Listopad 2024
Źródło: Definicja pojazdu uprzywilejowanego Ustawa PORD (art. 2 pkt. 38)
Pojazdem uprzywilejowanym w ruchu drogowym może być pojazd samochodowy: Wykaz pojazdów uprzywilejowanych Art. 53. ust. 1. Ustawy PORD.
Dodatkowe badanie techniczne pojazdu, który ma być używany jako uprzywilejowany (za warunki dodatkowe) pozycja cennika 6,3 50.00 zł.
Opłata jest sumą opłat za badanie okresowe oraz za badanie dodatkowe.
Pojazd uprzywilejowany podlega corocznym badaniom technicznym.
Przykłady zaświadczeń jakie wydaje diagnosta po przeprowadzeniu badań Zaświadczenia
W dowodzie rejestracyjnym pojazdu uprzywilejowanego nie wpisuje się adnotacji informującej, że pojazd może być używany jako uprzywilejowany.
W dowodzie rejestracyjnym samochodu uprzywilejowanego sanitarnego w rubryce „ADNOTACJE URZĘDOWE” wpisuje się adnotację „SANITARNY – ...” – podając liczbę miejsc leżących Podstawa: § 16.5 30) Poz. 1849
W rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych Poz. 502 określono szczegółowe warunki techniczne pojazdów uprzywilejowanych:
Pojazdem uprzywilejowanym może być również:
Warunki dodatkowe pojazdu samochodowego uprzywilejowanego:
Źródło: Warunki techniczne Poz. 502 Rozdział 8
§ 25. 1. Pojazd samochodowy uprzywilejowany wyposaża się w sygnały ostrzegawcze:
1) dźwiękowy;
2) świetlny błyskowy.
2. Pojazd samochodowy uprzywilejowany może być ponadto wyposażony w umieszczone na zewnątrz dodatkowe światło barwy białej lub żółtej selektywnej, umocowane w sposób umożliwiający zmianę kierunku strumienia świetlnego (szperacz); światło to powinno być włączane i wyłączane niezależnie od innych świateł.
§ 26. 1. Urządzenia wysyłające ostrzegawcze sygnały dźwiękowe powinny spełniać następujące wymagania:
1) wysyłać sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie;
2) fale dźwiękowe powinny być wysyłane co najmniej do przodu, a oś ich rozchodzenia się powinna być równoległa do
podłużnej osi symetrii pojazdu; dopuszcza się odchylenie od tego kierunku nie większe niż 15°;
3) być tak sterowane, aby ich włączenie nie było możliwe bez równoczesnego włączenia sygnału świetlnego.
2. Ostrzegawczy sygnał świetlny błyskowy powinien odpowiadać następującym warunkom:
1)74) liczba świateł: co najmniej jedno, nie więcej niż trzydzieści;
2) rozmieszczenie świateł: na dachu nadwozia (kabiny); dopuszcza się umieszczenie świateł w innym miejscu, przy zapewnieniu wymaganej widoczności sygnału;
3) barwa światła: niebieska;
4) włączanie świateł błyskowych powinno być niezależne od położenia urządzenia umożliwiającego pracę silnika oraz od włączenia sygnałów dźwiękowych;
5) powinien być widoczny z każdej strony pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy oświetleniu słonecznym i nie powinien oślepiać innych uczestników ruchu.
3. Pojazd może być dodatkowo wyposażony w sygnały świetlne błyskowe barwy czerwonej, odpowiadające warunkom określonym w ust. 2 pkt 1, 2 i 4, widoczne co najmniej z przodu i z tyłu pojazdu z odległości co najmniej 150 m przy oświetleniu słonecznym i nieoślepiające innych uczestników ruchu.
Więcej informacji znajduje się w rozporządzeniu o warunkach technicznych Poz. 502 Rozdział 8Ważne! Poz. 502 Inny pojazd uprzywilejowany na podstawie zezwolenia wydanego przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych.
Źródło: press.bmwgroup.com.Z dniem 2 lutego 2022 r. Pojazd uprzywilejowany może być wyposażony w maksymalnie 30 świateł błyskowych, wcześniej mogło być ich nie więcej niż dziesięć.
Źródło: Zakres Poz. 141
§ 3. 1. Zakres dodatkowego badania technicznego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 11 ustawy:.
7) uprzywilejowanego – obejmuje sprawdzenie i ocenę spełnienia dodatkowych warunków technicznych, w sposób określony w pkt 0 działu I załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz w pkt 4 działu I załącznika nr 2 do rozporządzenia;
Metoda | Usterki skutkujące uznaniem stanu technicznego za niezadowalający | ||||||||||||||||||||||||||||||
Oględziny. |
|
Ustawa Art. 86. 1. Do pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową, których dotyczą warunki i tryb rejestracji określone w art. 73 ust. 3 oraz w art. 76 ust. 4 pkt 1, oraz pojazdów należących do obcych sił zbrojnych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów międzynarodowych, o których mowa w art. 73 ust. 2b, a także do pojazdów Państwowej Straży Pożarnej mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1, z wyłączeniem wymogu posiadania zezwolenia starosty, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b.
2. Badania techniczne pojazdów służb, o których mowa w ust. 1, są przeprowadzane:
1) przez upoważnione komórki organizacyjne lub stacje kontroli pojazdów prowadzone przez służby, o których mowa w ust. 1, z wyłączeniem obcych sił zbrojnych przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) w stacjach kontroli pojazdów prowadzących działalność, o której mowa w art. 83 ust. 2.
Art. 86. 4. Minister właściwy do ... określą, w drodze rozporządzenia:
5) okoliczności dopuszczające przeprowadzanie badań technicznych pojazdów, w stacjach kontroli pojazdów prowadzących działalność, o której mowa w art. 83 ust. 2, nieposiadających upoważnienia do badań technicznych pojazdów służb;
§ 8. Dopuszcza się możliwość przeprowadzania badań technicznych pojazdów w stacjach kontroli pojazdów prowadzących działalność, o której mowa w art. 83 ust. 2 ustawy, nieposiadających upoważnienia, o którym mowa w § 5 ust. 1, jeżeli:
1) w obiektach jednostki organizacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Agencji Wywiadu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Ochrony Państwa lub Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową nie ma stacji kontroli pojazdów lub stacja kontroli pojazdów nie posiada uprawnienia do wykonywania badań technicznych danego rodzaju pojazdów albo
2) wykonanie badania jest uzasadnione względami służbowymi, organizacyjnymi lub ekonomicznymi.
Dane pojazdów służbowych Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową oraz dane pojazdów innych służb nie są widoczne w centralnej ewidencji pojazdów (CEP) dla SKP. Jednocześnie odpowiednie jednostki mają obowiązek przekazania tych danych do ewidencji (art. 80ba ust. 1 U PORD).
Ustawa Art. 73. 3. Rejestracji pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Służby Ochrony Państwa, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywanych przez Służbę Celno-Skarbową dokonują właściwe organy tych jednostek. Organy te wydają dowód rejestracyjny i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne, chyba że dla danego pojazdu tablice (tablica) rejestracyjne nie są wymagane, a numer rejestracyjny umieszcza się bezpośrednio na pojeździe.
SKP nie ma obowiązku pobierania danych z CEP w przypadku badania pojazdów służb (badanie jest zapisywane w rejestrze lokalnym w trybie awaryjnym).
§ 2. 1. Zakres okresowego badania technicznego pojazdu obejmuje:
1)10) identyfikację pojazdu, w tym:
c)13) sprawdzenie zgodności z danymi zgromadzonymi w centralnej ewidencji pojazdów, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1, 8–10, 12, 13 oraz 15 ustawy, z wyjątkiem danych o pojazdach, o których mowa w art. 73 ust. 3 ustawy, oraz danych osobowych właściciela, posiadacza lub użytkownika pojazdu;
SKP nie ma obowiązku wprowadzania danych pojazdów służb do CEP, zapisanych w trybie awaryjnym.
§ 4. ust. 5. W przypadku, o którym mowa w art. 80bc ustawy, uprawniony diagnosta po odzyskaniu połączenia z centralną ewidencją pojazdów pobiera dane, weryfikuje je i wprowadza nowe dane do centralnej ewidencji pojazdów, z wyjątkiem danych o pojazdach, o których mowa w art. 73 ust. 3 ustawy. Uprawniony diagnosta wprowadza do ewidencji dodatkowe oznaczenie informujące, że badanie wykonane zostało w trybie awaryjnym, oraz wprowadza datę wykonania badania technicznego.
Podstawa: Zakres (Poz. 141)Źródła:
Poz. 1251 z dnia 21 czerwca 2024 r. USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Poz. 502 z dnia 29 lutego 2024 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Poz. 141 z dnia 5 lutego 2024 r. OBWIESZCZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 15 listopada 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.
Poz. 448 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI, MINISTRA FINANSÓW ORAZ MINISTRA OBRONY NARODOWEJ z dnia 7 marca 2019 r. w sprawie badań technicznych pojazdów służb.