Obecność pojazdu na badaniach technicznych, z wyłączeniem pojazdów służb, o których mowa w art. 86 ust. 1, podlega dokumentowaniu fotograficznemu. Dokumentacja fotograficzna zawiera wyraźne zdjęcia przedstawiające całą bryłę pojazdu z dwóch przekątnych z przodu i z tyłu oraz wskazanie drogomierza. Dokumentacja fotograficzna jest przechowywana na stacji kontroli pojazdów przez okres pięciu lat od dnia przeprowadzenia badania technicznego.
W przypadku gdy w ocenie właściciela lub posiadacza pojazdu istnieje uzasadnione przypuszczenie, że badanie techniczne zostało przeprowadzone z naruszeniem przepisów prawa, właściciel lub posiadacz pojazdu może, w terminie 2 dni roboczych od dnia przeprowadzenia tego badania, przedstawić pojazd do ponownego badania technicznego.
Właściciel lub posiadacz pojazdu może wystąpić do Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego z wnioskiem o przeprowadzenie ponownego badania technicznego na innej stacji niż wskazana w ust. 2.>
Opłatę za przeprowadzenie badania technicznego po wyznaczonej dacie pobiera się w przypadku przeprowadzania badania technicznego po upływie 30 dni od wyznaczonej daty tego badania.
Z tego zapisu nie wynika, że pojazd musi znajdować się na stanowisku diagnostycznym, jednak mając na uwadze cel (Obecność pojazdu na badaniach technicznych) pojazd, powinien być fotografowany na stanowisku kontrolnym SKP.
Aparat posiada własną pamięć do przechowywania fotografii cyfrowych (kopia w razie awarii). Fotografie gromadzimy na lokalnym dysku komputera na SKP.
Na rynku są dostępne aparaty fotograficzne, które umożliwiają bezprzewodowe przesyłanie fotografii na dysk komputera.
Jeszcze lepszym rozwiązaniem będzie specjalna aplikacja na smartfon. Aplikację powinni opracować autorzy oprogramowania SKP.
Do przechowywania dokumentacji fotograficznej BT powinna zostać zaimplementowana odpowiednia funkcja w programach obsługujących BT (tak jak dokumentacja fotograficzna zmian konstrukcyjnych).
Diagnosta zwraca zatrzymany elektronicznie dowód rejestracyjny.
e) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. Zwrotu zatrzymanego dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego)w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, może dokonać również
jednostka upoważniona do przeprowadzania badań technicznych po
przeprowadzeniu badania technicznego odpowiadającego przyczynie zatrzymania,
a w przypadku nieprawidłowo wyznaczonego terminu badania technicznego – po
jego ponownym ustaleniu, przez przekazanie do centralnej ewidencji pojazdów
informacji o zwrocie.”;
Przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów będą ponosić tzw. opłatę jakościową
Opłata jakościowa w wysokości nie wyższej niż 3,5 zł zostanie określona w rozporządzeniu Ministra
Infrastruktury i będzie
obowiązywać od 2020 r.
Aktualnie projekt został wycofany z porządku obrad i nie wiadomo w jakiej formie zostanie przedstawiony w przyszłości.
ArtykułProjekt rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych uwzględnia
pojazdy elektryczne i hybrydowe.
Nowy katalog zawiera więcej zmian, między
innymi ocena usterek jak w przepisach unijnych: D – usterka drobna, P – usterka poważna, N – usterka
niebezpieczna.
Opracowanie ...