażono w system ISOFIX, składają się do prawie płaskiej pozycji. Pojemność bagażnika można konfigurować w zakresie od 580 do 1690 litrów.


fot

Apple CarPlay

fot

Wybór trybu jazdy

BEZPIECZEŃSTWO I MULTIMEDIA.

Najnowszy SUV japońskiego producenta wyposażono w system Toyota Safety Sense drugiej generacji, który jest standardowo montowany we wszystkich RAV4. Ten pakiet bezpieczeństwa zawiera system ochrony przed kolizją (PCS) z systemem rozpoznawania pieszych i rowerzystów, tempomat adaptacyjny (ACC), asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), automatyczne światła drogowe (AHB) i asystent rozpoznawania znaków drogowych (RSA), system wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS), terenowy tryb Trail (dla wersji AWD). Integracja ze smartfonem za pośrednictwem Apple CarPlay i Android Auta należą również do wyposażenia standardowego.

Obszerna lista wyposażenia opcjonalnego zawiera między innymi:

System ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) z funkcją automatycznego hamowania, inteligentne czujniki parkowania, kamerę 360 stopni, cyfrowe lusterko wsteczne, system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), dziewięciogłośnikowy system audio JBL premium z DAB oraz bezprzewodową ładowarkę telefonu.

Samochód uzyskał 5 gwiazdek w nowych, trudniejszych testach zderzeniowych Euro NCAP 2019.


fot

Stanowisko kontrolne serwisu

fot

Podwozie RAV4

PODWOZIE I NAPĘD.

Dzięki uprzejmości dilera mogliśmy skorzystać z nowoczesnego stanowiska diagnostyki podwozia, w które wyposażono serwis najnowszego salonu
Toyota Romanowski w Krakowie.

Uniesienie pojazdu pozwala dokładnie obejrzeć zawieszenie, w którym z tyłu zastosowano układ z podwójnymi wahaczami a z przodu kolumny MacPhersona wyposażone w amortyzatory o niskim współczynniku tarcia.
Podwozie jest zabezpieczone specjalnymi płytami wykonanymi z materiału odpornego na uderzenia kamieni.

2,5-litrowy hybrydowy silnik Dynamic Force to zupełnie nowa jednostka, Silnik pracuje w zmodyfikowanym cyklu Atkinsona. Działa również przy wyższym współczynniku kompresji 14,0: 1 (w porównaniu do 12,5: 1 poprzednika). Wyposażony jest w bezpośredni wtrysk paliwa oraz inteligentny układ zmiennych faz rozrządu.

Ulepszony i bardziej wydajny elektryczny układ AWD-i (z elektrycznym napędem tylnej osi) jest sterowany komputerowo przez system AIM (ang. AWD Integrated Management). Terenowy tryb Trail zapewnia najlepszą możliwą przyczepność i kontrolę na śliskiej nawierzchni. Może również pomagać w trudnych warunkach terenowych.

Ten tryb wybiera się dedykowanym przyciskiem znajdującym się na konsoli centralnej (zdjęcie w galerii).


fot

Monitor energii ukladu hybrydowego (napęd elektryczny)

fot

Monitor energii ukladu hybrydowego (rekuperacja animacja)

TEST DROGOWY.

Hybrydowa Toyota RAV4 prowadzi się pewnie, dając kierowcy pewność siebie dzięki natychmiastowej reakcji układu kierowniczego.

Bardzo dobrze trzyma się drogi, daje poczucie pewności na śliskiej nawierzchni zwłaszcza wersja z inteligentnym systemem napędu 4 × 4 (AWD-i). Wielowahaczowe zawieszenie osi tylnej i kolumny MacPhersona zestrojono tak, że wyraźnie czuje się strukturę nawierzchni drogi, a jednocześnie doskonale tłumi nierówności i stabilizuje nadwozie.

Nisko położony środek ciężkości i odpowiedni rozkład masy sprawiają, że samochód ważący ponad półtorej tony jest stabilny i łatwo się nim manewruje.

Układ hamulcowy działa zdecydowanie, przy czym warto podkreślić, że do doładowywania akumulatora wykorzystywany jest również prąd wytwarzany w układzie hybrydowym podczas tzw. hamowania rekuperacyjnego; komputer uruchamia hamulce hydrauliczne dopiero przy silnym hamowaniu, jednak cały ten proces jest niezauważalny dla kierowcy.

Inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC) steruje przyspieszaniem, utrzymując stałą prędkość, ale również nie pozwala zbliżyć się do poprzedzającego pojazdu włącznie z zatrzymaniem i ruszeniem. Odległość między pojazdami można ustawić przyciskiem na kierownicy.

Istotną jest funkcja wykrywania znaków ograniczenia prędkości, która po akceptacji kierowcy dostosowuje prędkość do aktualnego ograniczenia.

Na wyświetlaczu testowanej Toyoty RAV4 w wersji przednionapędowej stale utrzymywał się średni wynik spalania w okolicach pięciu litrów benzyny na sto kilometrów. Nasza jazda testowa to czterysta kilometrów w różnych warunkach drogowych (miasto, autostrada, teren).


INFORMACJE TECHNICZNE.

RAV4 2.5 Hybrid Dynamic Force

Silnik benzynowy

  • 16-zaworowy DOHC (łańcuch rozrządu)
  • Pojemność skokowa: 2487 cm3
  • Moc: 176 KM / 131 kW przy 5700 obr/min
  • Moment obrotowy: 221 Nm przy 3600-5200 obr/min

System elektryczny:

  • Silnik elektryczny:
  • Moc: 120 KM / 88 kW przy 5700 obr/min
    Moment obrotowy: 202 Nm

  • Akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy NiMH:
  • Pojemność: 1.6 kWh / 6.5 Ah
    Napięcie akumulatora: 244.8 V
    Akumulator zbudowano z 204 ogniw (6 ogniw x 34 moduły)

Wymiary:

  • Długość: 4600 mm
  • Szerokość: 1855 mm
  • Wysokość: 1685 mm
  • Rozstaw osi: 2690 mm
  • Prześwit: 190 mm
  • Bagażnik: 580 do 1690 l
fot

218 KM FWD e-CVT z napędem na przednią oś.

Łączna moc układu hybrydowego 218 KM / 160 kW.

Cena (PLN) od: 140 900.

fot

Monitor energii ukladu hybrydowego z napędem na przednią oś.

Dane techniczne:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,4 s
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 5,5-5,8 l/100 km
  • Skrzynia biegów: e-CVT - bezstopniowa automatyczna (Aisin)
  • Masa własna: 1590/1680 kg
  • DMC: 2135 kg
  • Masa przyczepy: 800/750 kg
  • Pojemność zbiornika paliwa: 55 l.

222 KM AWD-i e-CVT wyposażony w napęd na cztery koła.

Łączna moc układu hybrydowego 222 KM / 163 kW.

Cena (PLN) od: 150 900.

fot

Monitor energii ukladu hybrydowego z napędem na wszystkie koła.

Dane techniczne:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,1 s
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Średnie zużycie paliwa: 5,6-5,9 l/100 km
  • Skrzynia biegów: e-CVT - bezstopniowa automatyczna (Aisin)
  • Elektryczny system AWD-i
  • Silnik elektryczny tylnej osi:
  • Moc: 54 KM / 40 kW
  • Moment obrotowy: 121 Nm
  • Masa własna: 1645/1705 kg
  • DMC: 2225 kg
  • Masa przyczepy: 1650/750 kg
  • Pojemność zbiornika paliwa: 55 l.


foto

Więcej informacji uzyskasz bezpośrednio od sprzedawcy. Umów się na jazdę próbną.

TOYOTA ROMANOWSKI KRAKÓW

Mirosław Sowa Doradca ds. Sprzedaży

Tel. Kom: 883 345 851
E-mail: miroslaw.sowa@toyotakrakow.com.pl




fotos

Fot: Toyota RAV4 źródło: mat.prasowe.

TOYOTA HISTORIA MODELU RAV4


PIĄTA GENERACJA.

Obecnie w salonach sprzedaży Toyoty na całym świecie dostępny jest RAV4 piątej generacji. Samochód oferowany jest zarówno w wersjach spalinowych, jak i z napędem hybrydowym. Wkrótce w sprzedaży będzie również Nowa Toyota RAV4 Plug-in Hybrid.

Projekt o nazwie Future Toyota Adventure Concept (FT-AC) pokazano na wystawie samochodowej w Los Angeles w 2017 roku.

Niewielu odwiedzających tamtą wystawę mogło się domyślać, że pokazany projekt tak szybko trafi do produkcji prawie niezmieniony i będzie to nowy RAV4.

Fot: Toyota FT-AC Concept źródło: mat.prasowe.

Yoshikazu Saeki Główny inżynier nowego RAV4 „RAV4 powinien mieć mocną prezencję i niezawodną wytrzymałość na każdej drodze, a jednocześnie zapewniać bezstresową jazdę kierowcy i pasażerom. To były fundamenty, na których opracowaliśmy RAV4 piątej generacji”.

Na uwagę zasługuje fakt, że produkcja przekładni do napędu hybrydowego 4. generacji (RAV4 piątej generacji), odbywa się w fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu.

W artykule przedstawimy ewolucję, jaką przeszedł najlepiej sprzedający się SUV na świecie.

Fot 1: Yoshikazu Saeki Główny inżynier nowego RAV4 źródło: motor.no.

Fot 2: Linia produkcyjna elektrycznej przekładni hybrydowej (e-CVT) w Wałbrzychu źródło: toyotanews.eu.

Fot: tellerreport.com.

PIERWSZY KOMPAKTOWY SUV W HISTORII.

RAV4 jest obecny na rynku ponad 25 lat, w tym okresie sprzedano ponad 10 milionów egzemplarzy. Aktualnie Toyota produkuje piątą generację kompaktowego SUV-a.

Prototyp RAV-FOUR zaprezentowano w roku 1989 na Tokyo Motor Show. W roku 1991 główny inżynier Masakatsu Nonaka przekonał zarząd Toyoty, że samochód powinien trafić do produkcji, ponieważ projekt spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem opinii publicznej.

Pierwszy kompaktowy crossover SUV; RAV4 zadebiutował na rynku Japońskim i Europie w roku 1994. Pojazd został zaprojektowany z myślą o konsumentach, którzy chcą mieć pojazd o zwiększonej przestrzeni ładunkowej, lepszej widoczności i stały napęd na cztery koła, jednocześnie zwrotność i zużycie paliwa samochodu kompaktowego. Chociaż nie wszystkie modele RAV4 mają napęd na cztery koła, skrót RAV4 oznacza „Recreational Activity Vehicle: 4-wheel drive” (pojazd rekreacyjny z napędem na cztery koła).

Pierwsza generacja początkowo miała nadwozie trzydrzwiowe, a następnie w roku 1996 pięciodrzwiowe oraz kabriolet w roku 1998.

Kolejne generacje były coraz większe. Długość pierwszej w wersji pięciodrzwiowej to 4,11 m. Obecnie Toyota RAV4 piątej generacji ma nadwozie o długości 4,6 m.

W modelu z roku 2013 (czwarta generacja) zrezygnowano z otwierania na bok pokrywy bagażnika od tego modelu, pokrywa w RAV4 otwiera się do góry.


Fot: samochodyelektryczne.org.

CAŁKOWICIE ELEKTRYCZNY RAV4 EV.

W roku 1997 powstała pierwsza generacje elektrycznego modelu EV samochody były sprzedawane na rynek amerykański głównie w Kalifornii, aby spełnić wymagania stanu dotyczące pojazdów o zerowej emisji.

RAV4 EV pierwszej generacji wyposażono w wydajny akumulator NiMH niklowo-wodorkowy (konstrukcja firmy Ovonics-Stanford Ovshinsky). Akumulator został dostosowany do zasilania pojazdów elektrycznych przez General Motors. Z powodu przejęcia patentu na te akumulatory przez koncern naftowy Texaco (później Chevron) Toyota została zobowiązana do zakończenia produkcji oraz zdemontowania linii produkcyjnej akumulatorów. Japoński producent samochodów oraz producent akumulatorów firma Panasonic zastali zobowiązani wyrokiem sądu do wypłacenia na rzecz firmy Chevron odszkodowania za naruszenie praw patentowych w wysokości 30 milionów dolarów.

Pierwsza generacja była leasingowana w latach 1997-2003. Po zakończeniu okresu najmu wielu użytkowników odkupiło samochody. Sprawne Toyoty EV pierwszej generacji wciąż uczestniczą w ruchu drogowym na całym świecie. Łącznie wydzierżawiono lub sprzedano 1484 samochody.

POWERED BY TESLA.

W roku 2010 Toyota wspólnie z Teslą opracowała system napędowy EV drugiej generacji. Pojazd wyposażono w silnik elektryczny o mocy 154 KM, był zasilany akumulatorem litowo-jonowym (386 V, zawiera 4500 ogniw). Zasięg około 180 kilometrów.

Film z konferencji prasowej po podpisaniu umowy współpracy. W konferencji udział wzieli Arnold Schwarzenegger Gubernator Kalifornii, Akio Toyoda prezydent i CEO Toyota Motor Corporation oraz Elon Musk dyrektor generalny Tesla, Inc.

EV drugiej generacji produkowano w latach 2012 do 2014. Obecnie Toyota nie produkuje modelu EV (całkowicie elektrycznego).

Video: youtube.com.

Video: Toyota Motor Manufacturing Poland źródło: youtube.com.

JAK DZIAŁA NAPĘD HYBRYDOWY CZWARTEJ GENERACJI.

W filmie przedstawiono budowę i zasadę działania głównych elementów napędu hybrydowego.

Konstrukcję nowej hybrydowej przekładni e-CVT, która nie posiada paska, porównano z poprzednim rozwiązaniem.

Prowadzący omówili zalety podwyższenia napięcia pracy silnika elektrycznego do 650 V.

TOYOTA NOWY RAV4 Plug-in Hybrid


Gama modelowa Toyoty RAV4 zostanie rozszerzona o nową wersję – RAV4 Plug-in Hybrid. Najmocniejsza i najbardziej oszczędna wersja w 25-letniej historii tego modelu będzie wyznaczała nowe standardy w segmencie. Od 0 do 100 km/h będzie przyspieszała w 6,2 s przy najniższej emisji CO2 w swojej klasie – poniżej 29 g/km. Zasięg w trybie elektrycznym będzie wynosił ponad 65 km.

Nowa Toyota Plug-in Hybrid będzie wyposażona w 2,5-litrowy benzynowy silnik Hybrid Dynamic Force o mocy 306 KM (225 kW).

fot

Fot: toyota.pl.

Premiera

Nowa Toyota RAV4 Plug-in Hybrid zostanie wprowadzona na rynek w drugiej połowie 2020 roku, a daty rozpoczęcia jej sprzedaży zostaną określone w zależności od rynku.

Platforma GA-K

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid zostanie zbudowana na platformie GA-K. Auto będzie się charakteryzowało nisko położonym środkiem ciężkości, zwiększającym komfort prowadzenia. Standardowym wyposażeniem tej wersji będzie też inteligentny, elektryczny napęd na wszystkie koła AWD-i.

Akumulatory hybrydowe

W Toyocie Plug-in Hybrid zastosowano niezwykle kompaktową baterię litowo-jonową, którą umieszczono pod podłogą. Pozwoliło to zwiększyć pojemność bagażnika do 520 l.
Z kolei nisko zamontowany akumulator trakcyjny ułatwił uzyskanie nisko położonego środka ciężkości auta. Zwiększyło to stabilność prowadzenia i komfort jazdy.

Więcej
fot

Fot: toyota.pl.