Listopad 2024

fotos
Fot.1. Iconic Glow BMW.


Technologia LED w oświetleniu pojazdów.

Obecnie w nowych pojazdach coraz częściej stosuje się oświetlenie oparte na technologii diodowej LED.

Diody LED zapewniają większy wydatek światła, jednocześnie oszczędność energii, a także większą żywotność w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami. Dzięki tej technologii możliwe jest projektowanie oświetlenia w formie listwy, pasa lub punktów świetlnych o małych rozmiarach, jednocześnie o znacznej wydajności świetlej. LED mogą emitować światło o zmiennej barwie i natężeniu.

Światła w formie pasa LED

W Regulaminie EKG ONZ nr 48 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej, zdefiniowano między innymi pojęcie pary świateł:

2.4.10. "Para" oznacza układ świateł o tej samej funkcji, znajdujących się po lewej i prawej stronie pojazdu.
2.4.11.2. "Dwa światła" lub "parzysta liczba świateł" w kształcie taśmy lub pasa oznacza dwa światła z pojedynczą powierzchnią emitującą światło, pod warunkiem że taka taśma lub pas są umieszczone symetrycznie w odniesieniu do wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu.

Zgodnie z powyższym zapisem pas LED jest parą świateł z pojedynczą powierzchnią emitującą światło. Takie rozwiązanie jest zgodne z w/w przepisami.

fotos
Fot.2: Oświetlenie LED w formie pasa.
Światła drogowe i mijania LED

Opel IntelliLux LED - system złożony z 16 segmentów diodowych — po 8 z każdej strony pojazdu — automatycznie i nieustannie będzie dostosowywał długość i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. Jest to możliwe dzięki współpracy systemu z przednią kamerą Opel Eye, której zadaniem jest między innymi wykrywanie obecności innych pojazdów w ruchu. Na podstawie obrazu rejestrowanego przez kamerę poszczególne segmenty diodowe są wyłączane i włączane w odpowiednich momentach, więc nie dochodzi do oślepiania nadjeżdżających z naprzeciwka.

Mercedes-Benz System MULTIBEAM LED - zespół 84 wysoko wydajnych diody LED tworzy precyzyjny moduł rastrowy.

Światło jest swobodnie konfigurowalne w obu reflektorach. System umożliwia jazdę na włączonych światłach drogowych cały czas, nie oślepiając przy tym innych uczestników ruchu. Łącznie cztery sterowniki 100 razy na sekundę określają idealny rozdział światła, wykorzystując przy tym informacje z kamery umieszczonej za szybą przednią. System MULTIBEAM LED umożliwia ekstremalnie szybkie i precyzyjne dostosowanie oświetlenia samochodu do aktualnej sytuacji komunikacyjnej. Dzięki sterowanym pojedynczo diodom LED światło może włączyć się dokładnie tam, gdzie jest potrzebne.

fotos
Fot.3: Opel IntelliLux LED .
fotos
Fot.4: Mercedes-Benz System MULTIBEAM LED .
Oświetlenie dekoracyjne i użytkowe LED

Podświetlenie klamek - typ oświetlenia homologowany według EKG ONZ nr 48 jako:
2.5.18. "Lampka oświetleniowa zewnętrzna" oznacza światło stosowane w celu zapewniania dodatkowego oświetlenia dla wsiadającego lub wysiadającego kierowcy i pasażera lub przy załadunku (Fot.5 Fot.9).

Iconic Glow BMW (kultowa poświata) - oświetlenie homologowano jako oświetlenie kategorii AY zgodnie z Regulaminem EKG ONZ nr 148.

A 5.1. Przednie światło pozycyjne.

Y 3.3.2.5.2. b) Na urządzeniach, które stosuje się jako część układu świateł współzależnych.

4.4.2. Układ świateł współzależnych, który ma uzyskać homologację typu jako światła kategorii i „Y”, stosuje się do przednich i tylnych świateł pozycyjnych, świateł hamowania, przednich i tylnych świateł obrysowych górnych, świateł do jazdy dziennej i świateł kierunku jazdy kategorii 1, 1a, 1b, 2a i 2b.

Oświetlenie Iconic Glow można konfigurować w ustawieniach pojazdu tak, aby świeciło się w czasie postoju lub podczas jazdy (Fot.8).

  • Włączone zawsze, gdy włączone są światła.
  • Powitanie i pożegnanie (oświetlenie włącza się w momencie otwarcia samochodu, świeci do ruszenia oraz od momentu wyłączenia zapłonu do zaryglowania zamków).
  • Wyłączone zawsze.
Oświetlenie LED - wybrane przepisy

Oświetlenie samochodowe LED przeważnie jest projektowane jako niewymienne, to znaczy w przypadku utraty własności świetlnych wymienia się cały reflektor lub lampę.

W rozporządzeniu w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach DU 776 (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 141) określono wytyczne dotyczące oceny sprawności oświetlenia z uwzględnieniem zastosowanej technologii LED.

Dotyczy świateł: drogowych, mijania, hamowania „stop”, kierunkowskazu i świateł awaryjnych, przeciwmgłowych przednich i tylnych.

fotos fotos fotos fotos
fotos
Fot.5: Diodowe podświetlenie ukryte pod klamką drzwi Volvo EX90.
fotos
Fot.6: Iconic Glow BMW.
fotos
Fot.7: Homologacja Iconic Glow BMW (kultowa poświata).
fotos
Fot.8: Ekran konfiguracji ustawień oświetlenia zewnętrznego BMW.
fotos
Fot.9: Diodowe oświetlenie Iconic Glow BMW (kultowa poświata) i Magic Carpet (magiczny dywan).

Usterka drobna (UD) w przypadku braku światła dotyczy oświetlenia zbudowanego z kilku źródeł światła LED po wykryciu niesprawności nie więcej niż 1/3 źródeł światła LED.

Porównanie zapisu z wersją angielską

Wersja polska

Brak światła, źródła światła, lub jego uszkodzenie (złożone światło/źródła światła; w przypadku LED nie działa nie więcej niż 1/3).

Wersja angielska

Defective or missing light/light source.(multiple light/light sources; in the case of LED, up to 1/3 not functioning).

Tłumaczenie

Wadliwe lub brakujące światło/źródło światła. (wiele świateł/źródeł światła; w przypadku diod LED do 1/3 nie działa).


Zastępcze źródło światła LED (Retrofit)

Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej reflektory samochodowe w przypadku lamp halogenowych muszą być homologowane zgodnie z Rgulaminem EKG ONZ Nr 37.

Dla oświetlenia w technologii LED ma zastosowanie Regulamin ONZ nr 128 (dotyczy zintegrowanych systemów oświetleniowych, w których źródłem światła są diody LED).

fotos
Fot.10: Od lewej tradycyjna żarówka H7(halogenowa ECE R37), LED w oprawie H7(bez homologacji, LED H7 CAN (bez homologacji).

Zastępcze źródło światła LED

W Regulaminie EKG ONZ nr 48 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej, zdefiniowano między innymi pojęcie "Zastępcze źródło światła LED":

2.9.1.6.1. "Zastępcze źródło światła LED" oznacza źródło światła LED kategorii, której odpowiada kategoria źródła światła wytwarzającego światło za pomocą innej technologii wytwarzania światła.

Halogen / LED ?

Przejście z żarówek halogenowych na żarówki LED jest obecnie prawnie dozwolone w Niemczech oraz innych krajach UE na podstawie przepisów krajowych.

PHILIPS (przykład)
Żarówki LED Philips Ultinon Pro6000 są homologowane przez niemiecki krajowy Federalny Urząd ds. Ruchu Drogowego (KBA, Kraftfahrt-Bundesamt) dla wybranych modeli pojazdów.

Producent, na swojej stronie internetowej informuje jak poprawnie dobrać odpowiednie żarówki do swojego pojazdu:

  • Sprawdzić kompatybilność żarówki z modelem pojazdu
  • Dopasować numer homologacji reflektora
  • Zakupić odpowiednie żarówki
  • Pobrać i wydrukować zezwolenie

Ważne! Po zamontowaniu prawidłowo ustawić światła. (uwaga autora).

Lista kompatybilności (Philips)

OSRAM (przykład)
NIGHT BREAKER LED firmy OSRAM dopuszczone do użytku na drogach publicznych w Niemczech zgodnie z Road Traffic Licensing Regulations (StVZO) oraz w innych krajach na podstawie przepisów krajowych. Żarówki są produkowane dla wybranych modeli pojazdów.

Producent, na swojej stronie internetowej publikuje listę krajów, w których uzyskano zezwolenie oraz listę kompatybilności.

Lista krajów (Osram)

Lista kompatybilności (Osram)

fotos
Fot.11: Philips Ultinon Pro6000 LED Boost (homologowane jako zastępcze źródlo światla LED).
fotos
Fot.12: Informacje na stronie producenta (tłumacz google).
fotos
Fot.13: NIGHT BREAKER LED firmy OSRAM.
Komentarz.

Aktualnie to znaczy na dzień publikacji tego tekstu, na listach krajów, które zezwoliły na stosowanie zastępczych źródeł światła LED, nie ma naszego kraju.

W poszczególnych krajach członkowskich UE zgody udzieliły odpowiedniki naszego Ministra Infrastruktury albo wyznaczone przez MI odpowiednie instytucje krajowe.

Czekamy zatem na działanie producentów żarówek w kwestii uzyskania stosownego zezwolenia w Polsce.

Ważne, jeśli takie zezwolenie już będzie, aby kierowcy montowali tylko te żarówki LED, które są dopuszczone do użycia, a nie tanie podróbki.

Aktualnie zgodnie z katalogiem usterek określamy (UP):
4.1.4. c) Brak zgodności źródła światła z zainstalowanym urządzeniem oświetleniowym.