Listopad 2024
Diody LED zapewniają większy wydatek światła, jednocześnie oszczędność energii, a także większą żywotność w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami. Dzięki tej technologii możliwe jest projektowanie oświetlenia w formie listwy, pasa lub punktów świetlnych o małych rozmiarach, jednocześnie o znacznej wydajności świetlej. LED mogą emitować światło o zmiennej barwie i natężeniu.
W Regulaminie EKG ONZ nr 48 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej, zdefiniowano między innymi pojęcie pary świateł:
2.4.10. "Para" oznacza układ świateł o tej samej funkcji, znajdujących się po lewej i prawej
stronie pojazdu.
2.4.11.2. "Dwa światła" lub "parzysta liczba świateł" w kształcie taśmy lub pasa oznacza
dwa światła z pojedynczą powierzchnią emitującą światło, pod warunkiem że taka taśma lub pas są umieszczone symetrycznie w odniesieniu do
wzdłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu.
Zgodnie z powyższym zapisem pas LED jest parą świateł z pojedynczą powierzchnią emitującą światło. Takie rozwiązanie jest zgodne z w/w przepisami.
Opel IntelliLux LED - system złożony z 16 segmentów diodowych — po 8 z każdej strony pojazdu — automatycznie i nieustannie będzie dostosowywał długość i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. Jest to możliwe dzięki współpracy systemu z przednią kamerą Opel Eye, której zadaniem jest między innymi wykrywanie obecności innych pojazdów w ruchu. Na podstawie obrazu rejestrowanego przez kamerę poszczególne segmenty diodowe są wyłączane i włączane w odpowiednich momentach, więc nie dochodzi do oślepiania nadjeżdżających z naprzeciwka.
Mercedes-Benz System MULTIBEAM LED - zespół 84 wysoko wydajnych diody LED tworzy precyzyjny moduł rastrowy.
Światło jest swobodnie konfigurowalne w obu reflektorach. System umożliwia jazdę na włączonych światłach drogowych cały czas, nie oślepiając przy tym innych uczestników ruchu. Łącznie cztery sterowniki 100 razy na sekundę określają idealny rozdział światła, wykorzystując przy tym informacje z kamery umieszczonej za szybą przednią. System MULTIBEAM LED umożliwia ekstremalnie szybkie i precyzyjne dostosowanie oświetlenia samochodu do aktualnej sytuacji komunikacyjnej. Dzięki sterowanym pojedynczo diodom LED światło może włączyć się dokładnie tam, gdzie jest potrzebne.
Podświetlenie klamek - typ oświetlenia homologowany według
EKG ONZ nr 48 jako:
2.5.18. "Lampka oświetleniowa zewnętrzna" oznacza światło stosowane w celu zapewniania dodatkowego oświetlenia dla
wsiadającego lub wysiadającego kierowcy i pasażera lub przy załadunku (Fot.5 Fot.9).
Iconic Glow BMW (kultowa poświata) - oświetlenie homologowano jako oświetlenie kategorii AY zgodnie z Regulaminem EKG ONZ nr 148.
A 5.1. Przednie światło pozycyjne.
Y 3.3.2.5.2. b) Na urządzeniach, które stosuje się jako część układu świateł współzależnych.
4.4.2. Układ świateł współzależnych, który ma uzyskać homologację typu jako światła kategorii i „Y”, stosuje się do przednich i tylnych świateł pozycyjnych, świateł hamowania, przednich i tylnych świateł obrysowych górnych, świateł do jazdy dziennej i świateł kierunku jazdy kategorii 1, 1a, 1b, 2a i 2b.
Oświetlenie Iconic Glow można konfigurować w ustawieniach pojazdu tak, aby świeciło się w czasie postoju lub podczas jazdy (Fot.8).
Oświetlenie samochodowe LED przeważnie jest projektowane jako niewymienne, to znaczy w przypadku utraty własności świetlnych wymienia się cały reflektor lub lampę.
W rozporządzeniu w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach DU 776 (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 141) określono wytyczne dotyczące oceny sprawności oświetlenia z uwzględnieniem zastosowanej technologii LED.
Dotyczy świateł: drogowych, mijania, hamowania „stop”, kierunkowskazu i świateł awaryjnych, przeciwmgłowych przednich i tylnych.
Usterka drobna (UD) w przypadku braku światła dotyczy oświetlenia zbudowanego z kilku źródeł światła LED po wykryciu niesprawności nie więcej niż 1/3 źródeł światła LED.
Porównanie zapisu z wersją angielską
Wersja polska
Brak światła, źródła światła, lub jego uszkodzenie (złożone światło/źródła światła; w przypadku LED nie działa nie więcej niż 1/3).
Wersja angielska
Defective or missing light/light source.(multiple light/light sources; in the case of LED, up to 1/3 not functioning).
Tłumaczenie
Wadliwe lub brakujące światło/źródło światła. (wiele świateł/źródeł światła; w przypadku diod LED do 1/3 nie działa).
Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej reflektory samochodowe w przypadku lamp halogenowych muszą być homologowane zgodnie z Rgulaminem EKG ONZ Nr 37.
Dla oświetlenia w technologii LED ma zastosowanie Regulamin ONZ nr 128 (dotyczy zintegrowanych systemów oświetleniowych, w których źródłem światła są diody LED).
W Regulaminie EKG ONZ nr 48 - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej, zdefiniowano między innymi pojęcie "Zastępcze źródło światła LED":
2.9.1.6.1. "Zastępcze źródło światła LED" oznacza źródło światła LED kategorii, której odpowiada kategoria źródła światła wytwarzającego światło za pomocą innej technologii wytwarzania światła.
Przejście z żarówek halogenowych na żarówki LED jest obecnie prawnie dozwolone w Niemczech oraz innych krajach UE na podstawie przepisów krajowych.
PHILIPS (przykład)
Żarówki LED Philips Ultinon Pro6000 są homologowane przez niemiecki krajowy Federalny Urząd ds. Ruchu Drogowego
(KBA, Kraftfahrt-Bundesamt) dla wybranych modeli pojazdów.
Producent, na swojej stronie internetowej informuje jak poprawnie dobrać odpowiednie żarówki do swojego pojazdu:
Ważne! Po zamontowaniu prawidłowo ustawić światła. (uwaga autora).
Lista kompatybilności (Philips)
OSRAM (przykład)
NIGHT BREAKER LED firmy OSRAM dopuszczone do użytku na drogach publicznych w Niemczech zgodnie z Road Traffic Licensing Regulations (StVZO) oraz
w innych krajach na podstawie przepisów krajowych.
Żarówki są produkowane dla wybranych modeli pojazdów.
Producent, na swojej stronie internetowej publikuje listę krajów, w których uzyskano zezwolenie oraz listę kompatybilności.
Aktualnie to znaczy na dzień publikacji tego tekstu, na listach krajów, które zezwoliły na stosowanie zastępczych źródeł światła LED, nie ma naszego kraju.
W poszczególnych krajach członkowskich UE zgody udzieliły odpowiedniki naszego Ministra Infrastruktury albo wyznaczone przez MI odpowiednie instytucje krajowe.
Czekamy zatem na działanie producentów żarówek w kwestii uzyskania stosownego zezwolenia w Polsce.
Ważne, jeśli takie zezwolenie już będzie, aby kierowcy montowali tylko te żarówki LED, które są dopuszczone do użycia, a nie tanie podróbki.
Aktualnie zgodnie z katalogiem usterek określamy (UP):
4.1.4. c) Brak zgodności źródła światła z zainstalowanym urządzeniem oświetleniowym.
Źródła:
Regulamin ONZ nr 37 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji żarówek używanych w homologowanych światłach pojazdów o napędzie silnikowym i ich przyczep.
Regulamin ONZ nr 48 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do rozmieszczenia urządzeń oświetlenia i sygnalizacji świetlnej.
Regulamin ONZ nr 77 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji świateł postojowych pojazdów o napędzie silnikowym.
Regulamin ONZ nr 123 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji systemów adaptacyjnego oświetlenia głównego (AFS) w pojazdach silnikowych.
Regulamin ONZ nr 128 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji elektroluminescencyjnych źródeł światła (LED) stosowanych w homologowanych reflektorach pojazdów o napędzie silnikowym oraz ich przyczep.
Regulamin ONZ nr 148 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń sygnalizacji świetlnej (świateł) w pojazdach o napędzie silnikowym i ich przyczepach.
Regulamin ONZ nr 149 – Jednolite przepisy dotyczące homologacji urządzeń (świateł) i systemów oświetlenia drogowego dla pojazdów o napędzie silnikowym.