Październik 2024 edycja 10 Grudnia 2024r.
Podstawa prawna:
ust. 12b.
Badanie techniczne ciągnika rolniczego oraz ciągnika gąsienicowego o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, a także przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami może być
przeprowadzane w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów, jeżeli:
1) infrastruktura ta spełnia wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 84b;
2) przedsiębiorca lub podmiot niebędący przedsiębiorcą prowadzący stację kontroli pojazdów posiada wyposażenie kontrolno-pomiarowe
określone w tych przepisach.
12c.
Przepis ust. 12b nie dotyczy badania technicznego, o którym mowa w ust. 3 i 11.
12d.
Badanie techniczne pojazdów, o których mowa w ust. 12b, przeprowadza się na wniosek właściciela
lub posiadacza pojazdu. Właściciel lub posiadacz pojazdu składa wniosek do przedsiębiorcy lub podmiotu niebędącego przedsiębiorcą prowadzącego
stację kontroli pojazdów w formie pisemnej, w postaci papierowej albo
elektronicznej. Właściciel lub posiadacz pojazdu we wniosku potwierdza, że dysponuje infrastrukturą spełniającą
wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 84b, w której istnieje możliwość przeprowadzenia
badania technicznego.
12e.
Koszt dojazdu uprawnionego diagnosty do infrastruktury, o której mowa w ust. 12b, pokrywa właściciel lub posiadacz pojazdu
wraz ze złożeniem wniosku, o którym mowa w ust. 12d.
12f.
Przed przystąpieniem do przeprowadzenia badania technicznego uprawniony diagnosta dokonuje weryfikacji, czy infrastruktura, o której mowa w ust. 12b, spełnia wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 84b.
12g.
W przypadku gdy w ocenie uprawnionego diagnosty infrastruktura, o której mowa w ust. 12b, nie spełnia wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 84b, uprawniony diagnosta odmawia przeprowadzenia badania technicznego.”,
Art. 19. Przedsiębiorca lub podmiot niebędący przedsiębiorcą, którzy prowadzili stację kontroli pojazdów przed dniem 1 czerwca 2024 r. i zamierzają przeprowadzać badania techniczne pojazdów, o których mowa w art. 81 ust. 12b ustawy zmienianej w art. 4, oraz badania techniczne pojazdów, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b i e ustawy zmienianej w art. 4 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, są obowiązani do uzyskania poświadczenia, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 5 ustawy zmienianej w art. 4, przed rozpoczęciem przeprowadzania tych badań.
Zakres i sposób przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 listopada 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów
oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach
Poz. 1811
Minimalne wymagania dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów;
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 września 2024 r. w sprawie wymagań i wyposażenia dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów Poz. 1457.
§ 2. Infrastruktura inna niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów, w której mogą być przeprowadzane badania techniczne pojazdów, o których mowa w art. 81 ust. 12b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, zwanej dalej „ustawą”, stanowi miejsce:
1) o nawierzchni:
a) równej i twardej,
b) kostkowej, klinkierowej, wykonanej z masy bitumicznej, masy betonowej, płyt betonowych lub płyt kamienno- -betonowych oraz
c) o wymiarach i poziomowości umożliwiających przeprowadzenie badania technicznego pojazdu;
2) które gwarantuje bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz innych osób znajdujących się w obszarze wykonywania badania technicznego pojazdu;
3) które zapewnia punkt odbioru energii elektrycznej o napięciu znamionowym 230 V lub 400 V, uzgodnionym z uprawnionym diagnostą.
§ 3. 1. Wyposażenie kontrolno-pomiarowe stosowane do przeprowadzania badań technicznych pojazdów w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów obejmuje następujące urządzenia i przyrządy:
1) urządzenie do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu co najmniej 115 kN w wersji mobilnej wraz z zestawem podkładów
do stabilizacji pojazdu podczas badania technicznego albo urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami jezdnymi
pojazdu dostosowane do zakresu badanego pojazdu w wersji mobilnej;
2) opóźnieniomierz do kontroli działania hamulców;
3) miernik poziomu dźwięku;
4) przyrząd do kontroli złącza elektrycznego pojazd – przyczepa;
5) ekran do oceny ustawienia świateł i miernik światłości do oceny światłości świateł pojazdu;
6) przyrząd do pomiaru ciśnienia powietrza w ogumieniu pojazdu;
7) przyrząd do pomiaru w szybach pojazdu współczynnika przepuszczalności światła;
8) dymomierz;
9) zestaw narzędzi monterskich;
10) podstawowy zestaw przyrządów mierniczych ogólnego przeznaczenia.
2. Wysokość podnoszenia urządzenia do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu 115 kN, w wersji mobilnej nie powinna być mniejsza niż 300 mm.
3. Ekran do oceny ustawienia świateł pojazdu posiada:
1) tło białe matowe;
2) wymiary dostosowane do wymiarów badanych pojazdów.
4. Miernik światłości do oceny światłości świateł spełnia następujące wymagania:
1) wskazuje światłość w kcd;
2) zakres pomiaru wynosi od 0 do co najmniej 225 kcd;
3) jest wyskalowany z gwarancją dokładności pomiaru do 1 kcd.
Pozostałe informacje znajdziesz w rozporządzeniu Poz. 1457.
Urządzenie do podnoszenia osi pojazdu.
Wysokość podnoszenia urządzenia do podnoszenia osi pojazdu o udźwigu 115 kN, w wersji mobilnej nie powinna być mniejsza niż 300 mm.
Urządzenia do kontroli świateł.
Fot: Przykład ustawienia świateł ciągnika Źródło instrukcja obsługi ciągnika Zetor.
Komentarz autorów rozporządzenia:
Ekran do oceny ustawienia świateł powinien być dostosowany do wielkości badanych
pojazdów. Należy mieć na względzie, że zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra
Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz
zakresu ich niezbędnego wyposażenia maksymalna szerokość pojazdu wynosi 255 cm.
Ekran do oceny ustawienia świateł powinien posiadać tło białe matowe – nie powodujące oślepiania.
Miernik światłości do oceny światłości świateł powinien charakteryzować się minimum pełnym zakresem pomiarowym wynikającym z pkt 4.1.7. załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 776, z późn. zm.)
Fot: pkt 4.1.7. załącznika nr 1
Opłata za przeprowadzenie badania technicznego zgodnie z obowiązującym cennikiem oraz koszt dojazdu określony indywidualnie.
Badania będą mogli przeprowadzać diagności zatrudnieni w podstawowej stacji kontroli pojazdów
Ustawa:
Art. 83. 1. Badanie techniczne przeprowadza się po uiszczeniu przez właściciela lub posiadacza pojazdu opłaty za przeprowadzenie badania technicznego w:
1) podstawowej stacji kontroli pojazdów – w zakresie:
a) okresowego badania technicznego pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem lit. b, d i e,
b) okresowego badania technicznego ciągników rolniczych oraz ciągników gąsienicowych o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej
nieprzekraczającej 40 km/h, o ile stacja spełnia wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 84a
ust. 1 pkt 1 w zakresie wymiarów stanowiska zewnętrznego,
c) dodatkowych badań technicznych w odniesieniu do pojazdów, o których mowa w lit. a, z wyjątkiem ust. 1a,
d) badań technicznych przyczep przeznaczonych do łączenia z pojazdami określonymi w lit. a, o ile stacja spełnia wymagania,
o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 84a ust. 1 pkt 1 w zakresie długości stanowiska kontrolnego,
e) okresowych badań technicznych przyczep przeznaczonych do łączenia z pojazdami określonymi w lit. b, o ile stacja spełnia
wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 84a ust. 1 pkt 1 w zakresie wymiarów stanowiska zewnętrznego;>