Styczeń 2024

fotos
Fot: Źródło: cipia.com

System monitorowania kierowcy (DMS)

Od lipca 2022 r. obowiązuje unijne rozporządzenie 2019/2144 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa pojazdów oraz ochrony osób znajdujących się w pojeździe i niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Wprowadza ono szereg obowiązkowych zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Jednym z tych nowych systemów jest DMS, obowiązkowy w nowo homologowanych samochodach począwszy od 7 lipca 2024 r.

System monitorowania kierowcy DMS (driver monitoring system) — zwany niekiedy systemem wykrywania stanu kierowcy DSS (driver state sensing) to zaawansowany system bezpieczeństwa, który za pomocą kamery zamontowanej na desce rozdzielczej lub w innym miejscu w zależności od producenta systemu, monitoruje zachowanie kierowcy.

DMS w oparciu o zaawansowany algorytm komputerowy analizuje obraz z kamery, następnie wysyła kierowcy ostrzeżenia lub alerty pomagające przywrócić skupienie na drodze.

Obowiązkowe funkcje systemów DMS obejmują:

  • Wykrywanie senności kierowcy: system ostrzega kierowcę, jeśli wykazuje oznaki senności.
  • Wykrywanie rozproszenia kierowcy: ostrzega kierowcę, jeśli spogląda w inną stronę niż na drogę lub zdejmuje ręce z kierownicy.

DMS realizuje również inne funkcje:

  • Brak zapięcia pasów bezpieczeństwa: System ten przypomina kierowcy o konieczności zapięcia pasów bezpieczeństwa (dostrzega faktyczne zapięcie pasów).

Systemy ostrzegania o senności i spadku poziomu uwagi kierowcy oraz zaawansowane systemy ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy są zaprojektowane w taki sposób, by nie prowadziły ciągłego zapisu ani nie zatrzymywały żadnych danych innych niż dane niezbędne do celów, do których zostały zebrane lub w inny sposób przetworzone w systemie obiegu zamkniętego. Ponadto dane te nie mogą być dostępne ani udostępniane stronom trzecim w żadnym momencie i muszą być usuwane niezwłocznie po przetworzeniu. Systemy te są również projektowane tak, by ich działanie nie nakładało się na siebie i nie mogą dawać kierowcy wskazówek niezależnych i równoczesnych ani wprowadzać go w błąd, w razie gdy jedno działanie powoduje uruchomienie obu systemów.

Niezależni producenci systemów wspomagania kierowcy opracowują własne rozwiązania, następnie udostępniają te rozwiązania producentom samochodów.
W związku z powyższym stopień zaawansowania oraz funkcje, jakie realizuje system danego producenta, mogą się różnić od siebie mimo ogólnie takiej samej koncepcji i nazwy systemu.

W niniejszym opracowaniu przedstawiamy informacje udostępnione przez producentów zaawansowanych systemów bezpieczeństwa stosowanych w pojazdach.


APTIV

Aptiv to globalna firma technologiczna, która projektuje, rozwija i produkuje rozwiązania w zakresie oprogramowania i sprzętu, aby zapewnić bezpieczniejszą, bardziej ekologiczną i bardziej połączoną przyszłość mobilności. Nasze rozwiązania pomagają producentom OEM z branży motoryzacyjnej na całym świecie tworzyć pojazdy wyposażone w zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, zelektryfikowaną architekturę i inteligentną łączność.
Źródło: aptiv.com/en/about

DMS APTIV

Systemy DMS z reguły wykorzystują kamerę skierowaną w stronę kierowcy, wyposażoną w emitujące światło podczerwone diody LED, dzięki czemu nawet w nocy mogą „widzieć” twarz kierowcy i jego oczy. System ten działa również, kiedy kierowca ma założone ciemne okulary przeciwsłoneczne. Zaawansowane oprogramowanie pokładowe rejestruje zachowanie kierowcy podczas jazdy i tworzy wyjściowy wzór jego normalnego poziomu uwagi.

Oprogramowanie jest w stanie określić, czy kierowca mruga częściej niż zwykle, czy oczy się zamykają oraz, czy głowa przechyla się pod nietypowym kątem. Może również wykryć, czy kierowca rzeczywiście uważnie obserwuje drogę przed sobą, czy tylko patrzy na nią zdekoncentrowany.

Jeżeli system stwierdzi, że kierowca jest rozproszony lub senny, może przywołać jego uwagę alertem akustycznym, wizualnym lub wibracjami w fotelu. Jeśli czujniki w kabinie wskażą, że kierowca jest rozproszony, a czujniki na zewnątrz pojazdu wykryją groźbę kolizji, system może automatycznie uruchomić hamulce na podstawie połączonych danych z czujników wewnętrznych oraz zewnętrznych.
Źródło: aptiv.com

Fot: DMS APTIV
Fot: Technologia monitorowania kabiny APTIV

CIPIA

Cipia jest dostawcą rozwiązań w zakresie czujników w kabinie dla przemysłu motoryzacyjnego. Oferuje systemy monitorowania kierowców (DMS) i systemy monitorowania obciążenia (OMS) dla samochodów i flot na całym świecie. Zastrzeżona technologia wykorzystuje widzenie komputerowe oparte na krawędziach i sztuczną inteligencję (AI)
Źródło: cipia.com

Driver Sense CIPIA

Driver Sense to oparty na oprogramowaniu system monitorowania kierowców (DMS). Monitoruje w czasie rzeczywistym stan kierowcy. Wbudowane oprogramowanie jest oferowane producentom OEM w celu integracji programów produkcyjnych. Driver Sense został zaprojektowany, aby pomóc producentom OEM w spełnieniu wymagań GSR i Euro NCAP.

Driver Sense – rozwiązanie do monitorowania kierowcy może wykryć:

  • Monitorowanie kierowców pod kątem zgodności z przepisami
  • Senność
  • Rozproszenie uwagi
  • Zapięcie pasów bezpieczeństwa
  • Uznawanie zarejestrowanych kierowców
  • Trzymanie telefonu
  • Palenie

Źródło: cipia.com
Fot: DMS CIPIA
Film: DMS CIPIA

GENTEX

Gentex Corporation to amerykańska firma zajmująca się elektroniką i technologią, która opracowuje, projektuje i produkuje automatycznie przyciemniające się lusterka wsteczne, systemy wspomagania kierowcy oparte na kamerach i inny sprzęt dla światowego przemysłu motoryzacyjnego.
Źródło: gentex.com

DMS GENTEX

Zintegrowany z lusterkiem system DMS firmy Gentex śledzi ułożenie głowy kierowcy, spojrzenie oczu i inne wskaźniki, aby określić rozproszenie uwagi, senność, nagłe choroby i powrót kontroli ręcznej w pojazdach półautonomicznych. Dzięki umieszczeniu DMS w lusterku system można łatwo zainstalować na platformach pojazdów w dyskretnym, wydajnym miejscu.

Gentex DMS można rozszerzyć o monitorowanie kabiny 2D i 3D, a także wykrywanie zachowań pasażerów, obiektów, a nawet obecności życia.

Ta wyjątkowa, multimodalna technologia czujników zapewnia kompleksowy zestaw rozwiązań do monitorowania kierowcy i kabiny dla przemysłu motoryzacyjnego.
Źródło: gentex.com

Fot: Gentex
Film: Gentex

MAGNA

MAGNA jest światowym dostawcą branży motoryzacyjnej, posiadającym 344 zakłady produkcyjne i 104 centra rozwoju produktów, inżynierii i sprzedaży w 29 krajach. Zatrudnia ponad 181 000 pracowników skupionych na dostarczaniu najwyższej wartości klientom poprzez innowacyjne procesy i produkcję na światowym poziomie.
Źródło: magna.com

DMS MAGNA

Unikalną cechą systemu Magna jest centralne, niezakłócone umiejscowienie, wysoko na przedniej szybie, co zapewnia optymalną widoczność kierowcy, pasażera na przednim siedzeniu oraz osób znajdujących się w drugim i trzecim rzędzie. Umożliwia to monitorowanie zarówno kierowcy, jak i otoczenia za pomocą jednej kamery – umieszczonej w unikalnym zestawie lusterek.

Jedną z unikalnych cech jest kamera ukryta za lustrzanym szkłem, co zapewnia ulepszenia zarówno w zakresie opakowania, jak i stylistyki w porównaniu z rozwiązaniami istniejącymi obecnie na rynku. Zaawansowane oprogramowanie monitoruje ruchy głowy, oczu i ciała kierowcy, pomagając wykryć oznaki rozproszenia uwagi, senności i zmęczenia. Ponadto system ma funkcję monitorowania w kabinie, która pozwala monitorować nie tylko kierowcę, ale także obecność i czynności innych pasażerów w pojeździe.
Źródło: magna.com

Fot: Magna
Film: DMS Magna

Seeing Machines

Seeing Machines to światowy lider w dziedzinie interakcji człowiek-maszyna i lider w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI), która umożliwia maszynom widzenie, rozumienie i pomaganie osobom, które z nich korzystają.
Źródło: seeingmachines.com

Platforma technologiczna Seeing Machines FOVIO Driver Monitoring System (DMS)

Monitorowanie skupienia i rozproszenia uwagi kierowcy w celu spełnienia wymogów (ADAS). Udostępnianie bezpiecznych technologii sterownia pojazdami zautomatyzowanymi „Co-Pilot”. Badania wpływu czynnika ludzkiego, a także rozwój i weryfikację algorytmów dostosowanych do rzeczywistych środowisk jazdy.

Technologia, którą można szybko wdrożyć i bezproblemowo zintegrować z dowolną marką i modelem pojazdu.
Źródło: seeingmachines.com

Fot: Seeing Machines
Film: Seeing Machines