KIA NiroEV

Napędzana energią elektryczną

Dynamiczny crossover, który na jednym ładowaniu baterii pokona do 460 km.

Druga generacja KIA Niro pojawiła się w trzech wariantach hybrydowym (HEV), hybrydowym typu plug-in (PHEV) i całkowicie elektrycznym (EV). Dzisiaj testujemy model elektryczny Niro EV.


fotos

KIA Niro EV Przód.

fotos

KIA Niro EV Tył.

fotos

KIA Niro EV Pod maską.

fotos

KIA Niro EV Cyfrowy zestaw wskaźników.

fotos

KIA Niro EV Technologia V2L umożliwiająca zasilanie urządzeń zewnętrznych i pojazdów.

fotos

KIA Niro EV Kierownica.

Niro EV

Testowany model to KIA Niro EV w wersji wyposażenia XL+HP+PL2 (specyfikacja z cennika rm 2024).

KIA Niro EV jest kompaktowym crossoverem o długości 4,42 m. Producent określa stylistykę nadwozia jako zdecydowaną. Stylistykę przodu KIA nazywa „Tiger Face”. Wzór kanciastych świateł do jazdy dziennej nazwano „Heartbeat” ma on podkreślić nowoczesny wygląd auta. Proste linie boczne mają poprawić właściwości aerodynamiczne nadwozia, wspomagając przepływ powietrza. Słupek C nie jest tylko dwukolorowym elementem dekoracyjnym, ale jego konstrukcja tunelu powietrznego pozwala na kierowanie przepływu powietrza pod optymalnym kątem i wypływ podczas jazdy pod tylnym światłem zmniejszając w ten sposób zawirowania za pojazdem. Między innymi dzięki takim rozwiązaniom współczynnik oporu powietrza Niro EV wynosi 0,29.
Sportową sylwetkę nowego modelu podkreślają wysoko umieszczone tylne światła w kształcie bumerangu. W zderzaku tylnym zabudowano oświetlenie, którego kształt również ma nawiązywać do stylu „Heartbeat”. Oświetlenie pojazdu wykonano w technologii LED.

W pełni elektryczna wersja Niro EV zewnętrznie różni się od modeli hybrydowych dwukolorową zabudowaną osłoną między reflektorami i stalowoszarą (Steel Gray) okładziną po bokach nadwozia. Pośrodku przedniej osłony między reflektorami umieszczony jest port ładowania, co zapewnia łatwy dostęp do ładowarek.

Z przodu, pod maską znajduje się dodatkowy bagażnik (schowek) o pojemności 20 litrów, mieszczą się w nim przewody ładowania i złącze do zasilania urządzeń zewnętrznych z akumulatora samochodu (V2L). Akumulator trakcyjny o grubości 130 mm umieszczono pod podłogą centralnie pomiędzy osiami. Podłoga pod nogami kierowcy i pasażerów jest płaska a miejsca dla podróżujących zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach jest pod dostatkiem. Za tylnym składanym siedzeniem znajduje się bagażnik o pojemności 475 litrów.

Wnętrze pojazdu wykonano z materiałów ekologicznych podobnie jak w modelu EV6. Kierownica jest pokryta miękką wegańską skórą, jest wyposażona w przyciski sterujące między innymi tempomatem adaptacyjnym, asystentem utrzymania pasa ruchu, a także funkcjami radia i telefonu. Pod kierownicą umieszczono łopatki służące do sterowania 6-stopniowym systemem rekuperacji energii z funkcją pełnego zatrzymania bez użycia hamulca „i-Pedal”.

Cyfrowy (10,25 cali) zestaw wskaźników kierowcy „Supervision Cluster” jest zintegrowany z ekranem nawigacji. Centralny wyświetlacz ma również przekątną 10,25 cali. Oprócz informacji nawigacji satelitarnej obsługuje on radio DAB, usługi cyfrowe Kia Connect, interfejs Android Auto oraz Apple CarPlay. Ekrany o wysokiej rozdzielczości zapewniają doskonałą widoczność i kontrast nawet przy mocnym oświetleniu słonecznym.

Poniżej ekranu centralnego znajduje się panel sterowania, który realizuje dwa typy interfejsu dzięki zastosowaniu technologii dotykowej LCD. W zależności od wybranego trybu pracy można kontrolować klimatyzację lub ustawienia systemu informacji i rozrywki (infotainment). Dwa intuicyjne, fizyczne pokrętła po obu stronach panelu dotykowego mogą być używane jako termostat lub jako kontroler głośności/ustawień audio. Niżej znajduje się indukcyjna ładowarka do telefonu o mocy 15 W. z funkcją chłodzenia.

Przednie siedzenia typu „slim” zaopatrzono w porty USB na bokach oparć dla wygody pasażerów tylnych siedzeń, którzy mogą łatwo ładować swoje urządzenia. Unikalny design zagłówków przednich siedzeń zapewnia bezpieczeństwo, poprawia wygodę, jednocześnie umożliwia wieszanie ubrań.

Nowa Kia Niro EV może pełnić funkcję mobilnego źródła energii do zasilania dodatkowych urządzeń. W zestawie do ładowania samochodu wraz z ładowarką sieciową znajduje się specjalny adapter V2L (Vehicle to Load), umożliwia on wykorzystanie energii elektrycznej z akumulatora naszego pojazdu przez urządzenia zewnętrzne o mocy do 3,5 kW.

Samochód uruchamia się przyciskiem na konsoli centralnej, do wyboru kierunku jazdy służy pokrętło wyboru kierunku jazdy typu „Shift By Wire”.

Producent deklaruje przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s. Prędkość maksymalna to 167 km/h.

Na szczególną uwagę zasługuje system rekuperacji energii sterowany łopatkami przy kierownicy z funkcją Smart Regenerative Braking System 2.0, który dostosowuje intensywność hamowania rekuperacyjnego na podstawie aktualnego ruchu na drodze, danych z nawigacji oraz stylu jazdy kierowcy. Pedał hamulca potrzebny jest tylko w przypadku konieczności nagłego hamowania. Przy spokojnej jeździe przyspieszamy i zwalniamy do zatrzymania, korzystając tylko z pedału „gazu”.

Pojazd wyposażono w najnowsze technologie wspomagające kierowcę, między innymi w System bezpiecznego opuszczania pojazdu dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń (SEA) zaprojektowany z myślą o bezpieczeństwie pasażerów wysiadających z tyłu. W przypadku wykrycia nadjeżdżającego pojazdu układ blokuje zamki drzwi oraz ostrzega dźwiękowo i wizualnie. W dalszej części artykułu prezentujemy obszerną listę nowoczesnych systemów i technologii, w które wyposażona jest KIA Niro EV.

Platforma Kia K3.

Zalety nowej platformy K3 w porównaniu z poprzednim modelem (e-Niro).

1 Poprawa bezpieczeństwa, dzięki zastosowaniu wielu ścieżek rozpraszania energii podczas kolizji czołowych.

2 Ulepszona konstrukcja zawieszenia poprawiająca responsywność układu kierowniczego.

fotos

Platforma K3.

3 Lepsze proporcje krótszy zwis przedni i większy rozstaw osi.

4 Niżej położony środek ciężkości, który pozytywnie wpływa na stabilność jazdy oraz wrażenia z jazdy, obniżona pozycja za kierownicą.

5 Zintegrowana modularyzacja platformy (łatwość adaptacji do różnych rozwiązań modelowych, umożliwia zastosowanie napędu hybrydowego).

Na płycie podłogowej K3 zbudowano również Hyundaia Kona Electric II generacji (na fotografii KIA NiroEV oraz Hyundai KONA Electric II).

KIA Niro EV technologie.

Systemy i technologie:

W samochodzie zastosowano najnowsze technologie wspomagające kierowcę między innymi:

ABS/ESC system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania/system stabilizacji toru jazdy,

ABS (ang. Anti-Lock Braking System)
System ABS głównie zapobiega blokowaniu się kół podczas nagłego hamowania. System jest obowiązkowy we wszystkich samochodach od lipca 2006 roku.
W oparciu o ABS działa również system ASR (ASC, TCS, TC) – zapobiegający poślizgowi kół podczas ruszania. W nowych modelach funkcje tego układu realizuje ESP (ang. Electronic Stability Program) – układ stabilizacji toru jazdy w razie poślizgu, nazywany również DSC (ang. dynamic stability control), EBD (ang. Electronic Brakeforce Distribution) lub ESC (ang. electronic stability control).
Od 1 listopada 2014 roku nowe samochody zarejestrowane w krajach UE muszą być obowiązkowo wyposażenie w system ESP.

BCA (ang. Blindspot Collision Avoidance Assist) system monitorowania martwego pola z funkcją automatycznej korekty toru jazdy

BCA (ang. Blindspot Collision Avoidance Assist)
Asystent unikania kolizji w martwym polu jest zaprojektowany, aby pomóc wykryć i monitorować pojazdy zbliżające się w martwym polu kierowcy i ostrzec go o możliwej kolizji za pomocą komunikatu ostrzegawczego i dźwięku. Ponadto, jeśli istnieje ryzyko kolizji podczas zmiany pasa ruchu lub jazdy do przodu z miejsca parkingowego, BCA pomoże uniknąć kolizji, aktywując hamulec.
Jak aktywować?
Po włączeniu pojazdu wybierz Asystent kierowcy → Bezpieczeństwo w martwym polu z menu Ustawienia, odznacz, aby wybrać odpowiednią funkcję:
• Aktywny asystent
• Tylko ostrzeżenie (bez wspomagania hamowania)
• Wyłączony.

BDC (ang. Brake Disc Cleaning) funkcja oczyszczania tarcz hamulcowych.

BDC (ang. Brake Disc Cleaning)
Po aktywacji funkcji BDC, podczas zwalniania (prędkość pojazdu od 80 do 0 km/h), hamowanie rekuperacyjne nie jest włączane. W celu usunięcia rdzy z tarcz hamulcowych hamowanie odbywa się przez tarcie klocków hamulcowych. Po wykonaniu około 8 do 10 razy zwalniania, tryb czyszczenia tarcz hamulcowych jest automatycznie wyłączany.

e-Call system automatycznego powiadamiania ratunkowego,

e-Call
Jest systemem, który w razie poważnego wypadku automatycznie wybiera bezpłatny numer alarmowy 112. eCall działa na terenie całej unii europejskiej Islandii, Norwegii oraz Szwajcarii. Centrum obsługi systemu może zdalnie identyfikować różne parametry pojazdu i odpowiednio kierować akcję ratunkową.
W każdym nowym modelu samochodu homologowanym po 31 marca 2018 r. system eCall 112 musi być obowiązkowo zainstalowany. Ten obowiązek dotyczy zarówno samochodów osobowych z maksymalnie 8 miejscami siedzącymi, jak i lekkich samochodów użytkowych.

FCA 1.5 + 2.0 (ang. Forward Collision-Avoidance Assist) system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów, pieszych, rowerzystów z asystentem skrętu w lewo DriveWise FCA-JX 1.5 (zapewnia 5-gwiazdek Euro NCAP),

FCA 1.5 + 2.0 (ang. Forward Collision-Avoidance Assist)
Forward Collision-Avoidance Assist to zestaw funkcji bezpieczeństwa, które mają na celu pomóc wykrywać pojazdy, pieszych i rowerzystów z różnych kierunków, ostrzegać kierowcę i awaryjnie hamować w celu uniknięcia kolizji.
Standardowe funkcje FCA
Funkcja samochodu/pieszego/rowerzysty monitoruje pojazd z przodu lub pomaga wykryć pieszego albo rowerzystę na drodze i ostrzega kierowcę o zbliżającym się zderzeniu za pomocą komunikatu ostrzegawczego, sygnału dźwiękowego i stosuje hamowanie awaryjne, jeśli ryzyko zderzenia jest pewne.
Dodatkowe funkcje FCA 1.5 i FCA 2.0
Funkcja skręcania na skrzyżowaniu pomoże uniknąć kolizji z nadjeżdżającym pojazdem na sąsiednim pasie podczas skręcania w lewo na skrzyżowaniu z włączonym kierunkowskazem, funkcja aktywuje awaryjne hamowanie.
Dodatkowe funkcje FCA 2.0
Funkcja przejeżdżania przez skrzyżowanie pomoże uniknąć kolizji z nadjeżdżającymi pojazdami po lewej lub prawej stronie podczas przejeżdżania przez skrzyżowanie, stosując awaryjne hamowanie.
Funkcja zmiany pasa ruchu nadjeżdżającego pojazdu pomoże uniknąć kolizji z nadjeżdżającym pojazdem podczas zmiany pasa, poprzez wspomaganie kierowania.
Funkcja zmiany pasa ruchu po stronie pomoże uniknąć kolizji z pojazdem na sąsiednim pasie podczas zmiany pasa, poprzez wspomaganie kierowania.
Asystent układu kierowniczego Evasive Steering Assist
Pomoże uniknąć kolizji z pieszym lub rowerzystą jadącym z przodu na tym samym pasie. Gdy wykryte zostanie ryzyko kolizji, funkcja asystenta układu kierowniczego Evasive Steering Assist ostrzeże kierowcę i jeśli na pasie jest miejsce, aby uniknąć kolizji, pomoże kierowcy w kierowaniu. Szczegółowy opis funkcji.

HAC (ang. hill(-start) assist control) system wspomagający pokonywanie podjazdów,

HAC (ang. hill(-start) assist control)
System wspomagający ruszanie na wzniesieniu.
Głównym celem tego systemu jest zapobieganie stoczeniu się pojazdu w tył podczas jazdy pod górę lub na pochyłej powierzchni. System HAC utrzymuje nacisk na hamulec wykonany przez kierowcę podczas procedury zatrzymywania przez 2 sekundy po zwolnieniu pedału hamulca. W okresie utrzymania nacisku kierowca ma wystarczająco dużo czasu na to, aby nacisnąć pedał przyspieszenia i ruszyć. Nacisk na hamulec zostaje zmniejszony natychmiast po wykryciu zamiaru ruszenia przez kierowcę.

HDA2 (ang. Highway Driving Assist) asystent jazdy po autostradzie z funkcją Highway Lane Change Assist,

HDA2 (ang. Highway Driving Assist)
Highway Driving Assist został zaprojektowany, aby pomóc wykrywać pojazdy i pasy ruchu z przodu oraz utrzymywać odległość od pojazdu z przodu, utrzymywać ustawioną prędkość i utrzymywać pojazd między pasami ruchu podczas jazdy po autostradzie.
Highway Driving Assist 2.0 wprowadza dodatkowo Offset Driving Assist podczas zbliżania się do pojazdu na sąsiednim pasie i Highway Lane Change Assist. Ten system pomaga zmieniać pasy ruchu w kierunku, w którym kierowca włącza kierunkowskaz, jeśli funkcja oceni, że zmiana pasa ruchu jest możliwa.

ISLA (ang. Intelligent Speed Limit Assist) inteligentny ogranicznik prędkości,

ISLA (ang. Intelligent Speed Limit Assist)
Inteligentny asystent ograniczenia prędkości wykorzystuje informacje z wykrytego znaku drogowego i systemu nawigacyjnego, aby poinformować kierowcę o ograniczeniu prędkości na bieżącej drodze. Ponadto, funkcja ta pomaga kierowcy utrzymać się w granicach ograniczenia prędkości na drodze.
Speed ​​Limit Warning poinformuje kierowcę o ograniczeniach prędkości, dodatkowych znakach drogowych i ostrzeże kierowcę, gdy pojazd jedzie szybciej niż dozwolona prędkość.

LKA (ang. Lane Keep Assist) asystent utrzymania pasa ruchu,

LKA (ang. Lane Keep Assist)
Podczas jazdy z określoną prędkością asystent utrzymywania pasa ruchu wykrywa oznaczenia pasa ruchu (lub krawędź drogi) i może ostrzec kierowcę, jeśli pojazd przekroczy oznaczenia pasa ruchu bez użycia kierunkowskazu i może pomóc kierowcy w kierowaniu pojazdem, aby nie dopuścić do opuszczenia pasu ruchu przez pojazd.
Funkcję czujnika wykrywającego oznaczenia poziome pasów ruchu (lub krawędzie drogi) pełni kamera widoku z przodu.

LFA (ang. Lane Following Assist) pomaga utrzymać pojazd między pasami ruchu,

LFA (ang. Lane Following Assist)
Bardziej zaawansowana wersja systemu LKA.
System Lane Following Assist został zaprojektowany, aby pomóc w wykrywaniu oznaczeń pasów ruchu lub pojazdów na drodze oraz wspomagać kierowcę w kierowaniu, aby utrzymać pojazd między pasami.
Jak to działa?
Przednia kamera rozpoznaje oznaczenia pasów i pojazdy z przodu. Jeśli pojazd z przodu lub oba oznaczenia pasów zostaną wykryte, a prędkość pojazdu jest niższa niż 180 km/h, LFA pomoże wyśrodkować pojazd na pasie, odpowiednio wspomagając kierownicę. Na zestawie wskaźników zaświeci się zielona kontrolka.

MCB (ang. Multi Collision Brake Assist) autonomiczny hamulec pokolizyjny,

MCB (ang. Multi Collision Brake Assist)
System automatycznie aktywuje układ hamulcowy w razie wystąpienia kolizji bocznej, redukując w ten sposób ryzyko dalszych kolizji.
W razie uruchomienia poduszek powietrznych lub uruchomienia napinaczy pasów bezpieczeństwa, hamowanie i przyspieszenie są automatycznie kontrolowane przez system.

NSCC (ang. Navigation-Based Smart Cruise Control) inteligentny tempomat aktywny z funkcją Stop & Go,

NSCC (ang. Navigation-Based Smart Cruise Control)
Inteligentny tempomat oparty na nawigacji pomoże automatycznie dostosować prędkość pojazdu podczas jazdy po autostradach (lub drogach szybkiego ruchu) za pomocą informacji drogowych z funkcji nawigacji, gdy działa inteligentny tempomat.
Automatyczne zwalnianie w strefie zakrętów na autostradzie.
Jeśli prędkość pojazdu jest wysoka, ta funkcja tymczasowo zwolni pojazd lub ograniczy przyspieszenie, aby pomóc Ci bezpiecznie jechać po zakręcie na podstawie informacji o zakręcie z nawigacji. Automatyczna zmiana ustawionej prędkości na autostradzie
Ta funkcja automatycznie zmienia ustawioną prędkość inteligentnego tempomatu na podstawie informacji o ograniczeniu prędkości z nawigacji.

PCA-R (ang. Reverse Parking Collision-Avoidance Assist) asystent unikania kolizji przy parkowaniu tyłem,

PCA-R (ang. Reverse Parking Collision-Avoidance Assist)
Asystent unikania kolizji podczas parkowania tyłem ostrzega kierowcę lub uruchamia hamulce, aby zmniejszyć ryzyko kolizji z pieszym lub przedmiotem podczas cofania.

RCCA (ang. Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist) tylny asystent unikania kolizji poprzecznych,

RCCA (ang. Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist)
RCCA ma na celu pomóc wykryć pojazdy zbliżające się z martwych pól, gdy twój pojazd cofa, i ostrzec kierowcę, że kolizja jest nieuchronna, za pomocą komunikatu ostrzegawczego i sygnału dźwiękowego. Aby zapobiec kolizji, włączane są hamulce.

ROA (ang. Rear Occupant Alert) funkcja przypominania o sprawdzeniu tylnych siedzeń,

ROA (ang. Rear Occupant Alert)
System ostrzegania o obecności pasażerów z tyłu (ROA) zapobiega opuszczeniu pojazdu, gdy z tyłu siedzi pasażer.
Gdy przednie drzwi zostaną otwarte po otwarciu i zamknięciu tylnych drzwi oraz wyłączeniu silnika, w zestawie wskaźników pojawi się komunikat ostrzegawczy „Check rear seats” (Sprawdź tylne siedzenia).
System ostrzegania o obecności pasażerów z tyłu (ROA) nie wykrywa faktycznie obiektów ani osób na tylnym siedzeniu. System informuje kierowcę o potencjalnym zajęciu tylnego siedzenia na podstawie historii otwarcia i zamknięcia drzwi.
System ostrzegania o obecności pasażerów z tyłu (ROA) wykorzystuje historię otwarcia i zamknięcia tylnych drzwi.
Standardowo historia jest resetowana po wyłączeniu zapłonu, opuszczeniu pojazdu i zdalnym zablokowaniu drzwi za pomocą bezkluczykowego systemu otwierania drzwi pojazdu. Zatem system ROA może wyemitować ostrzeżenie nawet w sytuacji, gdy tylne drzwi nie zostały ponownie otwarte.
Przykładowo po wystąpieniu ostrzeżenia systemu ROA, jeśli kierowca nie zablokuje drzwi i wznowi jazdę, może zostać wyemitowane ostrzeżenie.

SEA (ang. Safe Exit Assist) system bezpiecznego opuszczania pojazdu dla pasażerów drugiego rzędu,

SEA (ang. Safe Exit Assist)
Safe Exit Assist to funkcja bezpieczeństwa, która pomaga uniknąć kolizji z pojazdem zbliżającym się z tyłu podczas wysiadania z samochodu.
Jak to działa?
• Automatycznie ostrzega, jeśli wykryto ryzyko kolizji z pojazdami w martwym polu, gdy pasażer otwiera drzwi, aby wysiąść z pojazdu po zatrzymaniu.
• Utrzymuje drzwi zablokowane i ostrzega, jeśli wykryto ryzyko kolizji z pojazdem zbliżającym się do martwego pola, nawet gdy naciskamy przycisk odblokowania elektronicznej blokady dla dzieci, nie dopuszcza do otwarcia tylnych drzwi po zatrzymaniu pojazdu.

TPMS (ang. Tire Pressure Monitoring System) funkcja pomiaru ciśnienia w oponach z odczytem danych,

TPMS (ang. Tire Pressure Monitoring System)
Podstawowym zadaniem systemu TPMS jest informowanie kierowcy o utracie ciśnienia w oponie, co może skutkować zagrożeniem bezpieczeństwa, przez pogorszenie właściwości jezdnych, a także przyczynia się do nadmiernego zużycia paliwa oraz nadmiernego zużycia opon.
System TPMS kontroluje ciśnienie w oponach w czasie rzeczywistym i informuje o nim kierowcę. Systemy TPMS mogą również nadzorować temperaturę opon.
Od listopada 2012 r. wszystkie nowo homologowane typy pojazdów musiały być wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach, a od listopada 2014 r. wymóg ten dotyczy już wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów.

V2L Umożliwia zasilanie urządzeń zewnętrznych (V2L; ang. Vehicle-to-Load) i pojazdów (V2V; ang. Vehicle-to-Vehicle).

V2L (ang. Vehicle-to-Load)
V2L to system dostarczający prąd przemienny z akumulatora wysokiego napięcia do zasilania zewnętrznych odbiorników elektronicznych.
Funkcja V2L pozwala podłączyć do samochodu urządzenia elektryczne o mocy 3,5 kW. To oznacza, że w przypadku braku prądu w domu, z energii zgromadzonej w akumulatorze będziemy mogli jednocześnie zasilić np. piec, pompę ciepła, telewizor, lodówkę i kuchenkę.



Silnik

KIA Niro EV jest napędzana silnikiem elektrycznym (synchronicznym z magnesami trwałymi) o mocy 204 KM (150 kW) na przednią oś.

Moc przy obrotach [KM/kW przy obr./min] 204KM/150 kW przy 6000–9000 obr./min.

Akumulator

Litowo-jonowy (64.8 kWh), który pozwala na przejechanie około 460 km (WLTP) na jednym ładowaniu.

Napięcie systemu HV [V] 358.

Waga [kg] 420 kilogramów.

Za pomocą szybkiej ładowarki 100 kW Niro EV można naładować od 10% do 80% w około 45 minut.

Funkcja kondycjonowania akumulatora, pierwsza w Kia, optymalizuje temperaturę akumulatora w celu zwiększenia wydajności ładowania, gdy jako cel podróży planowane jest szybkie ładowanie lub gdy temperatury zewnętrzne są niskie.

Akumulator objęty jest 7-letnim okresem gwarancji z limitem 150 000 km. Producent gwarantuje min. 70% pojemności baterii na koniec okresu gwarancyjnego.

Ładowanie
  • Maksymalna moc ładowarki pokładowej [KW] 11
  • Maksymalna moc ładowania prądem stałym [kW] 71
  • Czas ładowania prądem zmiennym do 100% (2.5 kW) [godz.] 27 godz. 30 min
  • Czas ładowania prądem zmiennym do 100% (11 kW) [godz.] 6 godz. 20 min.
  • Czas ładowania prądem stałym do 80% (50 kW) [min.] 65 min.
  • Czas ładowania prądem stałym do 80% (100 kW) [min.] 43 min.
System rekuperacji energii

6-stopniowy system rekuperacji energii sterowany łopatkami przy kierownicy z funkcją pełnego zatrzymania bez użycia hamulca i-Pedal.

Skrzynia biegów

Przekładnia redukcyjna o stałym przełożeniu, sterowanie elektryczne typu „shift by wire”.

Hamulce funkje specjalne - BDC (ang. Brake Disc Cleaning) funkcja oczyszczania tarcz hamulcowych.

W samochodach elektrycznych może się pojawić trudna do usunięcia korozja tarcz hamulcowych ze względu na zwiększone wykorzystanie hamowania rekuperacyjnego. Ponieważ może to powodować uciążliwy hałas oraz obniżenie sprawności hamulców, w nowym modelu Niro zastosowano system czyszczenia tarcz hamulcowych (BDC). Zapobiega to blokowaniu klocków hamulcowych i powstawaniu korozji na powierzchni tarcz.

Jak aktywować? Po naciśnięciu przycisku auto hold i przytrzymania go przez co najmniej 3 sekundy na zestawie wskaźników pojawi się komunikat "Czyszczenie tarczy hamulcowej włączone". Aby ponownie go wyłączyć, kierowca musi ponownie nacisnąć przycisk auto hold przez co najmniej 3 sekundy, a na zestawie wskaźników pojawi się komunikat "Czyszczenie tarczy hamulcowej wyłączone" i BDC zostanie dezaktywowany.

Po aktywacji funkcji BDC, podczas zwalniania (prędkość pojazdu od 80 do 0 km/h), hamowanie rekuperacyjne nie jest włączane. W celu usunięcia rdzy z tarcz hamulcowych hamowanie odbywa się przez tarcie klocków hamulcowych. Po wykonaniu około 8 do 10 razy zwalniania, tryb czyszczenia tarcz hamulcowych jest automatycznie wyłączany.

KIA Niro EV dane techniczne.

Wymiary [mm]

Długość 4 420
Szerokość 1 825
Wysokość 1 570
Rozstaw osi 2 720
Rozstaw kół (p/t) 1 571/1 581

Masy [kg]

Masa własna 1 682
DMC (dopuszczalna masa całkowita) 2 200
Masa przyczepy [kg] (bez hamulców / z hamulcami)300/750

Wymiary Źródło: Katalog Kia Niro EV


Galeria.




Kontakt.

foto

Więcej informacji uzyskasz bezpośrednio w salonie sprzedaży. Umów się na jazdę próbną.

RM Filipowicz Kraków Zabłocie ul. Klimeckiego 25

Marcin Kwiecień

Specjalista ds. sprzedaży KIA

Tel.: +48 12 257 35 00
E-mail: marcin.kwiecien@rmfilipowicz.pl



W artykule wykorzystano informacje udostępnione na stronach prasowych firmy Hyundai Motor Group.

Szczególne podziękowanie za pomoc w opracowaniu artykułu dla Firmy RM FILIPOWICZ - Dealera samochodów marki KIA.