Październik 2024 edycja 10 Grudnia 2024r.

fotos
Fot: John Deere Źródło: gearysgarage.com/

Badanie techniczne ciągnika i przyczepy w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów.

Ustawa Poz. 1720. Badanie techniczne ciągnika rolniczego oraz ciągnika gąsienicowego o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, a także przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami może być przeprowadzane w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów - jednak muszą być spełnione określone warunki, o których piszemy w dalszej części artykułu (Zielonym, pochylonym tekstem oznaczono zdania z komentarzem).

Badania techniczne wyżej wymienionych ciągników a także przyczep przeznaczony do łączenia z nimi można przeprowadzać w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów:
  • W infrastrukturze należącej do właściciela lub użytkownika pojazdu (na przykład w gospodarstwie u rolnika)
  • W podstawowej stacji kontroli pojazdów przeprowadzającej badania techniczne pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t (na stanowisku zewnętrznym o wymiarach takich jak dla SKP okręgowej 8,5 m x 16,5 m) oraz posiadającej odpowiedni ekran do kontroli świateł i odpowiednie urządzenie do podnoszenia osi pojazdu.

Podstawa prawna:

USTAWA z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw
Poz. 1720.
USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Dz.U. 2024 poz. 1251.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 sierpnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów.
Poz. 1325.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 września 2024 r. w sprawie wymagań i wyposażenia dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów
Poz. 1457.
Wniosek o przeprowadzenie badania technicznego pojazdu w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów Wniosek
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 listopada 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach
Poz. 1811 Obowiązuje z dniem 10 grudnia 2024r.

Przepisy (Poz. 1720 art. 4) wchodzą w życie z dniem 1 czerwca 2024 r.

Ustawa: Rozdział 3 Badania techniczne pojazdów Art. 81.

ust. 12b.
Badanie techniczne ciągnika rolniczego oraz ciągnika gąsienicowego o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, a także przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami może być przeprowadzane w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów, jeżeli:

1) infrastruktura ta spełnia wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 84b;
2) przedsiębiorca lub podmiot niebędący przedsiębiorcą prowadzący stację kontroli pojazdów posiada wyposażenie kontrolno-pomiarowe określone w tych przepisach.

12c.
Przepis ust. 12b nie dotyczy badania technicznego, o którym mowa w ust. 3 i 11.

12d.
Badanie techniczne pojazdów, o których mowa w ust. 12b, przeprowadza się na wniosek właściciela lub posiadacza pojazdu. Właściciel lub posiadacz pojazdu składa wniosek do przedsiębiorcy lub podmiotu niebędącego przedsiębiorcą prowadzącego stację kontroli pojazdów w formie pisemnej, w postaci papierowej albo elektronicznej. Właściciel lub posiadacz pojazdu we wniosku potwierdza, że dysponuje infrastrukturą spełniającą wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 84b, w której istnieje możliwość przeprowadzenia badania technicznego.

12e.
Koszt dojazdu uprawnionego diagnosty do infrastruktury, o której mowa w ust. 12b, pokrywa właściciel lub posiadacz pojazdu wraz ze złożeniem wniosku, o którym mowa w ust. 12d.

12f.
Przed przystąpieniem do przeprowadzenia badania technicznego uprawniony diagnosta dokonuje weryfikacji, czy infrastruktura, o której mowa w ust. 12b, spełnia wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 84b.

12g.
W przypadku gdy w ocenie uprawnionego diagnosty infrastruktura, o której mowa w ust. 12b, nie spełnia wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 84b, uprawniony diagnosta odmawia przeprowadzenia badania technicznego.”,

Poz. 1720

Art. 19. Przedsiębiorca lub podmiot niebędący przedsiębiorcą, którzy prowadzili stację kontroli pojazdów przed dniem 1 czerwca 2024 r. i zamierzają przeprowadzać badania techniczne pojazdów, o których mowa w art. 81 ust. 12b ustawy zmienianej w art. 4, oraz badania techniczne pojazdów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b i e ustawy zmienianej w art. 4 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, są obowiązani do uzyskania poświadczenia, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 5 ustawy zmienianej w art. 4, przed rozpoczęciem przeprowadzania tych badań.


Minister właściwy do spraw transportu określa:

Zakres i sposób przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 listopada 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach
Poz. 1811

Minimalne wymagania dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów;

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 września 2024 r. w sprawie wymagań i wyposażenia dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów Poz. 1457.

Wymagania:

§ 2. Infrastruktura inna niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów, w której mogą być przeprowadzane badania techniczne pojazdów, o których mowa w art. 81 ust. 12b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, zwanej dalej „ustawą”, stanowi miejsce:

1) o nawierzchni:
a) równej i twardej,
b) kostkowej, klinkierowej, wykonanej z masy bitumicznej, masy betonowej, płyt betonowych lub płyt kamienno- -betonowych oraz
c) o wymiarach i poziomowości umożliwiających przeprowadzenie badania technicznego pojazdu;

2) które gwarantuje bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz innych osób znajdujących się w obszarze wykonywania badania technicznego pojazdu;

3) które zapewnia punkt odbioru energii elektrycznej o napięciu znamionowym 230 V lub 400 V, uzgodnionym z uprawnionym diagnostą.

§ 3. 1. Wyposażenie kontrolno-pomiarowe stosowane do przeprowadzania badań technicznych pojazdów w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów obejmuje następujące urządzenia i przyrządy:

1) urządzenie do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu co najmniej 115 kN w wersji mobilnej wraz z zestawem podkładów do stabilizacji pojazdu podczas badania technicznego albo urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi pojazdu dostosowane do zakresu badanego pojazdu w wersji mobilnej;
2) opóźnieniomierz do kontroli działania hamulców;
3) miernik poziomu dźwięku;
4) przyrząd do kontroli złącza elektrycznego pojazd – przyczepa;
5) ekran do oceny ustawienia świateł i miernik światłości do oceny światłości świateł pojazdu;
6) przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza w ogumieniu pojazdu;
7) przyrząd do pomiaru w szybach pojazdu współczynnika przepuszczalności światła;
8) dymomierz;
9) zestaw narzędzi monterskich;
10) podstawowy zestaw przyrządów mierniczych ogólnego przeznaczenia.

2. Wysokość podnoszenia urządzenia do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu 115 kN, w wersji mobilnej nie powinna być mniejsza niż 300 mm.

3. Ekran do oceny ustawienia świateł pojazdu posiada:

1) tło białe matowe;
2) wymiary dostosowane do wymiarów badanych pojazdów.

4. Miernik światłości do oceny światłości świateł spełnia następujące wymagania:

1) wskazuje światłość w kcd;
2) zakres pomiaru wynosi od 0 do co najmniej 225 kcd;
3) jest wyskalowany z gwarancją dokładności pomiaru do 1 kcd.

Pozostałe informacje znajdziesz w rozporządzeniu Poz. 1457.

Urządzenia:

Urządzenie do podnoszenia osi pojazdu.

image
Fot: Urządzenie do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu co najmniej 115 kN, w wersji mobilnej wraz z zestawem podkładów do stabilizacji pojazdu podczas badania technicznego (przykład) Źródło: Claas.

Wysokość podnoszenia urządzenia do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu 115 kN, w wersji mobilnej nie powinna być mniejsza niż 300 mm.


Urządzenia do kontroli świateł.

image

Fot: Przykład ustawienia świateł ciągnika Źródło instrukcja obsługi ciągnika Zetor.

Komentarz autorów rozporządzenia:

Ekran do oceny ustawienia świateł powinien być dostosowany do wielkości badanych pojazdów. Należy mieć na względzie, że zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia maksymalna szerokość pojazdu wynosi 255 cm.
Ekran do oceny ustawienia świateł powinien posiadać tło białe matowe – nie powodujące oślepiania.

Miernik światłości do oceny światłości świateł powinien charakteryzować się minimum pełnym zakresem pomiarowym wynikającym z pkt 4.1.7. załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 776, z późn. zm.)

image

Fot: pkt 4.1.7. załącznika nr 1

Opłaty:

Opłata za przeprowadzenie badania technicznego zgodnie z obowiązującym cennikiem oraz koszt dojazdu określony indywidualnie.

SKP:

Badania będą mogli przeprowadzać diagności zatrudnieni w podstawowej stacji kontroli pojazdów

Ustawa:

Art. 83. 1. Badanie techniczne przeprowadza się po uiszczeniu przez właściciela lub posiadacza pojazdu opłaty za przeprowadzenie badania technicznego w:

1) podstawowej stacji kontroli pojazdów – w zakresie:

a) okresowego badania technicznego pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem lit. b, d i e,
b) okresowego badania technicznego ciągników rolniczych oraz ciągników gąsienicowych o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, o ile stacja spełnia wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 84a ust. 1 pkt 1 w zakresie wymiarów stanowiska zewnętrznego,
c) dodatkowych badań technicznych w odniesieniu do pojazdów, o których mowa w lit. a, z wyjątkiem ust. 1a,
d) badań technicznych przyczep przeznaczonych do łączenia z pojazdami określonymi w lit. a, o ile stacja spełnia wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 84a ust. 1 pkt 1 w zakresie długości stanowiska kontrolnego,
e) okresowych badań technicznych przyczep przeznaczonych do łączenia z pojazdami określonymi w lit. b, o ile stacja spełnia wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 84a ust. 1 pkt 1 w zakresie wymiarów stanowiska zewnętrznego;>