Zaczęło się w roku 1969. Inżynierowie BMW opracowali dwa eksperymentalne całkowicie elektryczne pojazdy oparte na modelu BMW 1602. Projekt miał na celu zbadanie przydatności elektrycznej jednostki napędowej do praktycznej jazdy. W miejsce ręcznej skrzyni biegów zabudowano silnik elektryczny.
W 1972 roku zorganizowano Letnie Igrzyska Olimpijskie w Monachium. Obok stadionu olimpijskiego znajduje się fabryka i siedziba BMW.
Postanowiono wykorzystać prototypy do celów testowych przy okazji była to promocja marki. Miały one zabezpieczać potrzeby komitetu olimpijskiego w zakresie transportu oraz służyć jako pojazdy rezerwowe na olimpijskich wyścigach
długodystansowych. Samochód woził ekipy techniczne i sportowców. Każdy samochód był wyposażony w napęd składający się z silnika elektrycznego o maksymalnej mocy 32 kW a energia była zgromadzona w
zestawie dwunastu akumulatorów ołowiowych o wadze 350 kg. Dostępna moc pozwoliła na rozpędzenie samochodu do prawie 100 km/h i przyspieszenie 0-50 km/h w
czasie 10,0 sekund. Samochód mógł pokonać dystans około 60 km poruszając się ze stałą prędkością około 50 km/h.
Zestaw akumulatorów, został zaprojektowany tak, aby można go było szybko wyjąć i zastąpić całkowicie naładowanym.
W pełni naładowane akumulatory wystarczyły, by samochód pokonał maksymalnie 30 kilometrów w cyklu miejskim. To niewiele jednak podczas obsługi igrzysk nie
potrzeba było dużego zasięgu.
Podstawowe dane techniczne:
Projekt uznano za wielki sukces. Zdobyte doświadczenia wykorzystano w późniejszych konstrukcjach samochodów elektrycznych BMW.
Firma zachęcona sukcesem modelu 1602 z 1972 roku, dalej rozwijała ideę samochodu elektrycznego. W 1975 roku pojawił się samochód 1602 LS Electric, w którym zastosowano zestaw dziesięciu akumulatorów kwasowo-ołowiowych Varta (akumulatory przemysłowe) o wadze 314 kg oraz nowy silnik prądu stałego Bosch o mocy 23 KM. Nowy napęd nie poprawił osiągów samochodu. Prędkość maksymalna wynosiła 65 km/h, przyspieszenie 0 - 50 km/h zajmowało 11,4 sekundy. Zasięg się nie zmienił i nadal wynosił 30 km.
Pojazd otrzymał zintegrowaną ładowarkę. Ładowanie trwało 14 godzin.
Producent nie uwzględnia modelu LS Electric w zestawieniu EV ze względu na jego słabe osiągi.
Ponowne wprowadzenie marki Mini spowodowało konieczność opracowania przez konstruktorów BMW napędu na przednie koła. Testy pojazdów z przednim napędem wykonywano pod koniec lat 80. Były to pojazdy elektryczne. Osiem samochodów coupe 325iX z napędem na cztery koła przekonstruowano na przednionapędowe. Zamontowano w nich zestawy akumulatorów opracowane przez Asea Brown Boveri (ABB). Pakiety wykorzystywały bezobsługowe ogniwa sodowo-siarkowe (NaS) o trzykrotnie większej gęstości energii niż akumulatory kwasowo-ołowiowe. Były również znacznie lżejsze i znacznie mniejsze.
Model 325iX Electric bazuje na popularnej serii E30.
Silnik o mocy 30 KM.
Prędkość maksymalna na poziomie 100 km/h.
Przyspieszenie 0 - 50 km/h w granicach 9 sekund.
Zasięg na jednym ładowaniu wynosił około 150 kilometrów.
Samochody okazały się tak dobre, że były wykorzystywane przez niemiecką pocztę i instytucje rządowe.
Jeśli istnieje samochód, który można wskazać jako praprzodka modelu i3, to jest nim BMW E1.
Producent zachęcony rezultatami, jakie osiągał model 325iX postanowił wyprodukować pierwszy samochód zaprojektowany od
podstaw jako elektryczny samochód użytkowy. Nie przeróbkę istniejącego modelu. Tak powstał E1, który zaprezentowano na salonie
samochodowym we Frankfurcie w 1991 roku.
Prototyp BMW E1 został wyposażony w nowatorskie rozwiązania techniczne, co wpływało na właściwości
aerodynamiczne i ergonomiczne (samochód był czteromiejscowy).
Nadwozie wykonano w dużej mierze z aluminium i tworzyw sztucznych.
Rozwiązania te wpłynęły na maksymalne wykorzystanie potencjału napędu elektrycznego w codziennym użytkowaniu.
Wagę akumulatorów zredukowano do 200 kg. Samochód posiadał silnik prądu przemiennego o mocy 32 kW (43 KM),
przyspieszał 0 - 50 km/h w 6 sekund.
Zasięg BMW E1 to około 200 kilometrów, prędkość maksymalna 120 km / h.
Przez czytelników magazynu motoryzacyjnego "Auto Zeitung" BMW E1 uznano za zwycięzcę w kategorii "Środowisko i technologia",
a magazyn branżowy "Auto Bild" określił BMW E1 jako "najbardziej zaawansowany samochód dwudziestego wieku".
W 1993r. Zaprezentowano udoskonaloną wersję BMW E1, wyposażoną w nowe akumulatory NaNiCl2 Zebra (sodowo-chlorkowo-niklowe) o większej trwałości niż NaS (ogniwa sodowo-siarkowe) oraz zapewniające lepsze osiągi. Pojemność akumulatorów 19 kWh (porównanie i3 2018 - 33 kWh) . Dodatkową zmianą była implementacja hamowania odzyskowego.
Zbudowano 25 prototypów modelu E36 o nazwie 325 Electric. Akumulatory jak w modelu E1/E2 oraz okresowo do testów inne. Silnik o mocy 61 koni pozwalał na rozwinięcie prędkości maksymalnej 135 km/h, przyspieszenie 0 - 50 km/h w 6 sekund i zasięg 150 kilometrów na jednym ładowaniu.
Korzystając z dofinansowania ówczesnego Niemieckiego Federalnego Ministerstwa Badań i Technologii, testowano różne komponenty układu napędowego. Niektóre elektryczne 325 były wyposażone w akumulatory sodowo-niklowe, podczas gdy inne wykorzystywały nowo opracowane ogniwa niklowo-kadmowe. Nowe akumulatory z możliwością szybkiego ładowania pozwoliły osiągnąć 75 procent pojemności w zaledwie 40 minut, a odzysk energii podczas hamowania regeneracyjnego silnikiem zwiększał zasięg nawet o 20 procent. Wiele z tych zmodyfikowanych modeli 325 zostało wykorzystanych zarówno przez BMW, jak i urzędników rządowych, część została przetestowana w ramach umów leasingowych firmy BMW.
Po przejęciu przez BMW w roku 1994 firmy Rover Group, kontynuowanie legendy (Mini) było pewne, a zaprezentowanie jej jako wersji elektrycznej pozostało kwestią czasu. Kiedy w roku 2000 zakończyła się produkcja oryginalnego Mini, BMW (nowy właściciel marki) zapowiedziało produkcję jego następcy – nazywanego BMW MINI. Elektryczną wersję nowego MINI zaprezentowano w roku 2008. Pojazdy obsługiwały XXX Letnie Igrzyska Olimpijskie w Londynie, które odbyły się w roku 2012.
Program Mini E oznaczał po raz pierwszy, że BMW zaoferowało publicznie pojazd elektryczny. Ponad 600 sztuk trafiło na drogi w Stanach Zjednoczonych i Europie, co było w istocie rzeczywistym programem badawczo-rozwojowym dla tej technologii. BMW zaoferowało leasing Mini E, wymagając od wczesnych użytkowników, aby zapłacili 850 USD miesięcznie (opłata obejmowała specjalną stację ładowania i ubezpieczenie). Mini E wyposażono w silnik o mocy 204 KM, pozwalający osiągnąć prędkość maksymalną (ograniczoną elektronicznie) 150 km/h, przyspieszenie 0 - 100 km/h zajmuje tylko 8,5 sekundy, a zasięg to ponad 160 kilometrów. Akumulator litowo-jonowy o mocy 35 kWh o wadze 260 kg. Specjalne stacje ładowania skróciły czas ładowania do trzech godzin. Uzyskane doświadczenia dowiodły, skuteczności pojazdów elektrycznych jako idealnego środka transportu w codziennym użyciu na krótkich trasach. Prawie cała technologia Mini E została zaimplementowana do pierwszego pojazdu BMW oznaczonego symbolem EV.
Na swoich stronach internetowych producent prezentuje nowy model MINI E, który ma wejść do produkcji seryjnej w listopadzie 2019. W salonach sprzedaży MINI E pojawi się na początku 2020 roku.
Projekt Mini E przyczynił się do skonstruowania BMW Active E, elektrycznej wersji coupe serii 1. Czteromiejscowy, z napędem na tylną oś ActiveE został zaprezentowany podczas North American International Auto Show w Detroit w styczniu 2010 r.
Produkcja rozpoczęła się w fabryce BMW w Lipsku w lipcu 2011 r. (obecnie w fabryce produkuje się BMW i3 oraz BMW i8)
BMW wydzierżawiło 1000 samochodów tego modelu w Stanach Zjednoczonych i Europie. Zasady dzierżawy samochodów były podobne jak w przypadku MINI E a uczestnicy progamu testowego MINI E mieli pierwszeństwo.
W samochodzie zastosowano silnik o wadze 91 kg, mocy 125kW (172 KM), maksymalny moment obrotowy 250 Nm, pozwalający rozwinąć prędkość maksymalną 145 km/h i przyspieszać 0 - 100 km/h w czasie poniżej 9 sekund. Zasięg w granicach 160 km na jednym ładowaniu.
Po zakończeniu dwuletniego programu najemcy zwrócili swoje samochody ActiveE do BMW. Samochody zostały przekazane do szkół technicznych lub muzeów w celu analizy i demontażu, a także do celów wystawowych część z nich została rozmontowana w procesie recyklingu.
Wymogi prawne w USA uniemożliwiają nieprzerwane utrzymywanie tych samochodów na drogach publicznych. Recykling pojazdów lokalnie jest najbardziej zrównoważonym i odpowiedzialnym sposobem usuwania samochodów, które są wycofywane z eksploatacji.
Kiedy program próbny ActiveE BMW w USA dobiegł końca, wtedy elektryczne coupe z serii 1 zostało przekazane BMW i zgodnie z oczekiwaniami firma zmiażdżyła pojazdy. Nic niezwykłego i dość powszechna praktyka, ale wciąż nieznajdująca zrozumienia wśród użytkowników. Widok ciężarówki pełnej zmiażdżonych samochodów elektrycznych w USA powoli przestaje dziwić. Przyczyną takiego działania są rygorystyczne przepisy dotyczące odsprzedaży i ponownego użycia testowych pojazdów przedprodukcyjnych.
BMW wykorzystało flotę ActiveE jako kolejną platformę do testowania samochodu elektrycznego. Aktualnie samochody elektryczne BMWi są masowe produkowane i sprzedawane (nie tylko ograniczony leasing).Na początku 2011 roku powołano projekt Mega City Vehicle (MCV), który miał być oferowany niezależnie od BMW i MINI.
Obecnie BMW i jest w ofercie producenta sub marką (Sub-brand).
Inżynierowie BMW opracowali koncepcję LifeDrive, która składa się z dwóch niezależnych od siebie modułów: Drive and Life.
Moduł Drive - podwozie - integruje akumulator, system napędowy oraz funkcje konstrukcyjne i zderzeniowe w jedną konstrukcję.
Moduł Life składa się przede wszystkim z bardzo wytrzymałego i wyjątkowo lekkiego przedziału pasażerskiego wykonanego z tworzywa
sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym.
Od 2013 roku BMW i3 jest pierwszym seryjnie produkowanym samochodem elektrycznym producenta.
Produkcja odbywa się w nowoczesnej fobryce BMW na przedmieściu Lipska.
Nadwozie zaprojektowane w BMW Designworks przez Richarda Kima jednego z najlepszych projektantów samochodów (obecnie w Faraday Future).
Pojazd nie posiada środkowego słupka, dzięki czemu drzwi otwierają się przeciwstawnie.
We wnętrzu i3 zastosowano recyklingowane i ekologiczne surowce, m.in. plastik z butelek PET, włókna hibiskusa i wełnę. Skóra pokrywająca fotele jest garbowana ekstraktem z liści oliwnych. Deskę rozdzielczą wytwarza się z kenafu (liście ketmii konopiowatej).
Nadwozie wykonano z tworzyw sztucznych oraz wytwarzanego w USA włókna węglowego (karbonowy szkielet nadwozia waży 137 kg).
Około dziesięciu procent włókna węglowego zastosowanego w BMW i3 pochodzi z materiałów z odzysku. 95 procent materiałów użytych do produkcji samochodu BMW i3 podlega recyklingowi.
Zespół napędowy i zawieszenie kół przymocowano do aluminiowej ramy (Moduł Drive).
Opony Bridgestone „Ologic-Technologie" o nietypowym rozmiarze 155/70 R19 84Q, 175/60 R19 86Q, 155/60 R20 80Q i 175/55 R20 85Q. Wąskie opony o większej średnicy mają mniejsze opory toczenia.
Samochód jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 125 kW (170 KM) maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Na jednym ładowaniu może przejechać od 130 do 160 km (dane katalogowe). Ładowanie pojazdu trwa około ośmiu godzin, jednak korzystając z szybkich ładowarek, można skrócić czas ładowania do 4 godzin. Można zamówić samochód wyposażony w ReX (Range Extender) - dwucylindrowy silnik benzynowy o pojemności 647 cm³ i mocy 28 kW/38 KM, który zwiększa zasięg pojazdu do około 300 km.
W samochodzie zastosowano najnowsze rozwiązania multimedialne.
Usługi zdalne, usługi nawigacyjne BMW i ConnectedDrive oraz Portal Klienta BMW ConnectedDrive są uwzględnione w wyposażeniu standardowym we wszystkich modelach BMW i3.
"Gen4" tak nazywa swoje najnowsze pojazdy elektryczne BMW. Modele na rok 2018 i3 oraz i3S (94Ah/33kWh) w porównaniu z poprzednim produkowanym od 2013 roku i3 (60Ah/22kW) przeszły lifting. Samochód otrzymał wszystkie przednie światła ledowe, chromowane listwy boczne oraz dodatkowo dwa nowe kolory nadwozia lakiery Melbourne Red Metallic, oraz Imperial Blue Metallic. Zasięg nowego i3 i3S powiększył się z około 200 do 240-250 kilometrów na jednym ładowaniu. Wersja z range extenderem (BMW i3 REx), czyli dodatkowym silnikiem spalinowym (647 cm3), ma przejechać na jednym ładowaniu i tankowaniu nawet około 370 kilometrów.
Szybkie ładowanie prądem stałym
Akumulator wysokonapięciowy można naładować na przykład na publicznych stacjach ładowania DC do 80 procent w czasie ok. 30 min. Stacja ładowania dostarcza energię elektryczną bezpośrednio w postaci prądu stałego, co umożliwia ładowanie z większą mocą (do 50 kW) w porównaniu ze stacjami na prąd przemienny. Serwis mobilnościowy BMW i ChargeNow umożliwia wygodne korzystanie z publicznych stacji ładowania różnych operatorów. Stacje ładowania w sieci ChargeNow wyświetlane są za pośrednictwem BMW ConnectedDrive w systemie nawigacyjnym lub w aplikacji BMW i ChargeNow. Wyszukiwanie i korzystanie publicznych stacji ładowania jest dzięki temu bardzo szybkie i łatwe. Płatności odbywają się bezgotówkowo za pośrednictwem karty ChargeNow.
Szybkie ładowanie prądem przemiennym
W przypadku trójfazowego prądu przemiennego moc ładowania wynosi do 11 kW. Umożliwia to naładowanie akumulatora do 80 procent w niecałe trzy godziny.
Niezależna organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów EuroNCAP przyznała BMW i3 maksymalną notę 5 gwiazdek w kategorii oceny bezpieczeństwa osób jadących w tym samochodzie.
Bardzo dobre wyniki w testach EuroNCAP to zasługa m.in. wyjątkowo trwałego modułu life wykonanego z włókna węglowego (CFRP) oraz precyzyjne współdziałanie ze sobą systemów ochronnych. Wśród nich wymienić trzeba aktywne systemy bezpieczeństwa, które pomagają kierowcy w uniknięciu kolizji. Dostępny w BMW i3 system Wsparcia Jazdy Plus (Driving Assistant Plus) obejmuje zarówno ostrzeganie o kolizji, jak i przed pieszym – z funkcją aktywnego hamowania. Unikatowe w tym segmencie aut rozwiązanie – szczególnie w ruchu miejskim – albo zapobiega kolizji, albo w ogromnym stopniu ogranicza jego intensywność i skutki.
Nowatorskim rozwiązaniem w tym segmencie jest też funkcja Inteligentnego Wezwania Pomocy z automatycznym lokalizowaniem pojazdu i układem rozpoznawania zakresu i skali uszkodzeń będąca standardowym wyposażeniem BMW i3. Układ ten automatycznie realizuje połączenie telefoniczne z Centrum Alarmowym, skracając tym samym czas konieczny na zaalarmowanie odpowiednich służb ratowniczych. W 2010 roku system ten zdobył dla BMW Group specjalną nagrodę za Najbardziej Zaawansowane Rozwiązanie od Europejskiego Instytutu Badań Zderzeniowych.
Szczegóły badań udostępnia: EuroNCAP
Standardowy wariant wyposażenia
Wersja z ReX (Range Extender).
Standardowy wariant wyposażenia ATELIER
Wersja z ReX (Range Extender).
Standardowy wariant wyposażenia ATELIER
Wersja z ReX (Range Extender).
10 mm niższe zawieszenie
40 mm szersze nadkola
20 cali koła
BMW i4 odsłonięty. W ten sposób Harald Krüger, szef grupy BMW, ujawnił nazwę przyszłego, elektrycznego sedana. Samochód będzie nosił nazwę BMW i4 i będzie oparty na koncepcji BMWi Vision Dynamics , pokazanej na Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Prawdopodobnie seryjny samochód zachowa wiele cech modelu koncepcyjnego i jego szacowanych osiągów. Nadchodzące modele będą miały zwiększony zasięg do 700 km (435 mil) na jednym ładowaniu, maksymalną prędkość 200 km na godzinę i przyspieszenie 0-100 km w 4 sekundy. Źródła podają, że producent zastosuje układ napędowy i technologię akumulatorów piątej generacji, który umożliwi zasięg 700km.
Według BMW wersja produkcyjna i4 będzie jednym z 12 nowych modeli całkowicie elektrycznych, które producent planuje wprowadzić do 2025 roku.
Modele GEN 5 będą wyposażone w nowe silniki, bardziej kompaktowe zintegrowane z modułem sterującym. Będą oferowane w wersjach - 100 kW, 190 kW, dla modeli podstawowych i 250 kW oraz "ponad 300 kW" dla edycji o wyższej wydajności.
BMW informuje również, że możliwe jest wyposażenie przyszłych modeli w silniki na każdą oś, przy napędzie na cztery koła, możliwe jest również rozwiązanie z trzema silnikami w wersjach sportowych o łącznej mocy od 600 kW (800 KM) i potencjalny czas 0-100 km/h około 3 sekundy.
Platforma Gen 5 jest na tyle elastyczna, że może pomieścić więcej baterii; kompaktowe modele (takie jak seria 3) otrzymają akumulatory o mocy 60 kWh i 90 kWh, odpowiednio dla zasięgów na poziomie 450 km (280 mil) i 550 km (324 mil), podczas gdy modele luksusowe (takie jak seria 5) będą wykorzystywać większe baterie 120 kWh dla zapewnienia zasięgu 700 km (435 mil).
W marcu 2016 roku BMW zaprezentowało koncepcyjny samochód przyszłości.
BMW VISION NEXT 100 prezentuje trendy i zmiany technologiczne, które będą najbardziej istotne dla producenta w nadchodzących dziesięcioleciach. Nowe technologie pozwolą na większą integrację z pojazdem, niż jesteśmy sobie w tej chwili wyobrazić. Pojazd realizuje różne tryby jazdy takie jak tryb Bost, Easy.
W trybie autonomicznym (Easy) wyświetlacz Head-Up Display oferuje spersonalizowaną treść wraz z informacjami i rozrywką,
W trybie Bost pojazd jest prowadzony przez kierowcę wspomaganego cyfrowym asystentem (Companion).
Companion to przyszły inteligentny systm zarządzania pojazdem wspierający kierowcę integrujący systemy bezpieczeństwa pojazdu.
Koncepcja Alive Geometry pozwoli na zmiany kształtu elementów nadwozia i wnętrza.
Kolejnym krokiem będą organiczne diody LED wyświetlacze, które mogą dowolnie zmieniać kształt.
Analogowy wyświetlacz BMW Head-Up Display w przyszłości będzie przekazywał kierowcy informacje za pomocą całej powierzchni szyb.
Samochody elektryczne na całym świecie są już obecne na ulicach wielu miast. Wkrótce w większej ilości pojawią się również w Polsce. W niezbyt odległej przyszłości większość pojazdów będzie autonomiczna. Jednak BMW w swoich projektach pozostawia kierowcy wybór określając go mianem "Ultimate Driver" Kierowca Ostateczny.