Odlotowa KIA EV6

Najlepszy samochód elektryczny na rynku - Car of The Year 2022 (COTY).

Pierwsze miejsce w Konkursie Car of the Year. Początkowo, Kia EV6 znalazła się na liście kandydatów do tytułu wraz z ponad sześćdziesięcioma innymi modelami, które debiutowały w 2021 roku. Ostatecznie głosami 59-osobowego jury, które składa się z dziennikarzy motoryzacyjnych z 22 europejskich krajów tytuł Samochodu Roku 2022, zdobyła Kia EV6.

fotos

KIA EV6 tył.

fotos

KIA EV6 cyfrowy zestaw wskaźników.

fotos

KIA EV6 konsola centralna.

fotos

KIA EV6 tylne zawieszenie.

fotos

KIA EV6 przejechane 459 km pozostało 128 km.

325 koni i pięć sekund do setki.

Testowany model to KIA EV6 GT-Line 325 KM 605 Nm AWD 77,4 kWh. Wersja EV6 GT ma moc 585 KM i 740 Nm.

KIA EV6 to prawie pięciometrowej długości crossover (4,68 m). Jego dynamiczną sportową sylwetkę wyróżnia szeroki (2,9 m) rozstaw osi oraz krótka przednia maska, pod którą znajduje się dodatkowy bagażnik (schowek) o pojemności 52 lub 20 litrów. Pojemność ta zależy od wersji napędowej. Odważny design podkreśla oświetlenie zewnętrzne wykonane w technologii LED. Akumulator trakcyjny o grubości 130 mm umieszczono pod podłogą centralnie pomiędzy osiami. Podłoga pod nogami kierowcy i pasażerów jest płaska a miejsca dla podróżujących zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach jest pod dostatkiem. Za tylnym składanym siedzeniem znajduje się bagażnik o pojemności 520 litrów.

Kierownica pokryta miękką wegańską skórą jest wyposażona w przyciski sterujące między innymi tempomatem adaptacyjnym, asystentem utrzymania pasa ruchu, a także funkcjami radia i telefonu. Pod kierownicą umieszczono łopatki służące do sterowania 6-stopniowym systemem odzysku energii z hamowania.

Cyfrowy zespół zegarów oraz wyświetlacz systemu multimedialnego (Kia Navi System z interfejsem Android Auto i Apple Car Play) to zakrzywiony ekran o łącznej przekątnej 24 cale. Ekran o wysokiej rozdzielczości zapewnia doskonałą widoczność i kontrast nawet przy mocnym oświetleniu słonecznym.

KIA EV6 jest wyposażona w bezprzewodowe ładowanie smartfonów (15W) i hotspot Wi-Fi. Przy tylnym siedzeniu zabudowano gniazdo sieciowe 250V 16A.

W zestawie do ładowania samochodu wraz z ładowarką sieciową znajduje się specjalny adapter V2L (Vehicle to Load), umożliwia on wykorzystanie energii elektrycznej z akumulatora naszego pojazdu przez urządzenia zewnętrzne o mocy do 3,5 kW. (Galeria fot. 23).

Samochód uruchamia się przyciskiem na kosoli centralnej, do wyboru kierunku jazdy służy pokrętło.

Testową EV szóstkę wyposażono w napęd 325 KM na wszystkie koła i akumulator 77,4 kWh. Samochód o masie własnej dwie tony sprawia wrażenie znacznie lżejszego, a jednocześnie doskonale przylegającego do podłoża, zwłaszcza kiedy pokonuje ciasne zakręty. Stabilność i przyczepność, jak również pewne trzymanie się nawierzchni to zdecydowanie zasługa wielowahaczowego zawieszenia, napędu na obie osie oraz nisko położonego środka ciężkości.

Przyspieszenie w pięć sekund od zera do stu kilometrów na godzinę robi wrażenie. Panu Krzysztofowi z Lotniska Aeroklubu Podhalańskiego w Łososinie Dolnej przypomina start szybowca za wyciągarką. Dziękujemy za ciekawą prezentację samolotów i umożliwienie wykonania sesji fotograficznej naszego samochodu w wyjątkowej scenerii lotniska.

Na szczególną uwagę zasługuje 6-stopniowy system rekuperacji energii sterowany łopatkami przy kierownicy z funkcją pełnego zatrzymania bez użycia hamulca i-Pedal. Jego działanie polega na tym, że pedał hamulca potrzebny jest tylko w przypadku konieczności nagłego hamowania. Przy spokojnej jeździe przyspieszamy i zwalniamy do zatrzymania, korzystając tylko z pedału „gazu”.

Pojazd wyposażono w najnowsze technologie wspomagające kierowcę, między innymi Smart Cruise Control - aktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości, funkcją stop & go „machine learning”. System utrzymuje odpowiednią odległość od jadącego przed nami samochodu a w razie konieczności, zatrzyma nasz samochód i ruszy, kiedy będzie to możliwe.

Testowanym samochodem przejechaliśmy ponad pięćset kilometrów po naładowaniu akumulatora do stu procent. Tym samym potwierdzamy zasięg deklarowany przez producenta.

Podczas jazdy autostradą, jak również w miejskich korkach KIA EV6 zużywała średnio około 15 kWh/100 km.

Płyta podłogowa E-GMP.

E-GMP – elektryczna globalna platforma modułowa

KIA EV6 jest zbudowana na globalnej platformie modułowej E-GMP, na której są budowane inne samochody koncernu Hyundai Motor Group.

Samochody zbudowane na płycie podłogowej E-GMP: GENESIS GV60, KIA EV6, HYUNDAI IONIQ 5

E-GMP – elektryczna globalna platforma modułowa została stworzona specjalnie dla pojazdów elektrycznych. Składa się z podwozia pojazdu, w tym akumulatora, silnika i układu zasilania elektrycznego, a skalowalny rozstaw osi pozwala na stworzenie wielu różnych typów pojazdów.

Konstrukcja utrzymuje nisko położony środek ciężkości, co oznacza lepszą stabilność na drodze, a w przypadku kolizji 8-punktowe mocowanie akumulatora amortyzuje uderzenie, zapobiegając deformacji kabiny i zapewniając bezpieczeństwo wszystkim wewnątrz.

Aktualnie na platformie E-GMP zbudowano również crossovery Hyundai Ioniq 5 oraz Genesis GV60.

KIA planuje wprowadzenie siedmiu modeli elektrycznych do 2027 r.

KIA EV6 technologie.

Katalog producenta

Podstawowa wersja EV6 jest napędzana silnikiem o mocy 170 KM na tylną oś, jest wyposażona w akumulator 58 kWh, który pozwala na przejechanie około 350 km na jednym ładowaniu. Modele z napędem na wszystkie koła (AWD) są bardziej dynamiczne i mogą być wyposażone w większy akumulator 77.4 kWh. Najmocniejszy jest model EV6 GT z napędem o mocy 585 KM.

Producent oferuje cztery wersje modelu EV6 (EV6, EV6 Plus, EV6 GT-line, EV6 GT), różniące się od siebie konfiguracją napędu i pojemnością akumulatora oraz trzy warianty stylistyczne i siedem wariantów wykończenia wnętrza.

W samochodzie zastosowano najnowsze technologie wspomagające kierowcę między innymi system zdalnego parkowania, asystent martwego pola rozszerzony o funkcję wyświetlania obrazu z kamer bocznych na wyświetlaczu centralnym czy wyświetlacz head-up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości (AR). Technologia V2X umożliwia zasilanie urządzeń zewnętrznych (V2L) i pojazdów (V2V).

Akumulator

Akumulator litowo-jonowy, polimerowy o dużej gęstości energii ładuje się za pomocą szybkiej ładowarki (350 kW) od 10 – 80% w 18 minut, aby uzyskać dodatkowe 100 km zasięgu wystarczy 4.5 minuty szybkiego ładowania.

W zależności od wariantu pozwala na pokonanie od 394 do 528 km na jednym ładowaniu. Funkcja przygotowania baterii umożliwia podgrzanie baterii i skrócenie czasu ładowania.

Akumulator objęty jest 7-letnim okresem gwarancji z limitem 150 000 km. Producent gwarantuje min. 70% pojemności baterii na koniec okresu gwarancyjnego.

Ładowanie

Obsługiwane systemy napięcia 400 i 800 V bez dodatkowych adapterów
Ultra szybkie ładowanie (800 V): od 10-80% pojemności akumulatora w 18 min lub 100 km zasięgu w 4,5 minuty.

System rekuperacji energii

6-stopniowy system rekuperacji energii sterowany łopatkami przy kierownicy z funkcją pełnego zatrzymania bez uyżycia hamulca i-Pedal.
System hamowania rekuperacyjnego e-4WD dla wersji z napędem na wszystkie koła.

Skrzynia biegów

Przekładnia redukcyjna o stałym przełożeniu, sterowanie elektryczne typu „shift by wire”.

Napęd

RWD: napęd na tylną oś
AWD: napęd na wszystkie koła, zawiera dodatkowy silnik elektryczny na przedniej osi.

Główne części i technologie

1 System PE

1-1 Silnik

1-1. Silnik elektryczny (Synchroniczny z magnesami trwałymi)
Odpowiednik silnika spalinowego, silnik wytwarza moc, dzięki której pojazd może się poruszać, przekształcając energię elektryczną zgromadzoną w akumulatorze w energię mechaniczną. Silnik elektryczny służy również jako generator podczas hamowania rekuperacyjnego.
*układ hamowania rekuperacyjnego: przekształca energię kinetyczną (np. podczas zjazdu) na energię elektryczną, która jest następnie magazynowana w akumulatorze. System zasadniczo odzyskuje energię hamowania.

1-2 Przekładnia EV

1-2. Przekładnia EV
Odpowiednik skrzyni biegów, przekładnia EV dostosowuje liczbę obrotów silnika, dzięki czemu pojazd elektryczny może osiągnąć wyższy moment obrotowy.
Odłącznik przekładni EV: pierwsza na świecie adaptacja w pojeździe EV, w której silnik i oś napędową można łączyć lub odłączać w razie potrzeby. Mechanizm umożliwia swobodne przełączanie między 2WD a 4WD.

1-3 Falownik

1-3. Falownik
Falownik przetwarza prąd stały z akumulatora na prąd przemienny używany do sterowania momentem obrotowym w silniku. Inwerterowy moduł mocy jest wyposażony w półprzewodniki z węglika krzemu (SiC)*, które są bardziej wydajne niż półprzewodniki wykonane z krzemu (Si).
*Półprzewodniki SiC: półprzewodniki mocy, które wykorzystują najnowocześniejszy materiał z węglika krzemu (w przeciwieństwie do krzemu) do przetwarzania/sterowania energią elektryczną. Są mocniejsze, mają wyższą przewodność cieplną i lepiej oszczędzają energię niż półprzewodniki krzemowe poprzedniej generacji.

2 System zarządzania ładowaniem pojazdu (VCMS)

Centralny składnik V2L* wraz z ICCU, System Zarządzania Ładowaniem Pojazdu, nadzoruje wszystkie funkcje pojazdu związane z ładowaniem.
*V2L (Vehicle to Load): Technologia, która umożliwia wykorzystanie energii elektrycznej z akumulatora przez urządzenia zewnętrzne. Maksymalna moc wyjściowa jest ustawiona na 3,5 kW ze względu na specyfikacje niektórych elementów układu. Jeśli używana jest ładowarka na kablu (ICCB), system może również obsługiwać ładowanie akumulatora innego pojazdu (V2V; pojazd-pojazd).

3 Zintegrowana jednostka sterująca ładowaniem (ICCU)

ICCU to ulepszenie i wsparcie komputera pokładowego, które umożliwia nie tylko jednokierunkowe ładowanie ze źródła zewnętrznego do akumulatora. Możliwe jest teraz dwukierunkowe ładowanie (funkcja V2L).

4 Jednostka sterująca pojazdem (VCU)

VCU odpowiada za sterowanie większością funkcji pojazdu zależnych od energii elektrycznej, w tym sterowanie silnikiem, hamowanie rekuperacyjne, klimatyzację, elektronikę pojazdu i zasilanie.

5 Akumulator wysokiego napięcia

Akumulator przechowuje i dostarcza energię elektryczną potrzebną do zasilania samochodu. Włożenie większej ilości ogniw do akumulatora zwiększa zasięg pojazdu, ale także sprawia, że ​​pojazd jest cięższy i droższy. Kluczem jest znalezienie punktu kompromisu, który najlepiej pasuje do modelu pojazdu. Ostatnie postępy w technologii baterii wykazały stopniowy wzrost gęstości energii baterii.

6 System wielokrotnego ładowania 400/800 V

Ten opatentowany system, zastosowany w E-GMP, jest pierwszym na świecie systemem ładowania, który umożliwia bezproblemowe ładowanie napięciem 400V oraz 800V. Domyślne ultraszybkie ładowanie 800 V wymaga 18 minut do 80 procent pojemności, co zapewnia zasięg 500 km; wystarczy niecałe 5 minut ładowania, aby uzyskać 100 km. System obsługuje również nadal popularne szybkie ładowanie 400 V, w tym przypadku wykorzystuje silnik i falownik do konwersji napięcia z 400 V na 800 V.

Dane techniczne (EV6).

Szczegółowe dane wszystkich wersji znajdują się w tabeli niżej.

Wymiary [mm]

Długość 4 680
Szerokość 1 880
Wysokość 1 550
Rozstaw osi 2 900

Masy [kg]

Masa własna 1 800
DMC (dopuszczalna masa całkowita) 2 340
Masa przyczepy hamowanej [kg] 750

KIA EV6 jest dostępna w czterech wersjach EV6 EV6 Plus EV6 GT-Line EV6 GT
Silnik moc/moment [KM/Nm] 170/350 229/350 325/605 585/740
Prędkość maksymalna [km/h] 185 185 188 260
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] 8,5 7,3 5,2 3,5
Wymiary d/sz/w [mm] 4 680/1 880/1 550 4 695/1 890/1 550 4 695/1 890/1 545
Rozstaw osi [mm] 2 900
Masa własna [kg] 1 800 1 910 2 015 2 025
DMC [kg] 2 340 2 425 2 530 2 580
Masa przyczepy [kg] 750/750 750/1 600

Cennik EV6, EV6 Plus, EV6 GT-Line, EV6 GT.

Cennik ważny od 08 kwietnia 2022 może być nieaktualny w dniu publikacji tego artykułu.

Cennik EV6 Cennik EV6 GT EV6 EV6 Plus EV6 GT-Line EV6 GT
Silnik Akumulator Napęd Zasięg
170 KM 58 kWh RWD
394 km 209 900 225 900 250 900 -
229 KM 77,4 kWh RWD 528-504 km 241 900 259 900 282 900 -
325 KM
77,4 kWh AWD 506-484 km 264 900 282 900 305 900 -
585 KM 77,4 kWh AWD 424 km - - - 399 900

Galeria.




Kontakt.

foto

Więcej informacji uzyskasz bezpośrednio w salonie sprzedaży. Umów się na jazdę próbną.

RM Filipowicz Kraków Zabłocie ul. Klimeckiego 25

Marcin Kwiecień

Specjalista ds. sprzedaży KIA

Tel.: +48 12 257 35 00
E-mail: marcin.kwiecien@rmfilipowicz.pl



W artykule wykorzystano informacje udostępnione na stronach prasowych firmy Hyundai Motor Group.

Szczególne podziękowanie za pomoc w opracowaniu artykułu dla Firmy RM FILIPOWICZ - Dealera samochodów marki KIA.

Autor dziękuje Kierownictwu Lotniska Aeroklubu Podhalańskiego w Łososinie Dolnej za udostępnienie pleneru.