Lipiec 2024

fotos
Fot. BMW Adaptive LED.


Oświetlenie adaptacyjne.

System adaptacyjnego oświetlenia głównego jest według poniższej definicji, urządzeniem emitującym wiązki światła. Parametry tego urządzenia, dostosowują się w sposób automatyczny do zmiennych warunków.

Podstawa prawna:
Regulamin ONZ nr 48 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej.

2.7.4. „System adaptacyjnego oświetlenia głównego” (lub „system AFS”) oznacza urządzenie oświetlenia homologowane zgodnie z regulaminem nr 123 lub 149 emitujące wiązki światła, którego parametry dostosowują się w sposób automatyczny do zmiennych warunków stosowania świateł mijania i, w danym przypadku, świateł drogowych.

Oświetlenie pojazdów wraz z rozwojem technologii staje się coraz bardziej skomplikowane. Aktualnie, częściej można spotkać określenie system oświetleniowy, a nie lampa czy światło pojazdu. Montowane do niedawna powszechnie w światłach mijania i światłach drogowych pojazdów, tradycyjne żarówki (żarowe źródła światła) odchodzą do historii motoryzacji. Wyparły je żarówki halogenowe.

Kolejnym krokiem w rozwoju technologii oświetleniowej było wprowadzenie wyładowczego źródła światła tak zwane światła ksenonowe (wprowadzone do seryjnej produkcji z początkiem lat dziewięćdziesiątych XX wieku).

Obecnie w nowoczesnych pojazdach coraz częściej stosuje się oświetlenie oparte na technologii diodowej LED.

LED.

Diody LED zapewniają większy wydatek światła, jednocześnie oszczędność energii, a także większą żywotność w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami. Dzięki tej technologii możliwe jest projektowanie oświetlenia w formie listwy, pasa lub punktów świetlnych o małych rozmiarach, lecz znacznej wydajności świetlej.

Z uwagi na małe rozmiary diod LED możliwe jest projektowanie systemów oświetleniowych zarządzanych komputerowo, których własności świetlne mogą się dostosować do warunków jazdy i potrzeb (światła adaptacyjne).

fotos
Fot.2: Diodowe oświetlenie Volvo EX90.

Technologie oświetlenia adaptacyjnego.

Szczegółowe rozwiązania techniczne AFS mogą znacznie różnić się między sobą i działać w różny sposób, ponieważ producenci wraz z rozwojem technologii, opracowują nowe systemy oświetleniowe pojazdów.

AFS Ksenon

Wczesne systemy oświetlenia adaptacyjnego to Adaptive Forward Lighting (AFL), znany także jako Adaptive Front Lighting System (AFS) lub Advanced Frontlighting System (AFS), czyli dynamiczny system oświetleniowy. Wykorzystujące dane z kamer i czujników do sterowania układem przesłon umieszczonym pomiędzy ksenonowym źródłem światła a soczewką .

fotos
Fot.3: Soczewkowe oświetlenie adaptacyjne VarioX® HELLA.
LED

Nowszą od technologii soczewkowych jest technologia świateł matrycowych. Światła matrycowe LED działają na podobnej zasadzie jak światła soczewkowe, jednak w tym rozwiązaniu za różne funkcje świetlne odpowiadają poszczególne segmenty matrycy LED.

Przykład Multibeam LED
Zespół 84 wysoko wydajnych diody LED tworzy precyzyjny moduł rastrowy.

fotos
Fot.4: Mercedes-Benz System MULTIBEAM LED .
Laserlight

Kolejnym krokiem w rozwoju oświetlenia pojazdów są światła laserowe.

Światła laserowe są około 30% bardziej wydajne pod względem zużycia energii, a jednocześnie oświetlają nawet 600 metrów przed samochodem, tj. dwa razy dalej niż tradycyjne reflektory LED. System zbudowano z kilku wysokowydajnych diod, emitujących skupioną wiązkę przez specjalne soczewki do fluorescencyjnej substancji fosforu wewnątrz reflektora, która przekształca wiązkę w wyjątkowo jasne białe światło.

Aby odróżnić je od innych reflektorów, światła laserowe BMW mają niebieskie akcenty w tubach oraz napis „BMW Laserlight". Światła laserowe BMW obejmują ponadto diodowe światła pozycyjne, diodowe światła dzienne, diodowe kierunkowskazy, diodowe światła zakrętowe, światła adaptacyjne z funkcją BMW Selective Beam (nieoślepiający asystent świateł drogowych).

fotos
Fot.5: BMW Laserlight. .
BMW Dynamic Light Spot

Element oświetlenia adaptacyjnego.

Nietypowo wyglądające światła zamontowane w miejscu zwykle zarezerwowanym dla przednich świateł przeciwmgłowych to element systemu BMW Night Vision, który zapewnia widoczność sięgającą poza strumień światła reflektorów. Pracująca w podczerwieni kamera termowizyjna jest w stanie rozróżnić obraz ludzi i zwierząt na podstawie ilości emitowanego ciepła. Jeśli system wykryje potencjalne zderzenie ze zwierzęciem, dynamiczne oświetlenie punktowe (BMW Dynamic Light Spot) zacznie je pulsacyjnie oświetlać.

fotos
Fot.6: Dynamic Light Spot. .

Oświetlenie adaptacyjne oznaczenia.

XCERT - Reflektor opatrzony takimi znakami homologacji spełnia wymagania regulaminu Nr 149 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń (świateł) i systemów oświetlenia drogowego dla pojazdów o napędzie silnikowym.

  • X – AFS niezależnie jakiego typu jest źródło światła
  • C – klasa mijania podstawowa (pozamiejska) – standardowe światła mijania
  • V – klasa mijania miejska (świecenie bardziej w dół o 0.57°, wiązka może być symetryczna, ze zredukowaną intensywnością)
  • E – klasa mijania autostradowa (świecenie bardziej w górę o 0.23°, zwiększona intensywność świecenia, może być zależna od prędkości)
  • R – tryb świateł drogowych (zwykły lub matrycowy)
  • T – Światła zakrętowe dotyczy świateł mijania kalsy E i klasy C
fotos
Fot.7: Tabliczka reflektora oświetlenia adaptacyjnego Mercedes-Benz.
fotos
Fot.8: Oznaczenia reflektora oświetlenia adaptacyjnego Mercedes-Benz.